• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401071909527
  • منبع : نمایندگی کردستان

انتقال آب سنندج در ایستگاه آخر

انتقال آب سنندج در ایستگاه آخر

ایسنا/کردستان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان از رشد۹۲ درصدی عملیات اجرایی سامانه خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه شماره دو سنندج به عنوان بزرگترین مگا پروژه استان خبر داد.

«کیومرث حبیبی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تامین اعتبار مورد نیاز و اطمینان ۱۰۰درصدی تولید و خرید لوله برای انجام این پروژه مهم ملی تشریح کرد که روند پیشرفت اجرای پروژه عالی است و آنگونه که از گزارش های پیمانکار پیرامون میزان حفاری و طول لوله گذاری هویداست؛ خط انتقال سامانه سد آزاد به تصفیه خانه شماره دو سنندج در ایستگاه آخر قرار دارد و به زودی این طرح مهم حیاتی به بهره برداری می رسد و نگرانی های شهروندان سنندجی از کمبود آب شرب تا افق بلند مدت سال ۱۴۲۰پایان می یابد.

خط انتقال آب از سامانه سد آزاد به تصفیه خانه شماره دوسنندج، پایانی بر تمام دلشوره ها و نگرانی ها در تامین آب شرب شهروندان سنندج در افقی بلند مدت است این را معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کردستان پیرامون اهمیت استراتژیک خط انتقال آب از سامانه سد آزاد به تصفیه خانه سنندج گفت.

حبیبی تشریح کرد که از روز اول برای عملیات اجرایی این پروژه ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد شده بود که با توجه به افزایش تورم سالانه، هم اکنون برای اتمام این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان اعتبار مورد نیاز با همت استاندار و پیگیری معاونت عمرانی، ۷۳۰ میلیارد تومان به پیمانکار پروژه پرداخت شده است که در سطح کشور به لحاظ تزریق منابع مالی بی نظیر است.

او با اعلام اینکه ۱۲۰ میلیاردتومان باقیمانده در مرحله پرداخت به پیمانکار بزرگترین مگا پروژه کردستان با عنوان سامانه انتقال سد آزاد به تصفیه خانه شماره دو سنندج است؛ افزود: که به هنگام تحویل سمت معاون عمرانی استاندار کردستان در ۱۶ مرداد ماه امسال،پیشرفت فیزیکی این مگا پروژه ۷۵ درصد بود که در مدت دو ماه از زمان تصدی سمت معاون هماهنگی امور عمرانی رشد فیزیکی این طرح مهم ملی به ۹۲ درصد افزایش یافته است.  

  حبیبی با تاکید بر اینکه از منظر عملیات اجرایی پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد؛ تصریح کرد که دولت برای اجرای سریع این پروژه از آغاز تاکنون نگاه ویژه ای داشته است وما نیز شبانه روز برای تامین اعتبار و خرید لوله پیگیر هستیم و این نوید را با اطمینان به مردم شهر سنندج خواهم داد که بزودی این طرح به بهره برداری می رسد.

او با شتاب بخشی عملیات اجرایی پروژه درسال جاری توضیح دادکه پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان سال گذشته ۳۵درصد ثبت وگزارش شده بود؛اما هم اکنون رشد فیزیکی این طرح با پیگیری دلسوزانه استاندار کردستان به ۹۲ درصد رسیده است که نشان از تلاش پیمانکار و اهتمام دولت برای اتمام سریع خط انتقال آب ازسامانه سد آزاد به تصفیه خانه سنندج است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به استناد گزارش دهی مجری این طرح،طول کل مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج را حدود ۶۰ کیلومتر با ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر عنوان کرد و توضیح داد که ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج محقق می شود.

کیومرث حبیبی از همراهی و همدلی ساکنان روستاهای در مسیر طرح نیز به نیکویی سخن گفت وافزود: در مسیر اجرای این پروژه مهم ملی با این مشخصات فنی و شرایط توپوگرافی منطقه، روستاییان برای تامین آب شرب مردمان سنندج،پیمانکار پروژه را درفرایند توافق واگذاری زمین های اراضی با صبوری و دلسوزی دراجرای پروژه همراهی کردند.

به گزارش معاون عمرانی استاندار و تایید مجری این طرح ملی، عبور خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.

آنگونه که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: این طرح با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب سنندج و اطمینان پذیری در تامین نیاز شهری با اجرای انتقال آب از میانه مسیر خروجی تونل میانی و مخزن ۱۰هزارمترمکعبی ایستگاه پمپاژ اصلی سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج اجرا می شود.

به گفته «آرش آریانژاد» در این طرح با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب در سال، امکان تامین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال و ساکنان روستایی در مسیر پروژه تامین می شود.

او عملیات رهاسازی آب سد آزاد از طریق رودخانه چهل گزی را تشریح کرد و افزود: رهاسازی آب سد آزاد به مخزن سد قشلاق با ظرفیت ۲ متر مکعب بر ثانیه، در مرداد ماه امسال انجام شد.

آرش آریانژاد، تنش آبی در شماری از استان های کشور را یادآور شد و افزود: اجرای خط انتقال آب از سامانه سد آزاد پایانی بر استرس های ناشی از تنش آبی است وکاهش حجم مخزن سد قشلاق سنندج را جبران می کند.

او اهمیت اجرای طرح سامانه انتقال سد آزاد به تصفیه خانه شماره دو سنندج را تشریح کرد و یادآور شد: تراز سد آب وحدت یا همان قشلاق که به دلیل استمرار پدیده خشکسالی به پایین ترازحد نرمال رسیده است، ودر همین راستا مسئولان نقشه ای برای افق تامین آب سنندج ازمحل خط انتقال از سامانه سد آزد ترسیم کردند که با بهره برداری از این پروژه، تنش آبی تا افق سال ۱۴۲۰در سنندج پایان می یابد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha