• دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401071104890
  • منبع : نمایندگی سمنان

استاندار عنوان کرد:

تداوم تنش آبی در سمنان/ هدررفت آب در کشاورزی سنتی استان

تداوم تنش آبی در سمنان/ هدررفت آب در کشاورزی سنتی استان

ایسنا/سمنان استاندار سمنان با بیان اینکه این استان همچنان با تنش آبی مواجه است گفت: استحصال آب از منابع زیر زمینی و هدررفت و تبخیر بالای آن در کشاورزی سنتی را یک ضرورت خواند.

سید محمدرضا هاشمی در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان، در سالن غدیر استانداری با اشاره وجود تنش کم آبی حاکم بر استان سمنان، اظهار کرد: افزایش سطح زیر کشت مجتمع‌های گلخانه ای یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی تاکید کرد: اولویت استان سمنان مدیریت منابع آبی با روش‌های نوین و جلوگیری از هدر رفت آب است.

وی  توسعه مجتمع های گلخانه ای  در استان سمنان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری و کاهش هدررفت منابع آبی را با توسعه مجتمع‌های گلخانه ای شاهد خواهیم بود.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر  ۳۷ هکتار مجتمع گلخانه ای در استان سمنان زیر کشت است، تصریح کرد: با وجود ۱۹۸ هزار هکتار زمین زراعی و باغی در استان، باید مجتمع‌های گلخانه ای  افزایش یابد.

استاندار سمنان تغییر الگوی کشت و جایگزین شدن کشاورزی سنتی با تکنولوژی مدرن در راستای مدیریت مصرف بهینه آب را  یک ضرورت برشمرد و گفت: در حال حاضر استان سمنان با بحران و تنش آبی روبه رو است.

وی بهره‌گیری از تشکل‌ها و ذی نفوذان، نخبگان، تحصیل کرده‌ها و مراکز تحقیقات کشاورزی را در نحوه تغییر الگوی کشت ضروری برشمرد و افزود: استخراج آب از زمین و قرار دادن آن در مقابل نورخوشید به واسطه کشاورزی سنتی ، آسیبی است که با آن روبه رو هستیم و باید در نحوه ذخیره و مصرف آب مدیریت شود.

استاندار سمنان با اشاره جلوگیری برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز و کنترل  میزان آب از چاه‌ها ،خاطرنشان کرد: تامین نهاده های دامی و میزان برداشت آب دو مسئله مهم از مطالبات مردم است که پیگیری می شود.

هاشمی اولویت اول را تامین آب شرب ،کشاورزی و تامین آب واحدهای صنعتی برشمرد و گفت: در گذشته ۵۲ روستا در استان با تنش آبی مواجه بودند که تعداد این روستا به ۴۰ روستا کاهش یافت.

استاندار سمنان جلوگیری از هدررفت آب به علت فرسودگی خطوط انتقال و نصب کنتورهای غیر مجاز را یک اصل در جلوگیری از هدر رفت منابع آبی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تنش آبی استان است این مهم باید پیگیری و رصد شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha