• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401082315732
  • خبرنگار : 71415

مقام آمریکایی: نخست وزیر چین تهدیدهای هسته‌ای روسیه را غیرمسوولانه دانست

مقام آمریکایی: نخست وزیر چین تهدیدهای هسته‌ای روسیه را غیرمسوولانه دانست

یک مقام آمریکایی امروز (دوشنبه) گفت، نخست‌وزیر چین در جریان نشست سران آسه‌آن در کامبوج بر «غیر مسئولانه بودن» تهدیدهای هسته‌ای تأکید کرده و گفت که پکن از لفاظی‌های هسته‌ای روسیه، شریک راهبردی خود، ناخشنود است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «لی کچیانگ» نخست‌وزیر چین روز یکشنبه در نشست شرق آسیا با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مشارکت داشت.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در آستانه نشست بایدن و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین که قرار است امروز برگزار شود، به خبرنگاران گفت: «نخست‌وزیر چین به شکل زیاد و گسترده درباره سیاست چین در قبال اوکراین صحبت کرد.»

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «لی کچیانگ تاکید واضحی بر حاکمیت، بر غیرمسئولانه بودن تهدیدات هسته‌ای و لزوم اطمینان از عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به روشی که برخی صحبتش را کرده‌اند، داشت.»

غرب، روسیه را به اظهارات غیرمسئولانه در مورد استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای از زمان حمله فوریه به اوکراین متهم کرده است. مسکو نیز به نوبه خود غرب را به لفاظی‌های هسته‌ای تحریک‌آمیز متهم می‌کند.

این مقام آمریکایی گفت: «پکن به‌رغم شراکت رسمی با مسکو، به شکلی غیر قابل انکار در مورد آنچه که ما از نظر لفاظی‌ها و فعالیت‌های بی‌ملاحظه از سوی روسیه دیده‌ایم، نارضایتی و ناخشنودی دارد. فکر می‌کنم این هم غیر قابل انکار است که چین احتمالاً از انجام عملیات نظامی روسیه هم غافلگیر شده و هم کمی خجالت‌زده است.»

روابط پکن با مسکو از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین یکی از مواردی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با مانور دادن روی آن بر افکار شی جینپینگ تاثیر بگذارد.

به نوشته دیلی میل، این مقامات به ارزیابی بحث های مطرح شده در اجلاس رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا که در پایتخت کامبوج برگزار شده و نخست وزیر چین دومین شخصیت قدرتمند پکن، نیز در آن حضور داشت پرداختند.

یکی از این مقامات آمریکایی در این باره به خبرنگاران گفت: لی کچیانگ، نخست وزیر چین، صحبت‌هایی کلی را در مورد سیاست چین در قبال اوکراین مطرح کرد و آشکارا بر حاکمیت، بر مسئولیت داشتن در قبال تهدیدات هسته‌ای و لزوم اطمینان پیدا کردن از عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به نحوی که برخی پیشنهاد داده‌اند، تاکید کرد.

این مقام در ادامه خاطر نشان کرد که هیات آمریکایی جزئیات بیشتری از ناخرسندی چین در این اجلاس را به دست آورد.

این مقام بیان کرد: فکر می‌کنم  درباره کلیت پیامهای رد و بدل شده تردیدی در کار نیست و صد البته چین و روسیه با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا روابطشان را در چندین حوزه شامل حوزه های اقتصاد، انرژی و تکنولوژی و چندین حوزه دیگر گسترده‌تر و عمیق‌تر کنند.

او اضافه کرد: اما من در مورد برخی از مسائل عمده فکر می‌کنم به شکل غیرقابل انکاری در پکن ناخرسندی نسبت به فعالیت‌ها و لفاظی‌های بی‌ملاحظه‌ای که ما از جانب روسیه دیده‌ایم وجود دارد.

این مقام ادعا کرد: "من فکر می‌کنم این نیز غیرقابل انکار است که چین احتمالاً از بابت اجرای عملیات های ارتش روسیه هم متعجب شده و هم کمی خجالت زده شده است."

این مقام درباره منبع چنین پیامی توضیح نداد، اما لی کچیانگ روز یکشنبه در شهر پنوم پن با آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا دیدار کرد.

مقامات آمریکایی پس از ماه‌ها نگران بودن از پکن ممکن است به هر گونه درخواست مسکو برای دریافت تسلیحات پاسخ مثبت بدهد، حالا فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و روسیه مشاهده کرده‌اند.

بایدن امروز دوشنبه در آستانه برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی با شی جینپینگ دیدار کرد.

هر چند که این دو از سال ۲۰۱۱ یکدیگر را می‌شناسند، اما این اولین دیدار رودرروی آنها از زمان روی کار آمدن بایدن در سال گذشته میلادی است.

این دیدار پس از ماه ها تنش دو کشور بر سر مسائلی همچون تایوان و همچنین اتهام زدن آمریکا به چین مبنی بر دزدیدن فناوری های آمریکا صورت می گیرد. آخرین مورد از موارد تشدید التهاب در روابط واشنگتن و پکن در ماه گذشته میلادی هنگامی رخ داد که دولت بایدن اقدام به ممنوعیت فروش میکروچیپ‌های پیشرفته به چین کرد.

اکنون مقامات آمریکایی‌ می گویند، بایدن می‌خواهد موضع شی جینپینگ در قبال چند حوزه از جمله روابط فزاینده پکن با مسکو، طرح‌هایش در قبال جزیره تایوان و اقدامات برای مهار رویکرد تهاجمی کره شمالی را درک کند.

به نوشته دیلی میل، یک مقام آمریکایی دیگر حاضر در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران گفت، بایدن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رقابت بین دو کشور از کنترل خارج نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha