• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401052920668
  • خبرنگار : 50286

ایسنا گزارش می دهد

اینجا رمشک است مهد فرهنگ و فقر!

اینجا رمشک است مهد فرهنگ و فقر!

ایسنا/کرمان اینجا رمشک است شهری از توابع شهرستان قلعه گنج در میان کوه ها و رودهای جاری که در فاصله 600 کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده و گویا مهد فرهنگ و فقر است.

به گزارش ایسنا، شهرستان قلعه گنج یکی از هفت شهرستان جنوب کرمان است که به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کشور شهرت دارد و رمشک نیز در فاصله 150 کیلومتری آن واقع شده است. علی رغم این که بعد از انقلاب خدمات زیادی در مناطق محروم و دور افتاده ارائه شده اما هنوز مناطقی وجود دارند که از فقر در سایه مظلومیت رنج می برند و این فقر صرفا اقتصادی نیست بلکه نگاه عادلانه به همه زیرساخت ها مغفول مانده است.

اما ره آورد یک سفر فرهنگی با برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان برگ دیگری از مظلومیت مردم رمشک را نمایان کرده است که به گوشه ای از باید و نبایدها، خواسته‌ ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات اهالی رمشک اشاره می کنیم.

در بدو ورود به شهر رمشک باید از یک رودخانه که آب زلالی در آن جاری است گذر کنیم اما تکرار خشکسالی از زبان مسئولان با دیدن این رودخانه زنده در همه فصول شگفت انگیز است.

رمشک هم آب دارد و هم نخل و هم اراضی حاصلخیز اما در دل این همه دارایی خدادادی بخشی از محرومیت های این مردم برگرفته از عدم توجه به مطالبه گری است که به هر دلیلی بی پاسخ مانده اند.

فرهنگ به عنوان زیربنای هر توسعه ای اولین مطالبه جوانان و اهالی فرهنگ و هنر است که در محل مسجد رمشک و با حضور علمای اهل سنت بیان و جمع بندی شدند.

یکی از جوانان رمشکی قطعی اینترنت را از مشکلات مهم برشمرد و گفت: وقتی اینترنت قطع است و کارتخوان ها نیز کار نمی کنند، همه مغازه داران منطقه دچار مشکل می شوند.

اسحاق رمشکی که دانش‌ آموخته تاریخ و از اهالی فرهنگ و هنر است با گلایه مندی از وضعیت راه دسترسی، پل نیمه کاره، استخدام جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی انتقاد کرد و افزود: ما خواهان عدالت در همه بخش ها هستیم، اما هر توسعه ای بدون پیوست فرهنگی معنایی ندارد.

وی از مسئولان خواست نسبت به تأمین مکانی برای هنرمندان اقدام کنند و  گفت: با احداث خانه های فرهنگ روستایی برخی خلاءها برطرف می شوند و بیمه هنرمندان و لیکو به عنوان یکی از ظرفیت های مهم نیز به حمایت نیاز دارد.

صالح دُرکمانی نیز توجه به تعلیم کودکان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ملاحظه می کنیم فرهنگ غربی و غیراسلامی خانواده ها را هدف قرار داده است.

وی از فعالیت  طرح روضه الاطفال در مساجد خبرداد و افزود: باید برای استقبال از زیرساخت های فرهنگی جاذبه ایجاد کنیم. تعداد زیادی در این طرح روخوانی قرآن را تعلیم می بینند و نیاز است بسته های آموزشی به روز باشند.

ده بالایی یکی دیگر از اهالی رمشک تقویت ارتباطات فرهنگی و تعاملات را خواستار شد و افزود: باید در میدان های فرهنگی مشترک، متحد باشیم و دست در دست هم بدهیم و با برنامه حرکت کنیم و انجام فعالیت های فرهنگی زیر چتر دین تأثیرگذار هستند و دین منافع کل مخلوقات را در نظر گرفته و باید بهترین فرهنگ ناب را پر و بال بدهیم و این مهم را به دنیا مخابره کنیم.

وی انحرافات دینی و فرهنگی را دغدغه‌ هر فرد خیرخواهی عنوان‌ کرد و افزود: همه باید مسئولیت آسیب های اجتماعی را بپذیرند و باید قبول کنیم قدرت دین در تربیت بر هر قدرتی غالب است و تعلیمات دینی سوغات و ارمغان دین هستند، نباید نگاه تنگ نظرانه ای داشته باشیم.

ده بالایی سیاست نظام را حمایت از مبلغین دانست و از برخی محدودیت ها در استان کرمان نیز سخن به میان آورد و اظهار کرد: باید جلوی آسیب ها گرفته شود و نباید اجازه بدهیم هرکسی هر طور دلش می خواهد کار کند و جلوی تهدیدات حوزه وحدت و اتحاد گرفته شود.

فعالیت ها استمرار دارند اما امکانات ضعیف هستند

مولوی رمشکی امام جمعه اهل سنت شهر رمشک از حضور متولیان فرهنگ و هنر در این منطقه ابراز خرسندی کرد و گفت: اگرچه منطقه ما در محرومیت قرار دارد اما همگی بدون چشم داشت در زمینه فعالیت های قرآنی کار می کنند.

وی از فعالیت مکتب خانه های قرآنی در روستا ها خبر داد و گفت: در شش روستا مکاتب قرآنی فعال هستند و مدارس دینی برادران و خواهران نیز فعالیت دارند و در مساجد نیز کلاس های قرآن دایر هستند اما از نظر امکانات ضعیف هستیم.

مولوی رمشکی توجه ویژه مسوولان را به فقر و محرومیت فرهنگی و دینی خواستار شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت مردمی روی کار آمده، در راستای تحقق عدالت توقع داریم به مناطق محروم توجه ویژه‌ای بشود.

وی از فعالیت مکتب قرآنی خواهران با 150 دانش آموخته خبرداد و گفت: فعالیت بانوان نیز در عرصه های فرهنگی و قرآنی نیاز به حمایت دارد.

عدالت فرهنگی و هنری را از مناطق محروم شروع می کنیم

بهرام مسلمی مهنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در پاسخ به مطالبات مطرح شده رها شدن پروژه احداث کتابخانه رمشک را خارج از وظایف این اداره کل عنوان کرد و گفت: بعضی از دغدغه ها و پیشنهادات در حوزه کاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما این بدان معنا نیست که نسبت به آنها بی تفاوت باشیم و حداقل کار اطلاع رسانی آنها به متولیان امر است.

وی اجرای برنامه های فرهنگی و هنری را با محوریت اتحاد و همدلی و با همکاری جامعه محلی با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و گفت: حمایت از مباحث قرآنی جزء اولویت های ترویج فرهنگ قرآنی است که برگزاری جشنواره ها به صورت جدی در دستور کار خواهد بود.

مسلمی راه اندازی دبیرخانه دائمی با محوریت وحدت را به همراه شناسایی فعالان هنری و فرهنگی اولین گام در مسیر تحقق نگاه عادلانه دانست و افزود: آسیب های اجتماعی، فضای مجازی، طلاق، اعتیاد، قاچاق و ... به صورت تخصصی باید مدیریت شوند و در این راستا از هیچ همکاری دریغ نخواهیم کرد، ضمن اینکه در برابر هجمه های فضای مجازی نیز باید برنامه داشته باشیم و به عنوان سرباز اسلام و ولایت باید در این سنگر در حالت  آماده باش قرار بگیریم.

اینجا رمشک است مهد فرهنگ و فقر!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ایجاد تفرقه را از اهداف دشمنان اسلام دانست و گفت: درب میدان فرهنگی به روی همگان باز است و همه پای کار هستند و با اجرای برنامه های مشترک باید نگاه وحدت آفرین را ترویج بدهیم.

وی احیاء فرهنگ های محلی و بومی را نیز یادآور شد و اظهار کرد: روستا ها نماد پاکی و همدلی هستند و نباید اجازه بدهیم فرهنگ های مشترک تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار بگیرند و جشنواره فرهنگی و هنری نسیم وحدت در همین راستا برگزارخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از رایزنی با اداره آموزش و پرورش از تامین مکانی برای اهالی فرهنگ و هنر نیز خبرداد و گفت: همه تلاش ما بر این است از اهالی فرهنگ و هنر و فعالیت های قرآنی حمایت شود و به زودی شاهد تحول فرهنگی خواهیم بود و استفاده از ظرفیت های محلی از جمله شهرداری مدنظر است.

مسلمی در  سفر فرهنگی به قلعه گنج در نشست با مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان از همکاری لازم برای کاهش آسیب های اجتماعی قول مساعدت و همکاری داد.

به گزارش ایسنا، مجتبی محمودی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان از تکمیل باقیمانده جاده دسترسی رمشک به طول چهار کیلو متر خبرداد و گفت: علاوه بر این در بوجه سال 1401 اعتبار لازم برای پل رمشک  تخصیص داده خواهد شد.

وی گلایه مندی اهالی رمشک را نسبت به وضعیت جاده مورد نظر به جا دانست و افزود: ظرف یک ماه آینده جاده رمشک تکمیل خواهد شد.

استاندار به رمشک می آید؟

حمدالله فاریابی مشاور استاندار در جنوب کرمان در پاسخ به طرح مطالبات مردم رمشک نسبت به تعلل در احداث کتابخانه، رها شدن  نخلستان های منتسب به نهاد کتابخانه ها، وضعیت آب آشامیدنی و مشکلات مراکز درمانی و بهداشتی گفت: باید از نزدیک از رمشک بازدید کنیم و برنامه ریزی می شود استاندار در منطقه حضور پیدا کند.

وی احداث طرح های نیمه تمام  را اولویت دولت دانست و افزود: اگر چه طرح های نیمه تمام در دستور کار هستند اما از کنار کتابخانه رمشک هم نمی گذریم و حتما چاره اندیشی می شود.

 فاریابی از طرح برخی انتقادات به نحوه استخدام ها در برخی از دستگاه ها ی اجرایی و عدم حضور کارکنان در محل کارشان به هر دلیلی ابراز تاسف کرد و گفت: به این مسائل به صورت ویژه رسیدگی می شود و هیچ کوتاهی در این راستا پذیرفته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، اگر چه سفر فرهنگی و هنری به شهر رمشک به پایان رسید اما انتظار است آغاز پُرباری با محوریت وحدت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، باشد و شاهد برآورده شدن مطالبات مطرح شده در حوزه های مختلف باشیم و سهم این مردم که وفاداری خود را به  ارزش ها به نمایش گذاشته اند، صرفا در وعده ها خلاصه نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha