حجتالاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در گفتوگو با ایسنا در تفسیر آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور با این مضمون «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ ...»، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیات میفرماید: «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزهتر است زیرا خدا به آنچه میکنند آگاه است، و به زنان باایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا ... آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونهای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.»
وی با بیان اینکه هر کدام از ما دوره عمر محدودی داریم یکی عمر کمتر و دیگری عمر بیشتر دارد و بعید است که همه زندگی با لذات سپری بشود، اضافه کرد: زندگی همراه با نیش و نوش است؛ گاهی در درون نوشها هم نیش است گرچه انسان در دوران جوانی تصور میکند که این دوره ثابتی است و ثابت میماند و اقامت میکند اما وقتی به خود میآییم میبینیم این دوره به سرعت گذشت.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه وقتی انسان به خودش میآید و اگر حادثهای ناگهانی به سراغ ما نیاید، میبینیم نصف، دو سوم و بلکه بیشتر از دو سوم عمر انسان سپری شد، ادامه داد: عمر انسان همچون سایهای در حال جمع شدن است و میبینیم که سایه طولانی نیست و زود جمع میشود؛ حیات دنیوی بهزودی تمام میشود اما آن حیات حقیقی و پا برجا سرای آخرت است.
شاهرخی در ادامه به آیه ۲۳ سوره شوری «ذَٰلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ» اشاره کرد و افزود: زندگی واقعی، ثابت و بهدور از رنج و سختی همان زندگی اخروی است که خداوند متعال به بندگانش بشارت داده است و رسیدن به چنین زندگی با تقوا و با طهارت درونی بهدست میآید.
امامجمعه خرمآباد با اشاره به تأکید آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور بر رعایت حجاب و عفاف، گفت: سرای آخرت با رعایت حدود عفاف و حجاب و پایبندی به تقیدات شرعی به وجود میآید؛ رعایت حدود حجاب و عفاف اگر برای مرد و زن سختیهایی داشته باشد این سختیها زودگذر است اما آثار سازنده آن برای زن و مرد، خانواده، جامعه و برای کشور آثاری ماندگار، عزتآفرین و پیشبرنده است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است رعایت حدود عفاف و حجاب سختیهایی داشته باشد اما سختیهایش میگذرد ولی آثار سازنده آن ماندگار و پابرجاست، خاطرنشان کرد: خودنمایی، خودآرایی، جلوهگری و جلوهفروشی همچون درخت بهاری است که پاییز میآید و برگهایش میریزد و زمستان در پی دارد، زودگذر است ولی آثار زشت و مخرب آن برای زن و مرد و برای پسر و دختر و برای خانواده، جامعه، کشور، فرهنگ و اجتماع سیاست، اقتصاد آثار تخریبیِ ماندگاری دارد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به آثار بیتوجهی به حجاب و عفاف، اضافه کرد: بیتوجهی به حجاب و بیمراقبتی از عفاف و در شکل زشت غربی و افراطی آن تحقیر و اسارت زن و مرد را بهدنبال دارد.
وی با بیان اینکه حجاب و عفاف هم برای مردان و هم برای زنان و بانوان وقار، متانت، ارزشگذاری است و باید به درگاه خداوند تبارک و تعالی بهخاطر مسئله حجاب و عفاف سجده شکر بهجای آوریم، ادامه داد: حجاب از چنان اهمیتی برخوردار است که در سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ در اهمیت عفاف و حجاب نازل شده است؛ البته آیات دیگری هم داریم که بر مسئله عفاف و حجاب تأکید میکند.
حجاب خصلتهای نیک اخلاقی را در خود دارد
شاهرخی ادامه داد: در دیدگاه اسلام حجاب از احکام شناخته شده شرعی است و بهمعنای پوشش بدن است و حرام بودن خودنمایی برای نامحرم، حجاب در چشم، زبان، گفتار و رفتار و عفاف که بهدنبال حجاب ذکر میشود از سجایا و خصلتهای نیک اخلاقی است که انسان را از گرفتاری در منجلاب شهوات نجات میدهد.
وی اضافه کرد: حجاب پوشش ظاهری است و عفاف آن حالت نفسانی و درونی است که دامن انسان را از هرگونه زشتی پاک میکند؛ اگر حجاب بهمعنای صحیح و کامل آن رعایت بشود عفاف در وجود انسان از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه رابطه حجاب و عفاف رابطه پوشش ظاهر و باطن است؛ هر چه پوشش ظاهری در شکل آن بیشتر باشد عفت آن هم بیشتر است و هرجا عفت درونی هم بیشتر باشد اهمیت به حجاب ظاهری بیشتر است، اظهار کرد: از آموزهها و تعالیم اسلامی و دینی چنین استنباط میشود که معنا و مبنای حجاب ظاهری همان عفت و پاکی و طهارت درونی است و لذا خداوند متعال در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور به مؤمنین دستور میدهد: «چشمان خود را فرو بپوشانید با چشم خیره به نامحرم و بیگانگان و اجنبی نگاه نکنید و دامنتان را از گناه حفظ کنید که این دستور برای شما پاکیزهتر است این سبب میشود شما پاکیزگی درونی پیدا کنید».
شاهرخی با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیات میفرماید: کسی نگاه هوسآلود نکند که خدا آگاه است به آنچه که انسان انجام میدهد و مؤمنات هم چشمانشان را فرو کاهش کنند و با چشمان خیره به نامحرم نگاه نکنند و زینتهایشان را آشکار نکنند مگر مقداری که ظاهر است که آن مقدار ظاهر صورت و کف دو دست است آن چیزی که مورد قبول فققها است «وجهین» یعنی صورت و کفین است.
وی تصریح کرد: در دوره جاهلیت زنان روسریها را به پشت سر میبستند و گردن و جلو بدن پیدا بود که قرآن کریم دستور میدهد: روسریها را آویزان کنید که یقه و پایین آن را بپوشاند و زینتها را برای شوهران و کسانی که محرم شما هستند آشکار کنید؛ در هر حال عفاف، حجاب، پوشش ظاهری و باطنی است و برای زنان، مردان، پسران و دختران تفاوتی ندارد و همه باید حجاب و عفاف که ضرورت دین است را رعایت کنیم.
امامجمعه خرمآباد عنوان کرد: مورخان از حجاب سخت زنان یهودی که برخی از تاریخنویسان با سند و مدرک گزارش دادهاند و انجیل هم همین روش یهود را بلکه سختتر در باب عفاف و حجاب در پیش گرفته است و بر پوشش، عفاف و حجاب و پاکدامنی تأکید میکند که امید است خداوند متعال همه ما را توفیق بدهد که به زینت حجاب و عفاف مزین شویم و خانواده، جامعه، کشور و کشورهای اسلامی به حجاب و عفاف مزین شود.
انتهای پیام
نظرات