• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401082517803
  • خبرنگار : 50534

زنجان میزبان هفتمین دهکده فناوری در حوزه کشاورزی

زنجان میزبان هفتمین دهکده فناوری در حوزه کشاورزی

ایسنا/زنجان رییس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰ پردیس و یا دهکده فناوری امسال در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که هفتمین مرکز در زنجان به مساحت هفت هکتار به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجید ولدان ظهر امروز (۲۵ آبان‌ماه) در جلسه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشاورزی و مراسم امضای تفاهم‌نامه تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی زنجان با بیان اینکه دهکده در اصل یک پارک کوچک است، اظهار کرد: ما در کشورمان نظام نوآوری نداریم و رابطه بین فناوری و پژوهش‌های کشور را تعریف نکرده‌ایم.

وی با اشاره به نبود تببین درست از علوم، افزود: در تبدیل این علم به محصول آشنایی نداریم لذا کماکان با کمبود عرصه‌ برای استفاده زیست‌بوم‌ها مواجه هستیم.

این مسئول با بیان اینکه حداقل ۲۰ هکتار را برای دهکده فناوری اختصاص داده‌ایم، ادامه داد: تا پایان سال ۱۳ دهکده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

رییس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: رتبه تولید علم در کشور طی سال میلادی جاری ۱۵ و رتبه شاخص نوآوری آن در جهان ۵۳ است که این فاصله‌ زیاد نشان می‌دهد در نوآوری و تبدیل علم به محصول یا خدمت موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود.

ولدان با اشاره به اینکه کشور ما در تولید علم رتبه بسیار خوبی دارد، اگر چه در سال‌های گذشته ارتقای رتبه داشته اما هنوز فاصله نوآوری با تولید علم زیاد است، ابراز کرد: دلیل اینکه اولویت‌ها را به درستی تعریف نمی‌کنیم این است که بخشی از علوم تولیدی ما علم نافعه نیست و قابلیت تبدیل به محصول و یا خدمت را ندارد و بخشی از علوم نیز که نافعه بوده است عملا اساتید و محققان ما با تبدیل آن علم به محصول و فرایند نوآوری و تبدیل علم به محصول آشنا نبودند.

این مسئول با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته به رغم توسعه زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری کماکان در عرصه‌هایی که بشود ذیل تیتر زیست‌بوم از آنها یاد کرد، کمبود داریم، تصریح کرد: به همین دلیل در بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی، ایجاد پارک علم و فناوری پیش‌بینی و سال ۱۴۰۰ مجوز آن دریافت شد که این چهل و نهمین پارک علم و فناوری کشور است و بعد از آن نیز به ۲ پارک دیگر مجوز داده شده است که به این ترتیب ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور خواهیم داشت. 

وی افزود: بخش کشاورزی بیش از آنکه به فناوری‌های سطح بالا نیاز داشته باشد به فناوری‌های سطح متوسط نیاز دارد تا تحولی در آن اتفاق بیفتد و عموما پارک‌ها از ایده‌های سطح متوسط استقبال نمی‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۶ درصد ۴.۲ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی بی‌سواد و ۴۰ درصد کم‌سواد هستند یعنی با جامعه‌ای که ۷۶ درصد آن بی‌سواد و کم‌سواد هستند مواجه هستیم و به طور طبیعی نفوذ فناوری‌های نوین به این بخش سخت‌تر است، اذعان کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی عمدتا کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند و به همین دلیل از پذیرش فناوری‌های نوین استقبال نمی‌کنند و این موجب شده است، شرکت‌هایی که در حوزه فناوری‌های نوین بخش کشاورزی ورود پیدا می‌کنند، عملا در توسعه بازار با مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha