• سه‌شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401082416828
  • منبع : نمایندگی همدان

هشدار به همدانی‌ها؛ موقع خرید آب به محل نگهداری آن توجه کنید!

هشدار به همدانی‌ها؛ موقع خرید آب به محل نگهداری آن توجه کنید!

ایسنا/همدان «دور از تابش مستقیم خورشید و در جای خنک(دور از یخ‌زدگی) نگهداری شود» جمله‌ای است که روی بطری آب‌های بسته‌بندی نوشته شده اما با وجود این توصیه، شاهد زیر آفتاب ماندن بطری‌های آب در همدان هستیم.

همزمان با تنش‌آبی و قطعی گسترده آب در شهر همدان از مردادماه سالجاری، تمایل همدانی‌ها به مصرف آب‌های بسته بندی شده افزایش پیدا کرد. متولیان امر در این زمینه ورود خوبی داشتند و با عرضه گسترده آب‌های بسته بندی شده در فروشگاه‌های همدان، اجازه احتکار و گران‌فروشی را ندادند.

در همین راستا ایستگاه‌های توزیع آب آشامیدنی در میادین و معابر اصلی سطح شهر دایر شد تا با همراهی فروشگاه‌های مختلف آب‌های معدنی و آشامیدنی را با قیمت مناسب و به سهولت در اختیار شهروندانی قرار دهند که از کیفیت آب رضایت ندارند.

آب‌های بسته‌بندی شده در بطری‌های پلاستیکی که زیر نور داغ آفتاب ظهرگاهی همدان قرار گرفتند، نگرانی‌هایی برای شهروندان به وجود آوردند. با وجود اینکه بخشی از بطری‌های آب زیر چادرهای ایستگاه توزیع و در داخل فروشگاه‌ها قرار دارند، بخش دیگری در خارج از چادر و کنار خیابان قرار داده شدند.

«دور از تابش مستقیم خورشید و در جای خنک (دور از یخ زدگی) نگهداری شود» جمله‌ای است که بر روی بسته‌بندی آب‌ها نوشته شده و همین مسئله باعث می‌شود این موضوع را از دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان مرجع رسیدگی به وضعیت سلامت جامعه پیگیری کنیم.

هشدار به همدانی‌ها؛ موقع خرید آب به محل نگهداری آن توجه کنید!

مهدی خدابخشی، کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این‌باره خبرنگار ایسنا گفت: بطری‌های نگهدارنده آب‌های بسته بندی شده که به بطری‌های PET(پلی اتیلن ترفتالات) معروف است، نباید زیر نور مستقیم خورشید یا فضای گرمی قرار داده شود.

خدابخشی تصریح کرد: پایه ساخت بطری‌های پلاستیکی از مواد نفتی است و وقتی این بطری‌ها در فضای گرم قرار می‌گیرند، برخی مواد سمی به داخل آب مهاجرت کرده و آن را آلوده می‌کنند.

وی ادامه داد: مواد پلیمری، در معرض آفتاب، به علت بالا رفتن دما به تغییرات شیمیایی دچار می‌شوند و بسیاری از این مواد سلامتی انسان را تهدید می‌کنند. مطالعات انجام شده بر آب بطری‌های نگهداری شده در معرض نور خورشید، وجود ترکیبات خطرناکی مانند آلدهید فتالات و برخی ترکیبات فنل به اثبات رسیده است چراکه از آنجایی که دمای آب در این شیوه نگهداری بالاتر می‌رود، میزان نشت ترکیبات سمی به داخل آب افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در برخی موارد، فرم غیرفعال جلبک ممکن است در آب وجود داشته باشد، توضیح داد: گرمای حاصل از نور خورشید می‌تواند شرایط مناسبی برای رشد و فعال شدن جلبک‌ها ایجاد کند.

خدابخشی تأکید کرد: ما توصیه اکید داریم که شهروندان موقع خرید آب‌های بسته بندی شده دقت کنند تا آب زیر نور خورشید نباشد، دمای مناسبی داشته و ترجیحاً داخل یخچال باشد.

وی ادامه داد: به علت شرایط اضطراری آب در همدان، چادرهایی برای عرضه آب بسته بندی شده دایر شده بود که در مواردی مشاهده شد که بطری‌ها را زیر نور خورشید قرار می‌دادند و به علت شرایط موجود در آن برهه، نتوانستیم مدیریت کنیم اما این ایستگاه‌ها کم کم جمع آوری می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha