• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052619327
  • خبرنگار : 71610

آشتی کامل ترکیه و اسرائیل/ لاپید پس از تماس با اردوغان: سفرا به کارشان بازمی‌گردند

آشتی کامل ترکیه و اسرائیل/ لاپید پس از تماس با اردوغان: سفرا به کارشان بازمی‌گردند

شبکه اسکای نیوز از عادی سازی کامل روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که سفرای دو طرف به زودی فعالیت‌هایشان را از سرمی‌گیرند.

به گزارش ایسنا، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان گفتگوی تلفنی کرد.

وی پس از این تماس گفت که تصمیم گرفته شد روابط به طور کامل عادی سازی شده و سفرای دو طرف کارشان را از سر بگیرند.

لاپید گفت: ازسرگیری روابط میان ترکیه و اسرائیل نقش مهمی در ثبات منطقه‌ای خواهد داشت و یک نوید اقتصادی بسیار مهم خواهد بود.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که آنکارا تصمیم به بازگرداندن سفیر خود به اسراییل و از سرگیری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو گرفته است.

او گفت: تصمیم داریم برای اسرائیل سفیر تعیین کنیم و به حمایت خود از مردم فلسطین ادامه خواهیم داد.

کمی قبل خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد طی ساعت‌های آتی اسرائیل و ترکیه به طور کامل آشتی کرده و به تمامی اختلافاتشان پایان می‌دهند.

یک مسؤول عالی رتبه اسرائیلی سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" گفته بود، اسرائیل و ترکیه در حال نزدیک شدن به توافق‌هایی هستند که امکان بازگشت هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه‌های ترکیه را پس از سال‌ها ممنوعیت فراهم خواهند کرد.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه این گفتگو احتمال داد که شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی ظرف چند هفته آینده اجازه فرود در فرودگاه‌های ترکیه را به دست خواهند آورد.

به گفته این مسؤول اسرائیلی که روزنامه آحارونوت هویت او را فاش نکرد، پس از اینکه ترکیه و اسرائیل توافقنامه هواپیمایی جدیدی را در اوایل ژوئیه به امضا رساندند، دو طرف در تلاش برای افزودن جزئیات نهایی هستند که به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی اجازه پرواز به ترکیه را خواهند داد.

او در ادامه تاکید کرد: به محض ازسرگیری پروازها میان دو طرف، گام بعدی در روند آشتی میان آنکارا و تل‌آویو که همان بازگشت سفرا است، برداشته خواهد شد.

ترکیه مه ۲۰۱۸ آخرین سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرده و او را در مسیر بازگشتش به اراضی اشغالی، تحت یک بازرسی امنیتی شرم‌آور قرار داده بود.

ترکیه از حدود ۱۵ سال قبل به دلیل تنش‌ها و اختلاف‌نظرها با رژیم صهیونیستی بر سر شروط امنیتی پیچیده این رژیم درباره امنیت پروازهای اسرائیل از ترکیه به مقصد تل‌آویو، ورود هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه‌هایش را ممنوع کرده بود. در مارس ۲۰۰۷ شرکت هواپیمایی "ال‌عال" رژیم صهیونیستی سه پرواز هفتگی خود به استانبول را متوقف کرد.

تل‌آویو و آنکارا در چند ماه گذشته برای بهبود روابط خود در تلاش هستند که نقطه اوج این تلاش‌ها سفر رسمی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود.

سه ماه بعد نیز یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه رفت و او در ماه ژوئیه برای اولین بار با اردوغان گفتگو کرد.

طبق اعلام دفتر لاپید، دو طرف از توافقنامه‌ای که میان دو طرف برای انجام پروازها امضا شده بود، استقبال کرده و نسبت به بهبود بیشتر این روابط ابراز امیدواری کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۵:۴۶

این دو همیشه آشتی بوده اند بیشترین حجم مبادلات اقتصادی نظامی سیاسی را داشته اند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۹ ۰۰:۱۱

سگ زرد برادر شغال است. جای تعجبی هم ندارد. ترکیه مهد تروریست و آدمکشی است. قتل عام ارامنه و کردها را با قتل عام فلسطینی‌ها مقایسه کنید. بنظر من ترکیه خیلی جنایتکار تر از اسراییل هم هست. ترکیه ارامنه را نسل کشی کرده

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۹

واقعا آدم از کارهای اردوغان سر در نمی آورد؟ میاد ایران بعد به شمال سوریه حمله میکنه. قبلا هم که رسما از داعش حمایت میکرد و اسلحه و مهمات با نفت معامله میکرد. باید یه درس درست و حسابی به این احمق داد. یا رومی روم یا زنگی زنگ

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۷:۲۶

اردوغان دو دوزه باز رویای احیای عثمانی را به گور میبرد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۰۲:۰۱

جناب خبرنگار و نخبه و رهبر و اهالی ولایت ری - که در خواب عمیق هستید بیدار شوید، در عربستا ن در سال گذشته از فروش نفت مبلغ هنگفتی بدست آورده‌اند اگر نظر کوچکی به اینترنت بیندا زید پو ل بزرگی به جیب طا لبا ن و پا کستا ن وا ریز می کنند و طبل تبلیغ ضد شیعه و ایرا ن بلند شده همز ما ن سری از طریق پاکستان اسلحه بزرگی به طا لبا ن می دهند به بهانه که اسلحه به جا ما نده آ مریکا یی ها هست و خیا نت اردو غا ن - پا کستا ن - خود فرشی دنیا ی عرب به اسرا ییل به لج ایرا ن - لو دا د ن و همکا ری در کشتن سلیما نی در عرا ق آ یا مد رک کا فی نیست. پیا م پیا مبر اسلام عقلا نیت و وا قع گرایی و عدا لت بو ده است نه فسا د و تجا وزا ت عمر خطا ب - امید که خیلی دیر بیدار نشوید

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۰۴:۱۰

اولویت رفاه مردمه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۰۸:۲۹

با سفر کردن به کشور جعلی ترکیه به خودمان خیانت نکنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۰۸:۳۲

آقا رجب برای اینکه همه باور کنند که شما دیگر هیچ دشمنی با اسرائیل ندارید لطفا بروید و دست و پا و روی ِیائیر لاپید را ببوسید!

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۱۶:۱۳

یاشاسین ترکیه