• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401072715191
  • خبرنگار : 50491

آب‌بندان‌های غیرمجاز عرصه را بر کشاورزی تنگ کرد/ مردم گلستان منتظر تحقق وعده‌ها

آب‌بندان‌های غیرمجاز عرصه را بر کشاورزی تنگ کرد/ مردم گلستان منتظر تحقق وعده‌ها

ایسنا/گلستان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با تأکید بر لزوم تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز استان، گفت: ۷۷ آب‌بندان غیرمجاز بستر رودخانه‌های گلستان، ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق پایین دست را از آب محروم کرد.

سید محمدرضا سیدالنگی امروز چهارشنبه ۲۷ مهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حدود ۵۰۰ آب‌بندان در سطح استان در حوضه گرگان‌رود وجود دارد که از این تعداد ۱۶۶ آب‌بندان به‌صورت غیرمجاز است و حدود دو هزار هکتار مساحت و ۵۶ میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: بررسی‌هایی که پس از استقرار دولت سیزدهم توسط کارشناسان ما انجام شده نشان می‌دهد ۷۷ آب‌بندان غیرمجاز در بستر رودخانه‌های گلستان ایجاد شده که این آب‌بندان‌ها ۶ میلیون مترمکعب آب را در خود جای دادند و این استفاده غیرمجاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق پایین‌دست را از آب کشت زراعت محروم کرده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز با اشاره به فلسفه تشکیل آب‌بندان‌های غیرمجاز، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در کشور و استان گلستان ریزش‌های جوی عمدتاً در فصول پاییز و زمستان و ماه‌های اوایل فصل بهار اتفاق می‌افتد که در این زمان‌ها نیازی به آبیاری اراضی کشاورزی نداریم لذا این آب‌ها از دسترس خارج می‌شود که به‌ناچار باید ذخایری ایجاد شود و این آب‌ها ذخیره شوند.

جواد تیموری ادامه داد: از طرفی رودخانه‌های ما فصلی هستند و جریان ثابتی ندارند لذا با احداث سدهای بزرگ و آب‌بندان‌ها می‌توان آب‌ها را در این مخازن ذخیره و در فصل زراعی تابستان از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۴ سد بزرگ در حال بهره‌برداری در گلستان وجود دارد، بیان کرد: حدود ۲۴۵ میلیون مترمکعب از رواناب‌ها در داخل این سدها ذخیره می‌شود، همچنین ذخیره‌سازی بخشی از این رواناب‌ها حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آن در مخازن کوچک‌تر تحت عنوان آب‌بندان ها انجام می‌گیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اینکه بخشی از رواناب‌ها در داخل مخازن ذخیره‌سازی شده و بخشی دیگر به‌صورت به‌هنگام توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: عموماً استفاده به هنگام از رواناب‌ها از طریق ایجاد بندهای انحرافی، نسق‌های موجود در استان و موتورپمپ‌های حاشیه رودخانه‌ها و مجاری آبی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که شرکت آب منطقه‌ای مکلف شده در حوضه آبریز گرگان‌رود بررسی میدانی داشته باشد و آب‌بندان های غیرقانونی این حوضه  را حداکثر تا مهرماه امسال تخریب کند.

همچنین استاندار گلستان نیز شهریور ماه امسال در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از شرکت آب منطقه‌ای گلستان خواست آب‌بندان‌های غیرمجاز استان را تا آبان ماه به‌طور کامل تخریب کند.

با توجه به اثرات نامطلوب این معضل بر حوزه کشاورزی و از آنجایی که این استفاده غیرمجاز، مردم این مناطق را برای کشت و زرع در تنگنا قرار داده مردم بی‌صبرانه منتظر تحقق وعده مسئولان هستند و انتظار دارند مسئولان امر در این خصوص اقدام عاجل داشته و این وعده را به ماه‌های دیگر موکول نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha