• سه‌شنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401062217187
  • خبرنگار : 50026

خراسان جنوبی؛ دارای رتبه پنجم کشوری در رفع تداخلات اراضی

خراسان جنوبی؛ دارای رتبه پنجم کشوری در رفع تداخلات اراضی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی توانسته رتبه پنجم کشوری را در رفع تداخلات اراضی کسب کند.

مهدی جعفری، امروز سه شنبه ۲۲ شهریور در شورای قضایی خراسان جنوبی اظهار کرد: مجموعه قضایی رابطه خوبی با سازمان جهاد کشاورزی استان دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای قانون رفع تداخلات اراضی تاکنون ۱۹۹ پلاک در استان تصویب شده است، ادامه داد: مساحت کل اراضی ملی رفع تداخل شده در استان ۲۵۶ هزار و ۵۰۸ هکتار و مساحت اراضی غیرملی رفع تداخل شده ۹۲ هزار و ۱۲۲ هکتار است.

جعفری بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ بلوک یعنی ۱۰۹ پلاک در استان خراسان جنوبی مصوب شده است و ۷۲ هزار و ۹۲۳ هکتار ملی و ۳۲ هزار و ۷۲۲ اراضی غیرملی تعیین تکلیف شدند.

وی به قانون جلوگیری از پرشدن اراضی کشاورزی، افزود: این موضوع در خراسان جنوبی بیداد کرده و مردم استقبال نمی‌کنند و باید فکری در این زمینه صورت گیرد و امیدواریم با همکاری و همدلی دستگاه‌های اجرایی شاهد برگزاری جشن حدنگاری در استان تا پایان سال جاری باشیم.

قوانین ثبتی نیازمند پالایش اساسی هستند

عباس داریوش، معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه قوانین ثبتی نیازمند یک پالایش اساسی هستند، گفت: درخواست داریم تا دفاتر اسناد رسمی در همه مناطق کشور حتی دهستان ها فعالیت داشته باشند تا مردم به سرعت و بهتر به حقوق خود دست یابند.

وی با بیان اینکه بحث دعاوی ثبتی و ملکی یکی از فراوان ترین موضوعات دعاوی در استان خراسان جنوبی است، تصریح کرد: یکی از موضوعات و چالش‌هایی است که قضات با آن رو به رو هستند منسوخ شدن قوانین معتبر است.

داریو در خصوص تعدد متولیان اراضی نیز گفت: برخی افراد نمی‌دانند متولی زمین چه کسی است و گاهی تعارض‌های مختلف سبب رسیدن دعاوی به بن بست شده و آرای صادر شده با چالش رو به رو می‌شوند.

رفع تداخل ۴۶ درصد اراضی خراسان جنوبی 

محمد محمدزاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز گفت: خراسان جنوبی ۱۵ میلیون و ۸۰ هزار هکتار وسعت دارد و در وسعت سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در قالب حدنگاری تثبیت شدند، افزود: برای ۱۴ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار آن در قالب ۱۷۶۶ قطعه سند مالکیت صادر کردیم.

محمدزاده بیان کرد: تعداد ۲۷ هزار و ۷۶۵ قطعه در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شده و در حال حاضر ۹۸ و نیم درصد از اراضی ملی در استان تثبیت شده و تا پایان شهریور ماه امسال نقشه‌های اراضی ملی و کشاورزی تعیین تکلیف می‌شوند و جهت تثبیت در بانک کاداستر در اختیار سازمان ثبت اسناد استان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی به اسناد خزانه اشاره کرد و افزود: تمام اسناد خزانه به سند دولتی تک برگ تبدیل شده‌اند و ۱۲ هزار و ۵۰۰ سند تک برگ صادر و به خزانه استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد برای ۳۹ هزار هکتار تثبیت و سند مالکیت صادر شده است.

محمدزاده با اشاره به اینکه ۴۶ درصد اراضی استان رفع تداخل شده است، ادامه داد: ۲۰ هزار هکتار دیگر در دستور کار قرار دارد و با اجرای این تعداد ۶۰ درصد از اراضی استان رفع تداخل خواهند شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات حدنگاری اراضی کشاورزی، یادآور شد: مهم ترین مشکل بحث تقاضا محور بودن است؛ بنابراین لازم است طرح‌های تشویقی در این زمینه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha