• جمعه / ۱۵ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401071306231
  • خبرنگار : 30188

نحوه برنامه ریزی برای سفری ایده‌آل

نحوه برنامه ریزی برای سفری ایده‌آل

سفر رفتن مهم است؛ اما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. اگر این برنامه‌ریزی پیش از سفر صورت نگیرد، گاهی اوقات می‌تواند واقعا خسته‌کننده و ملال‌آور باشد. فرض کنید بدون اینکه مکان اقامت خود در یک شهر را مشخص کنید به آن‌جا بروید. یا دقیقا معلوم نکنید قرار است سفری چند روزه داشته باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از سفرمارکت، بدون برنامه‌ریزی سفر کردن شاید برای برخی از افراد هیجان‌انگیز باشد. دوست داشته باشند با آغوش باز از اتفاقات از پیش تعیین نشده روبه‌رو شوند و به سختی‌ها به چشم فرصتی برای تجربیات مختلف نگاه کنند؛ اما از دیگر سو، عده‌ بسیاری مایل هستند بدانند برای سفری ایده‌آل چطور برنامه‌ریزی کنیم. زیرا برنامه‌ریزی مناسب، ایمنی آن‌ها را تا حد زیادی تضمین می‌کند. برای سفر ایده‌آل کافیست چند نکته‌ای که در ادامه برمی‌شماریم را رعایت کنید.

مقصد خود را مشخص کنید

مقصد نوع سفر شما را مشخص می‌کند. فاصله‌ای که از شهر شما تا شهر مقصد و نرخ رزرو بلیط هواپیما، نشان‌دهنده این است که شما چقدر باید در برنامه‌ریزی خود دقیق باشید. اگر این سفری است که می‌خواهید صرفاً برای استراحت و فرار از شلوغی سراسر هفته کاری خود داشته باشید، می‌توانید به مقصدی در نزدیکی محل زندگی‌تان، جایی که می‌توانید به‌سرعت به منزلتان برگردید، داشته باشید. در غیر این صورت، اگر قصد دارید سفری به یک مقصد دورتر در کشور و یا حتی خارج از کشور بروید، می‌توانید فهرستی از مکان‌هایی که دوست دارید به آن‌جا بروید، تهیه و سپس یکی را انتخاب کنید. مثلا می‌توانید اطلاعاتی راجع ‌به محبوب‌ترین مکان های گردشگری دنیا کسب کنید. در این هنگام، به فرض، اگر انتخاب شما سفر به دبی باشد، مشخصا برنامه‌ریزی سفر به دبی با برنامه‌ریزی سفر به شیراز متفاوت خواهد بود.

به بهترین زمان بازدید از مقصد مورد نظرتان توجه کنید

هر سفری زمان ایده آل خود را دارد. فقط در این مدت می‌توانید بهترین تجربه را از یک مکان داشته باشید. مثلا برای سفر به ژاپن، فصلی که شکوفه‌های گیلاس تمام توکیو را زیبا می‌کنند، بهترین زمان سفر به ژاپن است. اگر شما به هوای گرم و خشک عادت ندارید، نمی‌توانید در طول تابستان سفر به مراکش را تحمل کنید؛ زیرا طاقت گرمای گرمسیری وحشتناک آفریقا را نخواهید داشت. یا نمی‌توانید در زمستان‌ها به کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی، روسیه، آلاسکا و غیره بروید؛ زیرا ممکن است در برف یخ بزنید.

گاهی اوقات دانستن بهترین زمان برای بازدید از یک مکان، به شما امکان می‌دهد جنبه‌های فرهنگی یا طبیعی مقصد را کشف کنید. مثلا فستیوال «لا توماتینا» یا گوجه فرنگی که در شهر والنسیا اسپانیا برگزار می‌شود، علاقمندان بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. شما باید آگاه باشید که این فستویال در آخرین چهارشنبه ماه آگوست برگزار می‌شود. اگر به دنبال هتل‌ها و پروازهای ارزان هستید و می‌توانید هر شرایط آب و هوایی وحشتناکی را تحمل کنید، می‌توانید در فصل خارج از بازدید حداکثری گردشگران به آنجا بروید. این به بودجه شما بستگی دارد. همچنین مطمئن شوید که پروازها و هتل‌های خود را از قبل برنامه‌ریزی و رزرو کرده‌اید تا بهترین و ارزان‌ترین تخفیف‌ها را دریافت کنید.  درنهایت، مسئله آب‌وهوا، جشنواره‌ها و اعیاد ملی مذهبی هر شهر و کشور، در تعیین بهترین زمان سفر به یک مقصد نقش دارند.

بودجه خود را مشخص کنید

برنامه ریزی سفر نیاز به بودجه دارد. درست است که مقصد تعیین‌کننده اصلی است و مثلا بودجه‌ای که برای سفر به کیش نیاز دارید با بودجه سفر به برزیل متفاوت است؛ اما در مجموع بستگی زیادی به یک فرد دارد که چقدر می‌خواهد در یک سفر خواه، داخلی و خواه خارجی، خرج کند. البته همیشه یک سری اصول ثابت وجود دارد؛ مثل اینکه خرج کردن پول زیاد برای یک سفر کوتاه مدت آخر هفته احمقانه خواهد بود. در برنامه‌ریزی برای تعیین بودجه، برخی ترجیح می‌دهند به یک مقصد دورتر بروند و هزینه بلیط هواپیما بیشتری بپردازند؛ ولی در هتل‌ های ارزان‌قیمت اقامت کنند. یا پول کمتری برای بلیط و هتل و غذا صرف کنند و بیشتر برای تجربه‌های فرهنگی هزینه کنند. اینکه شما می‌خواهید به چه قصدی سفر کنید، در تعیین بودجه سفر شما اثرگذار است.  هرچند در نهایت، صرف نظر از اینکه شما یک مسافر اهل صرفه‌جویی هستید یا یک مسافر لاکچری، رعایت برخی محدودیت‌های بودجه در برنامه ریزی سفر به شما کمک می‌کند. در مجموع مواردی که باید هنگام برنامه‌ریزی بودجه سفر در نظر بگیرید: قیمت پرواز در تاریخ های ارزانتر، هزینه های ویزا در صورت سفر خارجی، قیمت هتل و در دسترس بودن هزینه رفت و آمد در داخل شهر در صورتی که سفر دارای مکان‌های متعددی در برنامه سفر باشد، هزینه‌های سفر بین مقصدها، هزینه هر وعده غذایی در شهر، مبلغ مناسبی برای خرید و هزینه های پس‌انداز در صورت بروز مشکلات از پیش تعیین نشده.

مدارک شناسایی خود را آماده کنید

زمانی که برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، این یک مسئله بی‌اهمیت و در عین حال مهم است که تمام مدارک خود را آماده کنید. هر هتلی مدرک شناسایی می‌خواهد. اگر در حال رانندگی هستید، گواهینامه رانندگی، کارت ماشین و بیمه خود را در محل داشته باشید. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، حداقل 2 ماه قبل از سفر، پاسپورت و ویزای خود را دریافت کنید. بدون همراه داشتن اسناد دولتی، سفر شما می تواند بسیار دشوار شود.

نحوه برنامه ریزی برای سفری ایده‌آل

مدت زمان سفر خود را تعیین کنید

حتی اگر یه کوله‌گرد(Backpacker) هستید و بدون برنامه‌ریزی خاصی و تنها با یک کوله سفر می‌کنید، باید بازه زمانی سفر خود را مشخص کنید. تصمیم گیری در مورد مدت زمان سفر به شما کمک می‌کند تا مقصد و فعالیت‌هایی را که می‌خواهید در طول سفر انجام دهید را مشخص کنید. به طور مثال سفر شما باید رانندگی نسبتا بلند مدت هم امکان‌پذیر است یا نه مقصد به قدری دور است که باید با قطار یا هواپیما سفر کنید. حتی در طی سفر نیز باید برنامه‌ریزی برای زمان داشته باشید. برخی مکان‌ها نقاط معروف متعددی دارند و حتی تعطیلات آخر هفته برای پوشش همه آن کافی نیست. مثلا شما در طول یک روز نمی‌توانیدی به تمام مکان های دیدنی استانبول سر بزنید. پس باید مدت زمان سفر خود را مشخص کنید و در طی سفر نیز برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از زمانتان داشته باشید. البته در نهایت مدت زمان سفر وابسته به بودجه شما است.

تحقیق درباره شهر یا کشور مقصد

شما قرار است از نقطه امنتان، یعنی شهر زادگاهتان یا شهری که در آن ساکن هستید، خارج شوید و به یک مکان غریبه، با مردمانی غریبه و فرهنگی جدید بروید. پس لازم است پیش از سفر درباره مقصدتان جستجوهایی انجام دهید و تحقیقات اولیه را داشته باشید. اینکه آیا قبل از مراجعه باید واکسیناسیونی انجام شود؟ اگر بله، چند دوز تزریقی کافی است؟ مردم محلی چقدر محافظه ‎کار هستند؟ چه داروهایی در کشور میزبان ممنوع است؟ اگر گیاهخوار هستید، آیا شهر رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی دارد که بتواند غذای شما را تامین کند؟ شهر یا کشور چقدر امن است؟ آیا جیب برها وجود دارند؟ آیا کلاهبردارهایی وجود دارند که باید از آنها دوری کنید و نگذارید که حقتان را بخورند؟ فروشندگان و اجاره‌دهندگان سوئیت در آنجا چقدر قابل اعتماد هستند. اینکه پیش از سفر تحقیق کنید باعث می‌شود با اطلاعات بهتری به مکان‌های دیدنی هر شهر بروید و ساعات بازدید و قیمت بلیط آن‌ها را نیز خواهید دانست. پس از قبل فهرستی از جاذبه‌های دیدنی تهیه و فعالیت‌های رایگان را بررسی کنید؛ زیرا می‌توانند لذت‌بخش باشند و در عین حال به بودجه‌تان ضربه نزنند.

بیمه مسافرتی داشته باشید

اگر با خرید تور سفرمارکت، چه تورهای داخلی و چه تورهای خارجی، سفر می‌کنید؛ حتما آژانس گردشگری مربوطه برای شما بیمه مسافرتی خریداری می‌کند و نیازی نیست شما اقدام خاصی داشته باشید. اما اگر تنها سفر می‌کنید، بیمه مسافرتی مانند یک بالشتک ایمنی است. اگر در سفرهای شما مشکلی پیش بیاید، خواه کلاهبرداری یا سرقت، شکستن تجهیزات گران قیمت یا هر ناراحتی دیگر، با داشتن بیمه مسافرتی کمتر نگران خواهید بود. پس پیش از سفر به فکر یک بیمه مسافرتی با پوشش مناسب سفرتان داشته باشید.

بسته‌بندی وسایل ضروری

در سفر از آوردن وسایل غیرضروری و بیش از حد خودداری کنید. در سفر نیازی نیست که تمام کمد خود را ببندید و با خود حمل کنید.  بنابراین وسایلتان را هوشمندانه بسته‌بندی کنید. بسته‌بندی به مقصد، فصلی که از آن بازدید می‌کنید، شرایط آب‌وهوایی و مکان اقامت بستگی دارد. به یاد داشته باشید که برای سوغاتی‌ها و سایر چیزهایی که ممکن است با خود بیاورید، جایی داشته باشید. اگر در هتل اقامت دارید، نیازی به حمل حوله یا پتو نیست.

نحوه برنامه ریزی برای سفری ایده‌آل

سخن پایانی

هنگامی که کاملاً از مقصد و زمان سفر، بودجه و تعداد افرادی که همسفرتان هستند مطمئن شدید، وقت آن است که رزروهای مهمی را انجام دهید. پروازها و هتل‌های خود را از قبل رزرو کنید. در مورد فرودگاهی که قصد عزیمت به آن را دارید و هتل‌هایی که در آن اقامت خواهید داشت، تصمیم بگیرید. در مورد زمان سفر و اینکه در زمان اوج سفرهای تابستانی باشد یا چند روز بی‌اهمیت در زمستان فکر کنید. در خصوص اینکه دوست دارید از مناظر طبیعی دیدن کنید یا مکان‌های تاریخی یا باستانی یا نه کلا به قصد امتحان کردن رستوران‌های یک شهر وارد آن شدید تصمیم بگیرید. توصیه می‌کنیم اگر سفر با هواپیما انتخاب شما است، به این که بتوانید بهترین بلیط هواپیما را خریداری کنید توجه داشته باشید. سفرمارکت با امکان مقایسه قیمتی که برای شما فراهم می‌کند، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه رفت‌وآمد شما شود. همچنین لیستی از بهترین هتل‌های شهر مقصد شما ارائه می‌دهد. پس حتما پیش از سفر برنامه‌ریزی  داشته باشید تا تجربه‌ای ایده‌آل در خاطرتان بماند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha