• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401052618898
  • خبرنگار : 71477

سکوت آمریکا در قبال انتقال دومین محموله سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه

سکوت آمریکا در قبال انتقال دومین محموله سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه

دولت آمریکا فعلا به گزارشات منتشر شده دال بر اینکه ترکیه قصد دارد دومین محموله از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را دریافت کند، هیچ واکنشی نشان نداده و هیچ تهدیدی نیز از اعمال اقدامات تنبیهی بیشتر مطرح نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دیفنس نیوز، ترکیه ابتدا در سال ۲۰۱۷ میلادی سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرد؛ اقدامی که باعث ایجاد بحرانی در روابط میان آنکارا و واشنگتن شد. در نتیجه این قرارداد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا ترکیه را از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ حذف کرد و کمی بعد سازمان صنایع دفاع ترکیه و رهبرانش را تحریم کرد. آمریکا می ترسد سیستم راداری قدرتمند اس-۴۰۰ به روسیه اجازه دهد تا از جت‌های جنگنده پیشرفته اف-۳۵ جاسوسی و آنها را رهگیری کند.

اما به طرز عجیبی آمریکا به این گزارش جدید هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری از ترکیه خواست با بخش دفاعی روسیه همکاری و مشارکت نداشته باشد.

وی گفت: نکته‌ای که دائما به آن اشاره کرده‌ایم این است که جنگ غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین این امر را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌سازد که همه کشورها از داد و ستد با بخش دفاعی روسیه اجتناب کنند. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که چی پیش می‌آید اما ما هیچ اطلاعی از تحولات جدید در این خصوص نداریم.

ند پرایس از پرداختن به این موضوع که آیا یک سامانه اس-۴۰۰ جدید باعث خواهد شد که دولت آمریکا در برنامه‌هایش برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه تجدیدنظر کند یا خیر، امتناع کرد.

خبرگزاری تاس روز سه‌شنبه به نقل از دیمیتری شوگایف، رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی-فنی روسیه گزارش داد که مسکو و آنکارا قراردادی را برای ارسال دومین محموله از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه امضا کردند.

اما منابع دفاعی ترکیه سریعا این ادعاهای روسیه را درباره امضای قراردادی جدید و اضافی رد کرده و تاکید کردند که محموله دوم سامانه اس-۴۰۰ بخشی از همان توافق اولیه بوده است.

ظاهرا شوگایف گفته است که این توافق جدید با ترکیه اجازه خواهد داد تا برخی قطعات این سامانه در ترکیه ساخته شوند.

منابع ترکیه‌ای به پایگاه دیفنس نیوز گفتند که ممکن است توافقی با روسیه صورت گیرد که برخی قطعات سامانه اس-۴۰۰ برای محموله دوم در ترکیه ساخته شوند.

این در حالی است که سفارت ترکیه در واشنگتن هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۷ ۱۲:۴۲

اس چآهآرصد شمآ چ شد؟؟؟