• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401082517981
  • خبرنگار : 50300

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان مطرح کرد

ارزش‌آفرینی، راه برون‌رفت کشور از مشکلات / لزوم سنجش اثربخشی آموزش

ارزش‌آفرینی، راه برون‌رفت کشور از مشکلات / لزوم سنجش اثربخشی آموزش

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: آموزش و پژوهش دو بال توسعه کشور هستند و باید کنار هم باشند؛ مشخص شده که راه برون رفت کشور از مشکلات، خام‌فروشی نیست بلکه ارزش‌آفرینی است و ارزش‌آفرینی تنها از طریق آموزش و پژوهش انجام می‌شود.

مهرداد نیکو در اختتامیه هفته آموزش و مراسم تجلیل از برگزیدگان برتر آموزشی دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراز آموزشی دولتی و خصوصی استان خوزستان که امروز (۲۵ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد:  دانشگاه جندی شاپور به عنوان نماد آموزشی ایران باستان و استان خوزستان مطرح است و هیچ خطه‌ای از این کشور آموزش به این میزان با تاریخچه آن عجین نشده است و برگزاری هفته گرامیداشت آموزش در خوزستان با جایگاه تاریخی استان تناسب دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تغییرات محیطی زیاد است و طبیعتا برای هم‌نوا کردن خود با این تغییرات، نیاز است خود را بهنگام کنیم که موثرترین روش در این خصوص، آموزش است. یک زمانی آموزش به دوره مدرسه و لیسانس  محدود می‌شد اما اکنون دوره و عمر آموزش بسیار طولانی است زیرا دنیا در حال تغییر است و مسائلی که ۱۰ سال پیش یاد گرفته‌ایم امروز کاربردی ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در کنار آموزش کلاسیک در مدرسه و دانشگاه، مهارت‌آموزی نیز اضافه شده و ما هیچ وقت از آموزش بی‌نیاز نخواهیم بود. اگر آموزش‌های غیر کلاسیک نقش بیشتری از آموزش کلاسیک نداشته باشند، هم تراز و هم سطح آن هستند.

نیکو ادامه داد: نهادهای آموزشی متفاوت هستند؛ زمانی تنها نهاد آموزشی مدرسه و دانشگاه بود اما امروز بسیار گسترده شده است بنابراین با نظام آموزشی طرف هستیم و اگر بخواهیم آموزش اثربخش باشد، نهاد آموزش باید پیوسته باشد تا ارزش‌آفرینی کند.   

وی با اشاره به ضرورت آموزش عنوان کرد:  دغدغه‌ای که همه متولیان کار دارند، اثربخشی آموزش است. اولا باید سنجش کرد که آموزش چقدر اثربخش است که در این زمینه در ابتدای راه هستیم و باید الگویی برای اثربخشی آموزش‌های کلاسیک و غیرکلاسیک داشته باشیم. در این حوزه، الگوی مشخصی نداریم و شاید در بهترین حالت از کسی که سر کلاس است سوال می‌پرسیم که این بخشی از کار است و باید به دنبال مکانیزم‌ها باشیم و ببینیم آموزش‌ها چقدر اثربخشی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یادآور شد: باید به زنجیره ارزش آموزش توجه کرد. ما زنجیره ارزش را تنها در پتروشیمی و فولاد نداریم بلکه در آموزش نیز زنجیره ارزش داریم.

نیکو با اشاره به هدف از برگزاری هفته آموزش گفت: در این هفته، به کل نهاد آموزش در شورای برنامه‌ریزی نگاه کرده‌ایم و نهادهای آموزشی برتر را شناسایی کردیم؛ البته امسال سال اول بود و کار سرعت بالایی داشت و در سال آینده معیارها و شاخص‌ها تدوین می‌شود. مدرسه برتر و آموزشگاه‌های خصوصی برتر را نیز خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یادآور شد: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، فنی و حرفه‌ای و دستگاه‌های اجرایی در یک منظومه به هم مرتبط هستند و آموزش را پشتیبانی می‌کنند و این‌ها را نباید جدا از هم دید. در هفته آموزش دنبال این هستیم که این مجموعه‌ها را سیستمی در کنار هم ببینیم.

وی تاکید کرد: آموزش و پژوهش دو بال توسعه کشور هستند و باید کنار هم باشند؛ مشخص شده که راه برون رفت کشور از مشکلات، خام‌فروشی نیست بلکه ارزش‌آفرینی است و ارزش‌آفرینی تنها از طریق آموزش و پژوهش انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha