مراسم «از حنجرۀ معلم تا خزانۀ دولت» نخستین اکران رسمی و عمومی مستند «مورفین» با موضوع طرح رتبهبندی معلمان که توسط مرکز رشد حوزه هنری استان قزوین تولید شده است در سالن سینما بهمن قزوین برگزار شد.
بنا بر اعلام روابط عمومی حوزه هنری قزوین، «مورفین» یک مستند آرشیو نریشن و توصیفی است که به طرح رتبهبندی معلمان و اعتراضات چندین ساله فرهنگیان کشور در خصوص پایین بودن حقوق دریافتی خود میپردازد و به دنبال ایجاد موج مطالبهگری در میان معلمان نسبت به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری است.
این مستند طرح رتبهبندی معلمان را پس از واکاوی سابقه تقریباً یک نسلی آن به طریق کنایی و استعاری به مورفینی تشبیه کرده که درمان درد نیست بلکه مُسکنی برای ساکت کردن موقت بیمار از درد بیماری است و طبیعی است پس از گذشت چند ساعت اثر تسکینی مورفین میرود و درد میماند.
معلمان تأثیرگذارترین قشر در ایران هستند
حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، در این مراسم بیان کرد: مورفین یکی از منحصربهفردترین آثاری است که در این حوزه ساخته شده است و همین مسئله شأن و جایگاه این اثر و ارزش زحمات بانیان آن را دوچندان میکند.
وی با اشاره به حضور نداشتن مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونین وی در جلسه اکران مستندی که در مورد معلمان است، بیان کرد: جای تعجب است که از معاونین و رؤسای نواحی آموزش و پرورش هیچکدام امروز در این جلسه حضور ندارند اما نباید پیش خودمان فکر کنیم که مسئولین از مشکلات فرهنگیان اطلاعی ندارند چرا که به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ۴۲ درصد از کل نمایندگان مجلس کشور در سالیان پس از انقلاب از معلمان بودهاند مگر میشود بگوییم که اینها از شرایط آموزش و پرورش بیاطلاع بودهاند؟
مشهدی ادامه داد: بیتوجهی به معلمان در شرایطی انجام میگیرد که جنس کار معلمان با دیگر اقشار فرق دارد. هر معلم ۳۰ تا ۳۵ سال در مدارس تدریس میکند و این یعنی هر معلم به طور متوسط در طول ۳۰ سال خدمت خویش، هزار دانش آموز خواهد داشت بنابراین میزان تأثیرگذاری این قشر بالاتر از هر قشر دیگری است. به همین دلیل است که حس میهمن دوستی، نحوۀ برخورد درست با محیط زیست، حس قانونمداری و موارد این چنینی همگی توسط معلمان است که در ذهن و ضمیر دانش آموزان نهادینهسازی میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ضمن با اشاره به فقر فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان قزوین، تصریح کرد: ۲۰۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با این کیفیت تأثیرگذاری تنها در سه هکتار فضای آموزشی تحصیل میکنند اما ۷۰۰۰ دانشجوی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در ۱۱۰ هکتار فضا تحصیل میکنند از همین مورد میشود فهمید که نگاهها تا چه حد به معلمان صحیح است؟
وی با اشاره به فعالیتهای شبانه روزی معلمان در ایام کرونا و آموزش مجازی گفت: در بحث کرونا جزو اولین کشورهایی بودیم که توانستیم خودمان را با شرایط جدید در آموزش و پرورش تطبیق دهیم. هیچ کجا به این موارد اشاره نشد. به پرستارهای عزیز بسیار پرداخته شد که سزاوار این قشر محترم بود اما آیا جایی هم اشاره شد که معلمان ما ۲ و حتی سه مرتبه ناچار شدند لپتاپ و گوشیهای شخصی خودشان را تعویض کنند چرا که این گوشیها در امر آموزشهای مجازی به کار گرفته شده بود؟
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین در پایان بیان کرد: رویه تأثیرگذاری که معلمان از آن برخوردار هستند به ما حکم میکند که باید نوع نگاه و توجه خویش را به معلمان و شرایط کاری آنها تغییر دهیم که امیدواریم بالاخره این تغییر نگاهها به لطف آثار سینمایی از جنس مستند مورفین، روی دهد.
هنر انقلاب بستری برای آگاهیبخشی و کنشگری است
محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین، نیز در این برنامه اظهار کرد: هنر انقلاب، بستر مناسبی را برای ایجاد فضای گفتگو و کنشگری فعال در جامعه ایجاد میکند.
وی با اشاره به نسبت میان سرمایههای اجتماعی و مقوله حکمرانی مطلوب بیان کرد: از منظر علوم اجتماعی سرمایه اجتماعی همان اعتماد است و مسیر احیا و تولید اعتماد نیز از گذرگاه حکمرانی مطلوب و در تراز انقلاب میگذرد. مسیری که امام خمینی (ره) بارها آن را در توصیف اسلام ناب برشمردند و طی آن یکی از مهمترین آرمانها، عدالت، استقلال و آزادی بوده و هست و عبور از عدالت و آزادی عبور از آرمان انقلاب و عبور از آرمان انقلاب نیز عبور از سرمایههای اجتماعی است چون مردم دلبسته به آرمانهای اصیل انقلاب هستند.
این مسئول ادامه داد: ایجاد اعتماد از رهگذر حکمرانی مطلوب حاصل میشود و در این بین گذشته از حکمرانان، برای شهروندان نیز حکمرانی چیزی جز اندیشیدن به پیشرفت و آینده روشن ایران نیست. در میان راهکارهای عینیت بخشی به آینده پژوهی، تفسیر آینده با هنر امکانپذیر است.
وی با اشاره به رسالت مستند مورفین در ترسیم آیندهای روشن و شفاف خاطرنشان کرد: مستندی که امروز اکران شد نمونهای از تلاشهایی است که قصد دارد در عین مطالبهگری در سطح حکمرانان برای همه ایرانیان آیندهای روشن و شفاف ترسیم کند چراکه پیشفرض ما در ساخت این مستند این بوده که ما شهروندانی اثرگذار و فعال هستیم.
امامقلی در رابطه با چشمانداز حوزه هنری در تولید آثار مستند در حوزه حکمرانی، عنوان کرد: حوزه هنری بنا را بر این فرآیند گذاشته که پرچمدار هنر پیشران پیشرفت در ۲ سال آینده باشد. این پیشرفت در سایه حکمرانی مطلوب حاصل میشود و ما وظیفه داریم تا رسیدن به این نقطه کنشگری را رها نکنیم.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مستند مورفین اکران شد، در گام نخست بضاعت حوزه هنری این مستند است. اما این مستند شروع جریانی است که ادامهدار خواهد بود. علاقهمندیم باب گفتگو را از دریچه هنر باز کنیم و اشکالات وارده بر کار را با این گفتگوها و کنشگریها مرتفع کنیم.
رئیس حوره هنری قزوین در پایان با اشاره به دیگر آثار در دست ساخت حوزه هنری قزوین بیان کرد: در حوزه مهاجرت حوزه هنری اثری را کلید زده است. قرار است در این اثر به نقد وضعیت مهاجرت پرداخته شود. همچنین در حوزه مدیریت شهری، اثری با محتوای مقایسه تطبیقی مدیریت شهری در داخل و خارج کشور، حفظ بافت سنتی و توسعه بافت شهری در دست اقدام است که به زودی وارد مراحل جدیتری خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات