اینها چند نمونه از پیامهای درج شده بر روی تابلوهای کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان است که اخیراً در سطح شهر نصب شده و واکنشها و انتقادات زیادی به همراه داشته است.
بسیاری از شهروندان به ویژه در فضای مجازی از محتوای تابلوهای جدید کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان انتقاد کرده و معتقدند محتوای این تابلوها نه تنها باعث فرهنگسازی نمیشود، بلکه حتی نوعی بیاحترامی به شهروندان است.
علیرضا یکی از شهروندان اصفهانی است که میگوید: به واسطه حرفهاش که گرافیک است همیشه به تابلوهای سطح شهر دقت میکند، اما هربار راجع به این تابلوها با افراد دیگر صحبت کرده، یا اصلاً تابلوها را ندیدهاند و یا مفهوم آن را درک نکردهاند.
او ادامه میدهد: برخی بودجه و امکانات و فضا دارند و میخواهند فرهنگسازی کنند، اما پیامهای تابلوهای شهری یکی از یکی بدتر بوده و نه تنها باعث فرهنگسازی نشده که حتی به شعور مخاطب توهین شده است؛ مخاطبی که میگوید من میدانم جای جورابم در یخچال نیست!
علی اکبر شهروند دیگر اصفهان است که میگوید: چند بنر برای مقابله با افرادی که سگ گردانی میکنند در سطح شهر نصب شده، درحالی که شهرداری اصفهان خودش در کنترل و جمعآوری سگهای ولگرد ناموفق نبوده است!
مهسا هم میگوید: برداشت من از این بنرها با توجه به اینکه روی مقوا نوشته شده این است که برای جداسازی زبالهها فرهنگسازی شود و احتمالا تابلوهای بعد از آن با جملاتی مثل جای مقوا در سطل زباله نیست خواهد بود.
هانیه اما معتقد است این تابلوها جالب بوده، چون برای عوام قابل فهم است و به خوبی میتوانند مفهوم آن را درک کنند.
حامد هم اگرچه گرافیک این تابلوها را از نظر گرافیکی ضعیف میداند، اما در مجموع معتقد است قدم خوبی برای فرهنگسازی است، چون اگر مفهوم یک بار منتقل میشد، اصلا تاثیرگذار نبود، اما این تابلوها توانسته نظر شهروندان را جلب کند.
عادل هم پیشنهاد میدهد از سبک این تابلوها برای تذکر به شهرداری اصفهان استفاده شود، مثلا «جای اتوبوس فرسوده در خیابانهای شهر نیست» و یا «جای معطلی در شهرداری اصفهان نیست». شهروندان دیگری هم مثل عادل پیامهایی را روی قالب این تابلوها جایگزین و در فضای مجازی منتشر کردهاند، از جمله پیامهای پرتکرار این است که «جای بعضیها در شهرداری نیست»! و پیامهای مشابه دیگری که بیشتر انتقاد به عملکرد مدیران شهری است.
سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تابلوهای جدید فرهنگ شهروندی که در سطح شهر اصفهان نصب شده است، اظهار کرد: استقبال از این گالری شهری در شهر اصفهان بسیار زیاد بوده و نظرات و دیدگاههای مختلفی از سوی شهروندان مطرح شده است.
وی با بیان اینکه گالریهای شهری معمولاً بهصورت دورهای طراحی و در سطح شهر نصب میشود، گفت: طراحی این گالریها بهصورت انتظاری است؛ یعنی در دور اول تابلوهایی طراحی و نصب شده و در دوره بعد به آنها پاسخ داده میشود. در واقع در آغاز دوره، موضوعاتی را مطرح میکنیم که شهروندان در انتظار معنای آن باشند و سپس در دوره بعدی که به فاصله دو هفته است پاسخ میدهیم.
معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان به دور قبلی تبلیغات شهری اشاره و تصریح کرد: در دوره قبلی به منظور آگاهسازی مردم از تغییر روزهای جمع آوری پسماند، تابلوهای زوج و فرد در سطح شهر نصب شد که ذهن شهروندان را درگیر کرد که چه معنایی میدهد و حتی در فضای مجازی مطرح شد. بعد از آن در هر محلهای تابلویی نصب شد که مشخص میکرد جمعآوری پسماند در این محله در روزهای روزهای زوج یا فرد است و روزهای جمعه هم تعطیل است.
وی که معتقد است تابلوهای زوج و فرد باعث شد ۹۰ درصد از شهروندان زمان جمعآوری پسماند در روزهای زوج و فرد را به خاطر بسپارند، افزود: برخی از شهروندان معتقدند انجام تبلیغات به این شکل بی فایده است، اما این ترفندهای تبلیغاتی و رسانهای است که ثابت شده اثربخش است.
امامی در مورد دور جدید گالری شهری نیز توضیح داد: بعد از گذشت ۲۰ سال، زمان جمعآوری پسماند تغییر کرد و باید اقناع سازی و آگاهسازی شهروندان با شیوه اثربخشی انجام میشد. این موضوع در اتاق فکری مطرح شد تا ذهن مردم متوجه این موضوع شود.
وی شیوه کنونی تبلیغات تابلوهای شهر اصفهان را ترفند رسانهای و حرفهای دانست و گفت: با وجود اینکه برخی افراد موضع مخالف داشتند و معتقدند نباید هزینه شهر صرف این تبلیغات شود، اما ما بازخوردهای زیادی گرفتهایم که نشان میدهد توجه شهروندان به موضوع جلب شده است.
معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در مورد انتقاد از محتوا و جملات قید شده روی تابلوهای فرهنگ شهروندی در سطح شهر، توضیح داد: در دور جدید تکنیک متفاوتی استفاده شده، یعنی یکسری جملات انتظاری داریم که برخی از این جملات بدیهی اما سوال برانگیز است. بهعنوان مثال «جای جوراب در یخچال نیست» سوال برانگیز است که چرا شهرداری این پیام را در سطح شهر نصب کرده است؟!
وی با بیان اینکه تلاش کردیم یک مفهوم کلی به شهروندان منتقل شود، تصریح کرد: مفهوم اصلی این بود که هرچیزی باید جای خودش باشد و اگر چیزی در جای نامناسب خودش قرار بگیرد قشنگ نیست. ما این تابلوها را در چهارراهها نصب کردیم و یک پاسخ در کنارش گذاشتیم.
امامی یادآور شد: ابتدا قرار بود این تابلوها به موضوع سگ گردانی و حیوانات خانگی بپردازد که بسیاری از شهروندان به این موضوع معترض هستند. در واقع ما در این تابلوها تاکید کردیم که جای سگ در خیابان، پارک و بازار نیست و این کار بیاحترامی و نادیده گرفتن حقوق سایر شهروندان است. مثلاً فرض کنید کسی در رستوران سگش را همراه خودش میآورد، درحالی که بیشتر شهروندان این امر را نمیپسندند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری فکر میکردند هدف مقایسه این موضوعات بود، تصریح کرد: اصلا بحث مقایسه موضوعات نبود، بلکه در این بنرها با یک مفهوم مواجه هستیم که اگر هرچیزی سر جای خودش نباشد ناپسند است. از سوی دیگر شهرداری در دوره بعدی تبلیغات به این موضوع پاسخ خواهد داد.
معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان با اعتقاد بر اینکه تبلیغات این دوره خوب بوده و بازخورد بالایی نیز داشته است، گفت: اینکه شهروندان به تابلوها واکنش نشان داده و در فضای مجازی بهصورت گسترده انتشار یافته، این بد نیست، زیرا تعامل و مشارکت مردم زیاد شده است. مردم باید از این جریان استفاده کنند و آنچه احساس میکنند در مدیریت شهری در جای خودش نیست با این جملات جایگزین کنند و برای مدیران شهرداری بفرستند تا یک ارتباط دو طرفه و رسانهای شکل بگیرد.
وی گالری شهری اصفهان را یکی از معدودترین گالریها و یکی از خاصترین رسانههایی دانست که برای خودش اتاق فکر دارد و توضیح داد: برای یک مسئله چند جلسه در اتاق فکر برگزار میشود تا به این نتیجه برسیم که چگونه موضوع به نظر شهروندان برسد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد، حتی بعد از آن جلسات کارشناسی با حضور افراد مختلف برگزار میشود تا در نهایت جملات اصلاح و طراحی و منتشر شود.
امامی با تأکید بر اینکه تابلوهای اخیر میتواند تبدیل به یک پویش مردمی شود، گفت: بیشتر انتقادها از این موضوع است که مردم فکر میکنند قیاس شده، درحالی که این چنین نبوده و تابلوها یک مفهوم را میرسانند. در عین حال بسیاری از شهروندان نظر مثبت داشتند و به خصوص با سگ گردانی موافق نبودند.
وی با اشاره به اینکه نظرات و سلایق شهروندان متفاوت است، اظهار کرد: به تعداد شهروندان ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد که میتوانند راجع به این موضوع صحبت کنند، حتی کارشناسان و افراد حاضر در اتاق فکر هم نظرات مختلفی دارند، بنابراین این تابلوها اصلاح نمیشود.
معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در مورد بازخوردهایی که شهرداری از شهروندان در مورد این تابلوها گرفته، گفت: بازخوردهای خاص را برای بخشهای مربوطه میفرستیم تا در جریان نظرات و مسائل شهروندان قرار بگیرند و اگر مشکلی قابل حل است برطرف کنند، چون معتقدیم شهر باید با نظر شهروندان اداره شود، نه اینکه شهروندان منفعل باشند و شهرداری فعال و یا برعکس.
امامی در مجموع تبلیغات این دوره از مدیریت شهری را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: تابلوهای فعلی تا چند روز دیگر جمعآوری میشود و دور بعد تبلیغات با همین تم و با موضوع اخلاق شهروندی خواهد بود.
به گزارش ایسنا، اگرچه هنوز هم مشخص نیست، این تبلیغات از ابتدا قرار بود با هدف فرهنگسازی در مورد تغییر برنامه جمعآوری زباله باشد یا تقبیح سگگردانی، اما به نظر میرسد با واکنشهای مختلفی که از سوی شهروندان به دنبال داشته، بیشتر از تبلیغات دورههای قبلی دیده شده و همین موضوع باعث رضایت مدیران شهری شده است.
حالا شهروندان اصفهانی باید منتظر باشند تا ببینند در اتاق فکر کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری چه تصمیمی برای دور بعدی این تبلیغات گرفته میشود و قرار است از این تابلوهای شهری چه نتیجهای گرفته شود.
انتهای پیام
نظرات