• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1401071708451
  • خبرنگار : 71432

چالش حشرات برای سازگاری با گرمایش جهانی

چالش حشرات برای سازگاری با گرمایش جهانی

حشرات برای همگام شدن با روند افزایشی دمای جهان چالش خواهند داشت و این پدیده می‌تواند خبر بدی برای بشر باشد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان محیط زیست می‌گویند: حیوانات فقط می توانند دما را در محدوده معینی تحمل کنند. دمای بالا و پایین‌تر از این محدوده، حد بحرانی حرارتی نامیده می شود. از آنجاییکه این محدوده به تدریج گسترده می شود، حیوانات باید یا خود را با شرایط سازگار کرده یا به مناطقی با آب و هوای خنک تر مهاجرت کنند.

هرچند، درجه حرارت در سراسر جهان با سرعتی بالا در حال افزایش است. موج گرمایی که تابستان امسال سراسر اروپا را فراگرفت نشان دهنده این موضوع است. موج گرمایی مانند آنچه در اروپا رخ داد می تواند باعث شود که دما به طور منظم از حد بحرانی حرارتی فراتر رود و بسیاری از گونه ها را به خطر بیاندازد.

"هستر ویوینگ" از دانشگاه بریستول در انگلیس گفت: در یک مطالعه جدید، من و همکارانم ارزیابی کردیم که ۱۰۲ گونه حشره به چه میزان می توانند محدودیت‌های بحرانی حرارتی خود را برای زنده ماندن در دمای شدید تنظیم کنند. ما دریافتیم که حشرات، ظرفیت پایینی برای انجام این کار دارند و آنها را به طور خاص در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می‌کند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر حشرات می تواند پیامدهای ژرفی برای زندگی انسان داشته باشد. بسیاری از گونه‌های حشرات، عملکردهای اکولوژیکی مهمی دارند در حالیکه رفتارهای گونه‌های دیگر می تواند تعادل اکوسیستم ها را مختل کند.

چگونه حیوانات، خود را با افزایش دما سازگار می‌کنند؟

جانوران می توانند محدودیت های حرارتی حیاتی خود را از طریق هم‌هوایی یا انطباق افزایش دهند.

هم‌هوایی در طول عمر حیوان (اغلب در مدت چند ساعت) اتفاق می افتد. این فرآیندی است که بر اثر آن قرار گرفتن در معرض این شرایط در گذشته به محافظت از حیوان یا حشره در برابر استرس محیطی آینده کمک می کند. یکی از شیوه‌های به کار گرفته شده توسط حشرات، تولید پروتئین‌های شوک حرارتی (گرما شوک) در واکنش به قرار گرفتن در معرض گرماست. این کار از مرگ سلول‌ها در دمای شدید جلوگیری می کند.

برخی از حشرات می توانند از رنگ برای هم‌هوایی و سازگاری استفاده کنند. کفشدوزک هایی که در محیط های گرم رشد می کنند از مرحله شفیرگی با لکه های کمتری نسبت به حشراتی که در سرما رشد می کنند خارج می شوند. از آنجاییکه لکه های تیره تر گرما را جذب می کنند، وجود لکه های کمتر حشره را خنک تر نگه می دارد.

سازگاری، زمانی اتفاق می‌افتد که ژن‌های مفید از طریق تکامل بین نسل‌ها جابجا می شود. نمونه های متعددی از حیواناتی وجود دارند که در واکنش به تغییرات آب و هوایی تکامل پیدا می کنند.

اما تکامل در یک دوره طولانی‌تر از سازگاری رخ می دهد و ممکن است شرایطی فراهم نشود که محدودیت‌های حرارتی بحرانی مطابق با سرعت فعلی افزایش دمای جهانی تنظیم شوند.

این شرایط چه معنایی برای آینده دارد؟

توانایی ضعیف در سازگاری با دماهای بالاتر به این معنی است که بسیاری از حشرات برای زنده ماندن باید به مناطقی با آب و هوای خنک مهاجرت کنند. جابجایی حشرات به محیط های جدید می تواند تعادل اکوسیستم ها را بر هم زند. آفات حشرات عامل از بین رفتن ۴۰ درصد از تولید جهانی محصولات است و با تغییر توزیع جغرافیایی حشرات، آفات می توانند امنیت غذاییِ بشر را بیشتر تهدید کنند.

به گزارش نشریه کانورسیشن، همچنین مهاجرت حشرات ممکن است تاثیرات عمیقی بر سلامت انسان داشته باشد. بسیاری از بیماریهای مهمی که سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله مالاریا، توسط حشرات منتقل می شود. در عین حال جابجایی حشرات در طول زمان امکان انتقال بیماری‌های عفونی به عرض های جغرافیایی بالاتر را افزایش می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha