• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401060100419
  • خبرنگار : 71610

چاووش‌اوغلو:اطلاعات ترکیه و سوریه رایزنی می‌کنند/ برخی اعضای ناتو ادامه جنگ اوکراین را خواهانند

چاووش‌اوغلو:اطلاعات ترکیه و سوریه رایزنی می‌کنند/ برخی اعضای ناتو ادامه جنگ اوکراین را خواهانند

به دنبال تغییر لحن مقامات آنکارا در قبال دمشق و ابراز تمایل آنها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی از گفت‌وگو میان دستگاه‌های اطلاعات دو کشور در این باره خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد: گفت‌وگویی میان سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در حال انجام است.

وی تاکید کرد: ما هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگو با سوریه نداریم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: گفت‌وگو با دمشق باید هدفمند باشد.

چاووش‌اوغلو در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر دیدار احتمالی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و بشار اسد، همتای سوری وی در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان (۲۴ و ۲۵ شهریور) نیز تصریح کرد: هیچ دیداری با دولت سوریه برنامه ریزی نشده و بشار اسد به نشست شانگهای دعوت نشده است.

وزیر خارجه ترکیه که با شبکه ترکیه‌ای "خبر گلوبال" گفت‌وگو می‌کرد درباره روابط آنکارا و قاهره نیز تاکید کرد: روند عادی سازی روابط با مصر کند پیش می‌رود و موفق نشده‌ایم پیشرفتی را که در از سرگیری روابط با عربستان و امارات به دست آوردیم در رابطه با مصر نیز داشته باشیم.

وی در این باره ادامه داد: هیچ چیز در روابط ما با مصر منفی نیست، اما این رابطه باید به حرکت دربیاید.

اظهارات چاووش‌اوغلو درباره رابطه با سوریه پس از آن مطرح شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه جمعه گذشته در مسیر بازگشت از شهر لویو اوکراین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احتمالی با سوریه به خبرنگاران گفت: دولت‌ها هرگز نمی‌توانند گفت‌وگوی سیاسی و دیپلماسی را کنار بگذارند و رد کنند و ما باید گام‌های بیشتری با سوریه برداریم.

وی افزود: ما چشم طمع به اراضی سوریه نداریم و مردم سوریه برادر ما هستند و به تمامیت ارضی آن اهمیت می‌دهیم و دولت سوریه باید این را درک کند.

اردوغان همچنین گفت: آمریکا و نیروهای ائتلاف، پرورش دهنده اصلی تروریسم در سوریه هستند و همچنان به این کار ادامه می‌دهند. ما باید گام‌های بیشتری با سوریه برداریم تا از طریق آن بتوانیم بسیاری از طرح‌ها را در منطقه ناکام بگذاریم.

وزیر خارجه ترکیه درباره جنگ اوکراین نیز گفت: تعدادی از کشورهای ناتو خواهان ادامه درگیری در اوکراین هستند.

او تصریح کرد: کشورهایی در غرب وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند و کشورهای عضو ناتو در میان آنها هستند. منظور من نه تنها ایالات متحده، بلکه کشورهای عضو ناتو است. کسانی هم بودند که می خواستند توافقنامه غلات را خراب کنند. اما اینطور نشد. ایالات متحده [در انعقاد قرارداد غلات] کمک کرد، از جمله لغو محدودیت‌ها بر صادرات کودهای روسیه، رفع انسداد بنادر و [رفع محدودیت‌ها] در عملیات بانکی.

وی تاکید کرد: امیدواریم و به تلاش هایمان ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha