حسین حقوردی در گفتگو با ایسنا، درباره سخنان اخیر رئیسجمهوری در اجلاس سران تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شده است، گفت: در سند ۲۰۳۰ به محتوای فرهنگی و ضرورتهای ملی اقوام هیچ توجهی نشده است و بر اساس انگارههای سکولار و لیبرالیسم تهیه شده است و به اصطلاح مدلی را برای همه اقوام، ادیان و ملل در نظر گرفته است.
او در ادامه تصریح کرد: همان طور که میدانیم وضعیتها و فرهنگها مختلف هستند لذا نمیتوانیم به عنوان یک کشور شرقی و مسلمان مدلی را که یونسکو تحت عنوان سند ۲۰۳۰ برای آموزش تهیه و ارسال کرده است بپذیریم. پیش از این نیز مقام معظم رهبری در خصوص اجرای این سند به دولت قبل و مسئولین وقت آموزش و پرورش تذکراتی دادند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیسجمهوری نیز تاکید کردند که ما هم مدل توسعه و پیشرفت علمی خودمان را بر اساس مباحث دینی، مفاهیم شرقی و سنتی و فرهنگی خودمان ترسیم کردیم و و سند علمیمان را بر اساس اعتقاداتی که خودمان داریم تهیه کردهایم و ارتباطی به سند ۲۰۳۰ ندارد.
حقوردی با بیان اینکه رئیسجمهوری از یونسکو میخواستند که تکثر فرهنگی را به رسمیت بشناسد، تاکید کرد: نمیشود برای دنیای کنونی با اختلاف فرهنگی، دینی و قومی که وجود دارد یک مدل توسعه علمی قائل شد.
او درباره بخشی از سخنان رئیسجمهوری مبنی بر گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزشهای والای انسانی تصریح کرد: ما که نمیتوانیم با مجامع علمی و فرهنگی قطع رابطه کنیم اما حرفمان این است در مواردی که تعارض بین باورهای دینی ما و مسائل مطرحشده از طرف یونسکو وجود دارد، اولویت را به مسائل دینی و فرهنگی خودمان میدهیم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: هیچوقت نگفتهایم تعاملاتمان را با مثلا سازمانهای بینالمللی قطع میکنیم و رئیسجمهوری نیز بر این امر تاکید داشتند.
انتهای پیام
نظرات