• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401052921146
  • خبرنگار : 30188

راهنمای خرید فرش دستباف و فرش دستباف دست‌دوم

راهنمای خرید فرش دستباف و فرش دستباف دست‌دوم

 فرش یکی از وسایل خانه است که نما و جلوه‌ی بسیار زیبایی به خانه می‌دهد درنتیجه در خرید آن باید بسیار توجه نمود. در این مقاله با نکاتی برای انتخاب درست فرش آشنا می‌شویم.

به گزارش ایسنا به نقل از سمساری تهرانیان، فرش یکی از وسایل خانه است که نما و جلوه‌ی بسیار زیبایی به خانه می‌دهد درنتیجه در خرید آن باید بسیار توجه نمود. سمساری‌ها و فروشگاه‌های بسیار هستند که اقدام به فروش فرش دست دوم ماشینی و دست بافت به مشتریان خود می‌کنند. سمساری تهرانیان یکی از مراکز مهم و با سابقه در زمینه خرید و فروش فرش دست دوم می باشد که آماده ارائه خدمات به همشهریان محترم تهرانی است. انواع مختلفی از فرش دستباف برای سلیقه‌های مختلف وجود دارد.

نکات لازم که در خرید فرش دستباف لازم است بدانید درا دامه‌ی این نوشتار آمده است. اگر شما هم می‌خواهید به خرید فرش دستباف بروید در این مقاله با سمساری تهرانیان همراه شوید تا نکات لازم را برای خرید را در نظر بگیرید.

انواع فرش دستباف بر اساس جنس

اولین نکته لازم برای خرید فرش دستباف آشنایی با انواع فرش بر اساس جنس الیاف آن است.

فرش دستباف تمام پشم

قالی که تمام تاروپود آن از پشم باشد، تمام پشم نامیده می‌شود. درشت‌بافت بودن این نوع فرش‌ها به دلیل جنس پرزهایش است. یکی از کلفت‌ترین نوع این فرش‌ها قالی خرسک است. این نوع فرش دستباف، ارزان‌قیمت‌تر و بسیار سنگین است و طرح‌های ظریف و هنری روی آن زده نمی‌شود.

فرش دستباف چله پشم

جنس چله بعضی از انواع فرش‌های دستباف از پشم است ولی پرزهایشان از پشم نیست. به این نوع فرش دستباف، چله پشم می‌گویند.

فرش دستباف تمام ابریشم

این نوع فرش‌ها تماماً از ابریشم تهیه شده یعنی تاروپود و پرز و چله آن از ابریشم است. قالی‌های دستباف تمام ابریشم ریزبافت‌اند. در مقابل آلودگی‌ها، لک‌های ناشی از چای، غذا و سایر خوراکی‌هایی که ممکن است روی این فرش بریزد نگران نباشید چون الیاف این فرش به سادگی با دستمالی مرطوب و کمی شامپو فرش تمیز می‌شود. فرش دستباف تمام ابریشم به خاطر ظرافتی که دارد گران‌قیمت است.

فرش دستباف کف ابریشم

چله فرش دستباف کف ابریشم از پشم است و تمام زمینه این فرش از ابریشم است.

فرش دستباف گل ابریشم

همان طور که از نام این فرش مشخص است گل و برگ‌های موجود در نقش و نگار این نوع فرش‌ها از ابریشم است ولی چله و بقیه پرزها از پشم هستند. قالی گل ابریشم در مقابل قالی تمام ابریشم قیمت کم‌تری دارد ولی به دلیل ظرافت در گل و برگ‌هایش ارزش هنری دارد.

انواع فرش دستباف بر اساس نوع گره

علاوه بر اهمیت جنس تاروپود فرش که چه میزان از پشم یا ابریشم است، نوع گره فرش‌ها نیز حائز اهمیت است. فرش‌های دستباف از لحاظ نوع گره به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گره ترکی و گره فارسی.

گره ترکی

گره ترکی در فرش‌های دستباف باعث ظرافت بیش‌تر در آن‌ها است. گره ترکی به صورت دو گره است یعنی هر دو سر پرز از لای تار رد می‌شود و گره می‌خورد. چون ابتدا این گره در تبریز رایج بوده است به آن گره ترکی می‌گویند اما امروزه در قم، اصفهان و کرمان نیز از این نوع گره برای بافت فرش استفاده می‌کنند.

برای بافت فرش از این روش وقت بیشتری صرف می‌شود و نقش‌های ظریف با رنگ‌های متنوع بافته می‌شود به همین دلیل محصول نهایی گران‌قیمت می‌شود. به دلیل دو گره بودن، این نوع فرش‌های دستباف از مقاومت بالایی برخوردار است و با پا خوردن زیاد خراب و نخ‌نما نمی‌شود.

گره فارسی

در گره فارسی پرزهای فرش فقط از یک طرف گره زده می‌شود و طرف دیگر آن آزاد است در نتیجه چله شل‌تر است. برای محکم شدن چله و فرورفتن پرزها در هم، شانه‌های سنگین را محکم‌تر بر روی پرزها می‌کوبند. فرش‌های گره فارسی به دلیل استحکام کم‌تر بعد از سال‌ها پا خوردن ممکن است نخ‌نما شوند؛ به همین دلیل این فرش‌ها قیمت کم‌تری نسبت به فرش‌های دستباف گره ترکی دارند.

نکاتی که در خرید فرش دستباف و دستباف دست‌دوم باید به آن توجه شود.

بعد از آشنایی کلی با فرش‌های دستباف نوبت به آشنایی با نکات مهم در هنگام خرید می‎‌رسد. در ادامه با این نکات آشنا می‌شویم.

طرح و اندازه فرش دستباف

طرح فرش دستباف باید کاملاً قرینه باشد. با اندازه‌گیری لبه فرش تا وسط گل از یک طرف و مقایسه آن با طرف دیگر متوجه شوید که اختلاف اندازه وجود نداشته باشد. این اختلاف اندازه در قالیچه‌های کوچک بیش‌تر مورد توجه است و از 3 سانتی‌متر نباید بیش‌تر باشد. اختلاف اندازه بیش‌تر از این مقدار یک عیب برای فرش محسوب می‌شود و از ارزش آن فرش کم می‌کند.

بررسی پشت فرش

پشت فرش را حتماً ببینید تا اگر اثری از رفوشدگی و پوسیدگی وجود داشت متوجه شوید. قسمت‌های رفوشده زبرتر هستند. اگر قصد خرید فرش دستباف دست‌دوم را دارید توجه به این موضوع بسیار مهم است. برای بررسی پرزهای فرش به روی آن دست بکشید تا متوجه شوید که پرزهای فرش کوتاه و بلند نباشد و همه در یک اندازه باشند. 

ثبات رنگ در انواع فرش دستباف

برای خرید فرش دستباف حتماً آن را در نور طبیعی بررسی کنید. با نگاه کردن به فرش از دو جهت متوجه می‌شوید که رنگ فرش در جهت خواب آن تیره‌تر به نظر می‌رسد و نقوش آن مشخص‌تر می‌باشد.

کلام آخر

فرش دستباف دست دوم

برای خرید فرش دستباف حتماً به مراکز خرید معتبر مراجعه کنید و اگر امکانش بود افرادی را که در این زمینه متخصص هستند همراه خود ببرید چون علاوه بر نکاتی که در این مقاله گفته شد فوت و فن و ریزه‌کاری بسیار زیادی وجود دارد که در این متن نمی‌گنجد و تشخیص آن توسط افراد معمولی بسیار سخت است. همچنین پیشنهاد ما به شما مراجعه به وبسایت semsaritehranian.com می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha