به گزارش ایسنا، برابر آنچه که مسئولان پلیس اعلام کردهاند، موج بازگشت زائران اربعین به کشور از چند روز پیش آغاز شده و حتی روز گذشته نیز اعلام شد که دیگر روند ورود به کشور از روند خروج از کشور پیشی گرفته است. از طرف دیگر برابر آمارهای موجود درصد قابل توجهی از زائران با وسایل نقلیه شخصی راهی پایانههای مرزی شدهاند. در این شرایط لازم است زائران و به خصوص افرادی که قصد رانندگی را دارند یکسری نکات را مورد توجه قرار دهند. نکاتی که سرهنگ عینالله جهانی، معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا در گفتوگو با ایسنا به آن اشاره کرده است.
جهانی با اشاره به توصیههای لازم برای سفر زوار در ایام اربعین اظهارکرد: ما در ایام اربعین که مراسمی عظیم و احساسی برای مردم است، با چند موضوع گوناگون ترافیکی برای سفر زائران مواجه هستیم که باید به آنها برای جلوگیری از بروز حوادث بعضا ناگوار ترافیکی توجه شود.
خستگی و خوابآلودگی، عامل اصلی بروز حوادث برای مسافران
وی با اشاره به معضل خستگی و خوابآلودگی برخی زائران گفت: بسیاری از رائرانی که در راه برگشت از سفر اربعین هستند، از لحاظ جسمی خستهاند و نیاز به استراحت، آب، غذا و ... دارند. این افراد هنگامی که پشت فرمان مینشینند و قصد بازگشت میکنند، برای اینکه هرچه سریعتر به شهر، روستا و محل زندگی خود بازگردند با شتاب بیشتری رانندگی میکنند. همچنین سرنشینان خودرو نیز از راننده درخواست میکنند تا زودتر به مقصد برسند.
این کارشناس ارشد ترافیک ادامه داد: هنگامی که راننده و سرنشیان سوار خودرو میشوند، پس از طی مسافتی بقیه مسافران به خواب م روند و راننده با حجم زیادی از خستگی ناشی از سفر باقی میماند. قطعا این فرد در صورت ادامه رانندگی، دچار رخوت و سستی میشود و ممکن است دچار حادثههایی نظیر خروج از جاده و واژگونی خودرو شود. حتی در برخی از موارد خودرو به سمت مخالف منحرف میشود و این موضوع به بروز تصادفات رخبهرخ میانجامد.
جهانی با بیان خسارات ناشی از واژگونی خودروها بر اثر خستگی و خوابآلودگی تصریح کرد: در تصادفات منجر به واژگونی همه سرنشینان خودرو متحمل صدمه میشوند و خودرو نیز به احتمال فراوان متلاشی میشود. همچنین سرنشینان خودرو نیز مجروح و بعضا فوت میشوند. این موضوع اهمیت استراحت کافی پیش از شروع سفر را به رانندگان گوشزد میکند.
همه سرنشینان خودرو باید به جلوگیری از بروز حادثه کمک کنند
وی افزود: همچنین دیگر سرنشینان خودرو نیز باید هشیار باشند و بر عملکرد راننده نظارت کنند و مراقب وی باشند. در صورت نیاز دیگر سرنشینان خودرو نیز میتوانند به راننده کمک کنند و بخشی از مسیر را رانندگی کنند. البته نکتهای که در این زمینه مطرح است لزوم توجه به سن راننده و مدت زمان اخذ گواهینامه از سوی اوست. بسیاری از افرادی که به این سفر مشرف میشوند در بین خود افراد جوان با سابقه اندک رانندگی دارند. جوانانی که به تازگی گواهینامه گرفتهاند و هنوز یک سال از مدت زمان اخذ آن نمیگذرد، نمیتوانند بر اساس قانون در جادههای بین شهری و اتوبانها رانندگی کنند. این ممنوعیت بر اساس قانون است و برای جلوگیری از وقوع حادثه برای رانندگانی است که از تجربه کافی برخوردار نیستند.
این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به لزوم توجه به علائم و هشدارهای ترافیکی در طول مسیر گفت: من توصیه میکنم که رانندگان در طول مسیر خود به همه علائم و هشدارهای رانندگی افقی و عمودی اعم از چراغها، تابلوها، خطکشیها، دوربینها و ... توجه کنند. حتی توجه به بنرهای تبلیغاتی فرهنگ ترافیک نیز ضروری است چرا که این علائم با راننده سخن میگویند. تابلوهای خطر، خطرات را اعلام می کنند و تابلوهای بازدارنده ممنوعیتها را به رانندگان گوشزد میکنند.
جهانی با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش رانندگان به رانندگی ایمن در ۳۰ کیلومتری شهرها گفت: مراقبتهای رانندگی باید در ۳۰ کیلومتری شهرها به طور ویژه بیشتر شود. ۶۰ درصد از سوانح جادهای در این مناطق رخ میدهد که زنگ خطری برای رانندگان است. این موضوع،دقت و احتیاط بیشتر و سرعت مطمئنه را میطلبد.
وی با بیان توصیههای خود به سرنشینان خودرو اظهار کرد: همه سرنشینان خودرو باید در طول مسیر از کمربند ایمنی استفاده کنند. این موضوع الزام قانونی دارد و میتواند در صورت اجرا و رعایت شدن، حجم زیادی از حوادث رانندگی را کاهش دهد.
با سرعت غیرمجاز، دفتر زندگی خود را نبندیم
جهانی با بیان نقد خود نسبت به عجله و شتاب در رانندگی اظهار کرد: معمولا عجله در هر کاری مصیبتآفرین است. عجله در رانندگی نیز منجر به سخت و سهمگین با مجروحین و کشتگان فراوان میشود. رانندگان نباید کمبود زمان را با عجله در رانندگی جبران کنند. این در حالی است که عجله نیز نمیتواند به طور موثر زمان رسیدن به مقصد را کاهش دهد و تنها ریسک و خطر رانندگی را بیشتر میکند. بیشتر شدن صدمات تصادفات نیز با افزایش سرعت، به شکلی تصاعدی بالا میرود.
وی با ذکر مثالی درباره آسیب سرعت غیرمجاز گفت: سرعتهای غیرمجاز و غیرمطمئن حوادث و تلفات غیرقابل جبرانی در پی دارند. برای مثال هنگامی که رانندهای مسیر ۱۲۰ کیلومتری را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طی میکند، یک ساعته به مقصد میرسد. این در حالی است که اگر این مسیر را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کند، تنها هشت دقیقه زودتر به مکان مورد نظرش میرسد و در عوض باعث افزایش خطر تصادف، استهلاک بیشتر خودرو، ثبت تخلف توسط دوربینهای سرعت و ... میشود. آیا لازم است که راننده تمام این ریسکها را برای هشت دقیق رودتر رسیدن به جان بخرد؟ این موضوع در مسیرهای طولانی و بلندتر نیز قابل تعمیم است.
بیشتر بخوانید:
مدت اعتبار برگهای تردد اربعین چقدر است؟
مشمولان سربازی بدون ثبت نام اینترنتی به پایانههای مرزی اربعین مراجعه نکنند
جهانی اضافه کرد: راهکار رفع نیاز نسبت به سرعت غیرمجاز، مدیریت صحیح زمان است. مسافران به خصوص زوار اربعین که قصد سفر دارند، باید با مدیریت زمان سفر خود، نیازی به عجله و شتاب پیدا نکنند. این تخلفات که حادثهساز نیز محسوب میشوند، میتوانند منجر به دریافت نمره منفی، ضبط و حتی ابطال گواهینامه شوند و در بدترین حالت واقعهای ناگوار را رقم بزنند.
وی همچنین به رانندگان توصیه کرد که هنگام بازگشت از تردد از مسیرهای فرعی که ممکن است از سوی برخی از مسیریابها و به خصوص مسیریابهای خارجی پیشنهاد میشود، پرهیز کرده و از مسیر اصلی تردد کنند. چرا که هم احتمال فرعی و نا ایمن بودن مسیر وجود دارد و هم احتمال تغییر در مسیر یا انسداد آن وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات