• شنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401082114290
  • خبرنگار : 50167

ورود آنتی‌بیوتیک‌ها به زنجیره غذایی زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی در انسان

ورود آنتی‌بیوتیک‌ها به زنجیره غذایی زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی در انسان

ایسنا/زنجان مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان زنجان گفت: ورود آنتی‌بیوتیک‌ها به زنجیره غذایی باعث بروز مشکلات جدی در انسان مانند مقاومت میکروبی، واکنش‌های آلرژیک، اختلال در تولید فرآورده‌های لبنی می‌شود.

لاله احرامی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با آنتی‌بیوتیک، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها نوعی مواد ضدمیکروبی و محصول متابولیسم ثانویه میکروارگانیسم‌ها هستند که در غلظت‌های پایین قادر به تخریب باکتری‌ها یا ممانعت از رشد آن‌ها از طریق تاثیر بر عناصر ساختمانی یا متابولیکی مورد نیاز برای زندگی آن‌ها هستند.

وی در رابطه با مضر بودن برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها برای بدن، افزود: برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای بدن مضر باشند به طوری که حتی میکروب‌های مفید بدن را که وجودشان برای جذب مواد مغذی مهم و تولید ویتامین‌های B و K ضروری است را نابود کنند. 

این مسئول با بیان اینکه بیمارانی که به آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت دارند باید به پزشک معالج خود اطلاع دهند، تصریح کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نازک شدن دیواره روده می‌شود؛ بنابراین جذب مواد غذایی افزایش پیدا کرده و باعث از بین رفتن میکروب‌های مضر دستگاه گوارش می‌شود بنابراین راندمان غذای مصرفی افزایش پیدا می‌کند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان در رابطه با کاربرد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات، گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان حیوانات بیمار به کار می‌روند یا در غیاب بیماری برای پیشگیری از ابتلا حیوانات حساس به عفونت کاربرد دارد.

احرامی با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها را در دزهای کم در یک دوره طولانی رشد، برای رشد مطلوب گوساله، خوک و پرندگان و ماکیان به غذا حیوانات اضافه می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه دام‌ها به عنوان تنها تولیدکنندگان شیر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی به خصوص ورم پستان هستند، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در آن‌ها الزامی است.

وی با بیان اینکه بیماری ورم پستان شایع‌ترین مورد مصرف آنتی‌بیوتیک در گاوداری محسوب می‌شود، افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها اگر در غلظت‌های کمتر از حد درمانی در دوره‌های طولانی مدت استفاده شوند باعث افزایش سرعت رشد حیوان می‌شود بدین ترتیب خوراک دام با راندمان بیشتری در سیستم گوارش هضم و جذب می‌شود و وزن حیوان نیز افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول در رابطه با ورود آنتی‌بیوتیک‌ها به چرخه غذایی انسان، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها برای درمان و پیشگیری و رعایت نکردن مدت زمان لازم برای دفع دارو در دامداری‌ها و مرغداری‌ها باعث راهیابی آنتی بیوتیک‌ها به شیر و گوشت می‌شود که می‌تواند در انسان باعث بروز آلرژی شود و در طولانی مدت، سبب بروز باکتری‌های پاتوژن مقاوم شود.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان با بیان اینکه بیمـاری‌های دامـی برای سلامت جوامع انسانی خطرناک است، گفت: ورود آنتی‌بیوتیک‌ها به زنجیره غذایی باعث بروز مشکلات جدی می‌شود، گفتنی است بعضی از این مواد در عضلات، برخی در پوست و برخی در چربی حلال‌تر هستند که در چـربی‌هـای بدن باقـی می‌مانند. به این مواد اکثراً باقیمانده دارویی گفته می‌شود.

احرامی در رابطه با عوارض باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مواد غذایی، اظهار کرد: مقاومت میکروبی، واکنش‌های آلرژیک، اختلال در تولید فرآورده‌های لبنی از جمله عوارض باقی‌ مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در موادغذایی است، قابل ذکر است وجود باقی‌ مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مواد غذایی به عنوان یک تهدید جهانی مطرح بوده و کنترل این مشکل جهانی از نظر بهداشت عمومی جامعه بسیار ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha