• جمعه / ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401082718601
  • خبرنگار : 50310

رئیس دانشگاه لرستان مطرح کرد:

تأثیر نماز بر استحکام و تقویت نظام خانواده و جامعه

تأثیر نماز بر استحکام و تقویت نظام خانواده و جامعه

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه اوج نماز حقیقی، نماز حضرت امام علی(ع) است که در حین نماز و رکوع، به فرد نیازمند، کمک می‌کند، گفت: نماز، ارتباط مستقیمی با نظام خانواده دارد؛ فردی که نماز می‌خواند بایستی به‌دنبال تقویت نظام خانواده و اجتماع باشد.

علی نظری، امروز در کرسی علمی، ترویجی با موضوع «فلسفه نماز؛ چرایی، چیستی و کارآیی» که در سالن جلسات شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، هدف از برگزاری کرسی‌های علمی، ترویجی، گسترش فضای نقد و گفت‌وگوهای علمی در سطح محیط‌های دانشگاهی ذکر کرد و در بیان مفهوم انفاق در راه خدا، اظهار کرد: انفاق در راه خدا، بازخورد دنیایی ندارد؛ فردی که انفاق می‌کند نباید توقع تشویق‌های دنیوی داشته باشد؛ بخشیدن بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت دنیوی، انفاق است، فردی که انفاق می‌کند باید فقط نگاهش به آخرت و روز قیامت باشد.

وی براساس چارچوب مفهومی «تحلیل بافتی»، فلسفه نماز براساس آموزه‌های قرآن کریم را تشریح کرد و افزود: نماز در قرآن کریم با مفاهیم دیگری همچون انفاق و زکات، همراه است؛ نماز مدنظر قرآن کریم، نمازی است که همراه با انفاق، زکات و ایمان به غیب باشد.

نظری با بیان اینکه نماز در قرآن کریم، تک‌بعدی و یک‌جانبه نیست؛ بلکه همراه با انفاق و زکات است، ادامه داد: نمازگزار مدنظر قرآن کریم، براساس تحلیل بافتی، باید به ابعاد اجتماعی نماز هم توجه و عمل کند.

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه یکی از ابعاد اجتماعی نماز، انفاق و کمک به دیگران است، گفت: فلسفه نماز در قرآن کریم، فقط ابعاد فردی ندارد؛ بلکه ابعاد اجتماعی دارد، برای مثال، کمک کردن به یتیم، یکی از ابعاد اجتماعی نماز است و نمی‌شود فرد، نماز بخواند ولی نسبت به همسایه‌اش که نیازمند یا یتیم است بی‌تفاوت باشد؛ زیرا نماز مورد نظر قرآن کریم، ابعاد اجتماعی دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، ادامه داد: از ابعاد مهم اجتماعی نماز، انفاق و زکات است؛ براساس تحلیل بافتی، نمازگزار باید در رفع یا کاهش نظام مسائل اجتماع و جامعه نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه اوج نماز حقیقی، نماز حضرت امام علی(ع) است که در حین نماز و رکوع، به فرد نیازمند، کمک می‌کند، اظهار کرد: نماز، ارتباط مستقیمی با نظام خانواده دارد؛ فردی که نماز می‌خواند بایستی به‌دنبال تقویت نظام خانواده باشد کمااینکه نماز حقیقی، ابعاد مهم جامعه‌سازی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha