• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401082416923
  • خبرنگار : 71129

دیدارهای لاوروف با ماکرون، شولتس و وزیر خارجه چین در حاشیه نشست گروه۲۰

رئیس جمهوری چین امروز (سه شنبه) در نشست گروه ۲۰ به تمامی اقتصادهای بزرگ دنیا تاکید کرد تا مخالفت خود را با سیاسی کردن و استفاده تسلیحاتی از تجارت انرژی و غذا اعلام کرده و تحریم‌های یکجانبه در همکاری فناوری و تحقیقات را لغو کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین گفت که مخالفت با سیاسی کردن و تسلیحاتی کردن عمدی مسائل مربوط به غذا و انرژی حیاتی است. لغو تحریم‌های یکجانبه و لغو محدودیت‌ها در حوزه‌های همکاری تحقیقاتی و فناوری مرتبط مهم است.

رئیس جمهوری چین معتقد است که مشکلات را می‌توان با همکاری بین‌المللی در زمینه نظارت بر بازار و همچنین ایجاد بازار باز و پایدار کالا با استفاده از تلاش‌های مشترک برای ثبات قیمت‌ها و زنجیره تامین حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی و انرژی مهمترین چالش توسعه جهانی است. دلیل اصلی بحران کنونی، مشکلات تولید و تقاضا نیست بلکه مشکلات زنجیره تامین و اختلال در همکاری‌های بین المللی است. علاوه بر این، مهم است اطمینان حاصل شود که انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر به اقتصاد و استانداردهای زندگی مردم آسیب نمی‌رساند.

نشست گروه ۲۰ در حال برگزاری در بالی، اندونزی است و تا فردا چهارشنبه ۱۶ نوامبر ادامه دارد.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز به رئیس جمهوری چین انتخاب مجددش را به عنوان دبیرکل حزب حاکم کمونیست این کشور تبریک گفت.

لاوروف که نماینده روسیه در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی است، با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز دیدار کرد. دو طرف همچنین وظایفی را که باید در مرحله جدید روابط پکن و مسکو انجام دهند، مورد تایید قرار دادند.

لاوروف در این دیدار گفت: دو کشور قادرند تا فرصت‌های جدید را برای روابط بهتر و سازنده تر در نظر بگیرند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود، با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشست گروه ۲۰ گفت‌وگوی کوتاهی داشته است.

این دیپلمات ارشد روسی ادامه داد: آنها به خوبی می‌دانند که اوکراین روند حل و فصل را که با دستور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور مذاکرات با روسیه را ممنوع اعلام کرده، دچار کندی می‌کند. این مساله متوجه ما نیست. این همان چیزی است که من امروز حین گفت‌وگوهای کوتاهی که با رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان داشتم، مطرح کردم.

لاوروف ادامه داد، غرب تلاش می‌کند تا بیانیه نهایی گروه ۲۰ را سیاسی کند که شامل محکوم کردن اقدامات مسکو نیز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha