فرید جواهرزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اعلام خبر عدم رزرو حتی یک تخت از هتلهای کیش توسط گردشگران جام جهانی قطر اظهار کرد: یکی از خصوصیتهای بارز جام جهانی گردشگری و تحریک سفر است. از همین رو رقابت سنگینی میان مقاصد مختلف گردشگری برای میزبانی جام جهانی وجود دارد. این موضوع را اگر در ۲ الی سه دهه گذشته مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این رقابت ورزشی چه تاثیر خوبی بر روند صنعت گردشگری کشورهای میزبان گذاشته است.
وی افزود: وقتی موضوع میزبانی جام جهانی در قطر مطرح شد، چند موضوع پیش آمد که فرصت مغتنمی برای ایران به وجود میآورد. بررسیهای ما در ادوار مختلف جامهای جهانی نشان میدهد عمدتا سفر گردشگران به کشور میزبان ۲ هفته زمان میبرد و اقامت طولانی مدتی در مقصد خواهند داشت. گردشگران برای تردد میان شهرهای مختلف میزبان نیز برنامهریزی میکنند. به عنوان مثال در جامجهانی گذشته که در روسیه برگزار شد، بازیها در شهرهای مختلف این کشور برگزار میشد و بازیهای ایران در شهرهای کازان، سنپترزبورگ و سارانسک برگزار شد که فاصله زمانی زیادی با یکدیگر داشت. جابهجایی گردشگر و اقامت ۲ تا سه روزه در هر شهر میتواند یک پکیج سفر را در طول آن ۲ هفته که گردشگر در مقصد اقامت دارد را به وجود آورد.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران ادامه داد: قطر کشور کوچکی است و فاصله میان ۲ استادیوم در ۲ نقطه این شهر بیش از ۲ ساعت نیست. از همین رو به دلیل کوچک بودن این کشور قطعا اقامت طولانیمدت برای گردشگران خستهکننده خواهد بود. مساحت قطر برابر مساحت استان قم در ایران است، بنابراین از ابتدا مسجل شده بود که گردشگران قطعا ۲ هفته را در این کشور صبر نخواهند کرد. با این وجود برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری منطقه توسط گردشگران جام جهانی رقابتی میان کشورهای عربستان، امارت، عمان، بحرین، ترکیه و حتی مصر به وجود آمد.
جواهرزاده یادآور شد: ما نیز در ایران به این مساله توجه کردیم و بسیاری از متخصصان نکاتی را متذکر شدند و وزارت میراث فرهنگی نیز به موضوع ورود کرد. در همین راستا وزارت راه با برنامهریزیهایی تعاملاتی را در مسیرهای هوایی و دریایی میان ایران و قطر آغاز کرد. مسیرهای دریایی نیز رصد و مشکل تامین سوخت یارانهای برای کشتیها پیگیری شد.
وی گفت: ما نیازمند اقدامات راهبردی برای گردشگران جام جهانی در سفر به ایران بودیم و رقبای گردنکلفتی در کنار خود دیدیم که باید برنامهریزیهای مفصلی بابت آن انجام میشد اما این اقدامات باید از مدتها قبل آغاز میشد تا از سه تا چهار ماه قبل رزورها برای اقامت شروع شود.
عدم رزرو هتل در کیش ارتباطی به ناآرامیهای اخیر ندارد
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بیان کرد: رئیس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد که ۲۰ هزار تخت را برای اقامت گردشگران جامجهانی اختصاص داده شده که میزان قابل قبولی است اما چرا حتی یک تخت از این ظرفیت رزرو نشد؟ برخی این اتفاق را به اتفاقات اخیر و ناآرامیهای ایران ارتباط میدهند که این موضوع صریحا رد میشود. اگر قرار است رزروی صورت گیرد، باید از چند ماه قبل انجام شود. پس این موضوع نشان میدهد که داستان مقداری عمیقتر و ریشهایتر است که به ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط باز میگردد.
جواهرزاده خاطرنشان کرد: باید ظرفیتهای گردشگری ایران به خوبی به دنیا معرفی میشد. موضوع ایرانهراسی نیز از بزرگترین چالشهایی است که باید برای رفع آن برنامهریزی شود چرا که این مساله یک شبه قابل حل نیست.
وی اضافه کرد: این موضوع نیاز به برنامههای هماهنگ و استراتژی تبلیغی متناسب از قبیل هشتگگذاری در فضای مجازی داشت. همچنین برگزاری تورهای آشناسازی خبرنگاران رسانههای بینالمللی، تولید محتوای مناسب و برنامهریزی برای رفع مشکلات احتمالی گردشگران نظیر تبادل ارز و استفاده از کارتهای بانکی بینالمللی به دلیل تحریمها از دیگر اقدامات لازم بود.
جواهرزاده ادامه داد: میدانیم که ایران در زمینه فعالیت شرکتهایی هواپیمایی ضعف دارد اما معمولا بین ایران و قطر حدود ۳۷ پرواز در هفته صورت میگیرد که فقط یک پرواز توسط شرکت هواپیمایی ایرانی انجام میشود. عملا این پروازها توسط ایرلاینهای خارجی پشتیبانی میشود که باید از همین موضوع استفاده و برنامهریزی میکردیم.
حضور گردشگران جامجهانی در ایران مانند اکسیژنی خالص برای گردشگری بود
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط گردشگری ایران پس از کرونا رو به بهبود بود، حضور گردشگران خارجی جام جهانی در ایران میتوانست به هزاران نفر برسد و در شرایط پساکرونا همانند یک اکسیژن خالص برای گردشگری ایران باشد.
جواهرزاده با اشاره به اینکه ایران در شرایط نامطلوبی برای حل این این موضوع ورود کرده، خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال ایران شرایط متزلزلی داشت؛ وزارت راه و شهرسازی نیز وارد یکسری داستانهای حاشیهای شده بود و کنارهگیری سعید محمد از شورای عالی مناطق آزاد نشان داد که برنامه جذابی برای گردشگران جام جهانی در این بازه زمانی نداشتهایم.
وی اضافه کرد: گردشگری همواره با یکسری چالشها روبهرو است که باید برای آن برنامهریزی شود. برای مثال هدف اصلی ما جذب حداکثری تماشاگر به این رویداد بود که حتی به حداقل آن نیز دست پیدا نکردیم. این چالش را بیشتر ناشی از ضعف مدیریتی، عدم هماهنگی میان دستگاهها و نداشتن برنامه بلندمدت میبینم. این موارد مشکلات اصلی ما بود و حتی با لغو ویزا برای تماشاگران جام جهانی نیز مساله حل نمیشد. شاید لغو ویزای ایران اقدام موثر و خوبی بوده باشد اما نبود اراده واقعی در برخی از دستگاهها و نهادهای مسئول دلیل اصلی این کمتوفیقی بوده است.
انتهای پیام
نظرات