ابرچالش جامعه امروز ما بیکاری است؛ معضلی که بیش از همیشه یقه فارغ التحصیلان دانشگاهی را گرفته، دانشجویانی که بعد از صرف چهار سال از عمر مفید خود در حالی از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند که تنها دارایی آنها صرفاً یک مدرک است بدون هیچ تخصص و مهارتی!
البته مشکل از آنجایی حادتر میشود که جوانان تنها بهدنبال پشتمیزنشینی هستند و تصور میکنند با مدرک دانشگاهی آنها، هیچ شغلی جز پشتمیزنشینی شایسته آنها نیست.
امروز مدرکگرایی سرآغاز بحران بیکاری شده و متاسفانه جوانان با ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به دنبال آن هستند که در شغل و منسب دولتی روزگار بگذراند؛ موضوعی که خلاقیت را از آنها میگیرد و آینده روشنی را برایشان تضمین و تامین نمیکند، البته یکی از ریشههای اصلی این معضل خلأ مهارتافزایی و کارآفرینی در دانشگاههاست این در حالی است که قشر دانشگاهی زمانی می تواند از تخصص و علم خود استفاده کند که در کارگاهها، آزمایشگاهها و پژوهشگاهها به تجربیات عملی بپردازد؛ مسئله مهمی که در مراکز آموزش عالی مغفول مانده است.
با وجود همه تاکیداتی که به مسئله مهارتآموزی شده اما هنوز هم گرایش کورکورانه و افراطی جامعه به سمت رشتههای غیرمهارتی تغییر زیادی نکرده حتی تا جایی که برخی از دانشجویان ترجیح میدهند به طمع اخذ مدرک دانشگاهی، در رشتهای تحصیل کنند که علاقهای به آن ندارند.
در عین حال بحران بیکاری کار را به جایی رسانده که برخی از جوانان با وجود داشتن مدرک لیسانس، فوقلیسانس و حتی دکتری به این مهم پی بردند که برای گذر از بحران بیکاری چارهای جز مهارتآموزی ندارند به همین علت ۴۴ درصد از مهارتآموزان را فارغالتحصیلان بیکار تشکیل میدهند.
دانشگاه فنیوحرفهای استان گلستان با پنج دانشکده مدرن و مجهز در سطح استان گلستان بستر مهمی برای توسعه مهارتافزایی و افزایش خلاقیت در جوانان است تا جوانان فرصت چندساله تحصیل را با چاشنی مهارت دلپذیرتر کنند و در نهایت با اشتغال به کار، شیرینی فارغالتحصیلی در نزد آنها دوچندان شود.
با توجه به بحران بیکاری و اهمیت ویژه مهارتآموزی در جامعه، دانشگاه فنی و حرفهای استان گلستان اقدام به برگزاری تور رسانهای کرده تا ظرفیتهای ویژه این دانشگاه را از دریچه نگاه اصحاب رسانه معرفی کند.
درآمدزایی بالای فارغالتحصیلان فرش دستباف
منیره موسیزاده، مسئول آموزش دانشکده فنی و حرفه ای گنبدکاووس در حاشیه تور رسانهای با اشاره به نقش پررنگ مهارتآموزی در اشتغالزایی جوانان به خبرنگاران گفت: به جرئت می توان گفت حدود ۵۰ درصد فارغالتحصیلان در دانشگاه فنی و حرفهای جذب بازار کار می شوند و خوشبختانه برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه ما کارآفرین هستند و بدون هیچ مشکلی جذب بازار کار شدند.
وی با اشاره به احیای رشته فرش دستباف در دانشکده فنی و حرفه ای گنبدکاووس، افزود: با رایزنی انجام شده رشته فرش دستباف در این دانشکده در حال احیاء استا و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو میپذیرد.
مسئول آموزش دانشکده فنی و حرفه ای گنبدکاووس مهارت افزایی را مهم ترین هدف دانشگاه فنی و حرفه ای دانست و بیان کرد: در مقطع کاردانی این دانشکده هشت رشته طراحی دوخت، تربیت کودک، شبکه های کامپیوتری، نرم افزار، کامپیوتر، گیاهان دارویی، فرش دستباف و صنایع غذایی و در مقطع کارشناسی سه رشته حسابداری، فرش دستباف و طراحی دوخت تدریس می شود.
موسیزاده با اشاره به اینکه حدود ۶۴۰ دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشکه فنی و حرفه ای گنبدکاووس تحصیل می کنند، یادآور شد: شرط جذب دانشجو در این دانشکده در رشته هایی مانند کامیپوتر، نرم افزار و برق و غیره شرکت در آزمون سراسری است اما در برخی از رشتهها نیز براساس سوابق تحصیلی جذب دانشجو انجام می شود.
به گفته مسئولان دانشکده فنی و حرفه ای گنبدکاووس با توجه به ظرفیت این شهرستان در حوزه فرش دستباف، دانشکده فنی و حرفه ای گنبدکاووس تنها دانشکده استان است که اقدام به راه اندازی این رشته کرده و فارغ التحصیلان این بخش نیز ضمن جذب سریع در بازار کار از طریق فروش فرش و تابلو فرش درآمدزایی بسیار خوبی دارند.
برخی از دانشجویان فنیوحرفهای در دوران دانشجویی شاغل میشوند
رئیس دانشکده فنی و حرفه ای علی آبادکتول نیز در جمع خبرنگاران گفت: دنیای امروز ترکیبی از علم و فناوری با تغییرات و سرعت بالا است و برای کار کردن در این فضا به هر دو شاخصه علم و مهارت نیاز داریم.
علی رحیمی حسینآبادی متذکر شد: دانشگاه فنی و حرفه ای وظیفه دارد دو ابزار علم و مهارت را براساس فناوری های روز در حوزه های مختلف کنار هم قرار دهد طوری که دانشجویان بعد از دوره کاردانی و کارشناسی متناسب با رشته خود کارآفرین شده و یا در مجموعه های موجود با حداقل آموزش ثانویه مشغول به کار شوند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای تناقضی با سایر دانشگاه ها ندارد، خاطرنشان کرد: سایر دانشگاهها نیز مسیر خود را طی می کنند اما نیاز جامعه امروز ترکیب علم و مهارت است و خوشبختانه دانشجویان فنی و حرفهای آنقدر به اشتغال نزدیک هستند که در همان دوران دانشجویی مشغول به کار می شوند.
با وجود اهمیت بالای مهارتآموزی در جامعه امروز اما آنطور که باید از ظرفیت دانشگاه های فنی و حرفه ای استفاده نمی شود و بخشی از کارگاهها و امکانات متعدد این دانشگاه ها در نبود دانشجو خاک می خورد.
برخی از کارشناسان اصرار افراد برای تحصیل در رشته های نظری و رشد قارچگونه دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی را از جمله علل استقبال کمرنگ دانشجویان از دانشکده های فنی و حرفه ای می دانند.
از طرفی گفتگوهای ما با مسئولان دانشکده های فنی و حرفه ای نشان می دهد سهلگیری بیش از حد برخی از موسسات آموزش عالی غیردولتی و گرایش افراطی مردم به سمت رشته های نظری موجب شده تا جوانان برای ادامه تحصیل از دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای غافل شوند و تفاوت بین فضای مهارت و تئوری را به خوبی درک نکنند.
رئیس دانشکده فنی و حرفه ای علی آبادکتول در این باره گفت: در حالی که ۱۴ رشته مقطع با ظرفیت حدود ۷۰ نفر در هر رشته وجود دارد و ظرفیت پذیرش ما یک هزار و ۸۰۰ نفر دانشجو است اما در حال حاضر تنها ۶۵۰ دانشجو در این دانشکده تحصیل می کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: رسالت دانشگاه فنی و حرفهای تربیت نسل نخبه، ماهر و کارآفرین است از طرفی در عصر امروز مهارت در هر فرد به عنوان یک هنر و شاخصه و ویژگی تجلی پیدا می کند.
منصور غفاری افزود: در حال حاضر به جز رشتههای پزشکی مابقی فارغالتحصیلان رشته های نظری با بحران بیکاری مواجه اند از طرفی بازار به دنبال افراد ماهر و کاربلد است اما در خلا مهارت، درآمدی هم وجود ندارد لذا کشورهای پیشرفته به مهارت آموزی و مهارت افزایی اهتمام ویژه ای دارند.
رتبه نخست دانشگاه فنیوحرفهای در تجاریسازی
وی مهارتآموزی را کلید حل مشکل جوانان بیکار دانست و ابراز داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین، بزرگترین دانشگاه کشور است و رتبه نخست تجاریسازی را در بین دانشگاههای کشور به خود اختصاص داده اما با وجود این ظرفیتهای بیشمار دانشگاه فنی و حرفهای را در استان به عنوان یک سازمان می شناسند نه دانشگاه دولتی.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گلستان تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفهای مانند دانشگاههای منابع طبیعی گلستان یک دانشگاه دولتی رایگان است و ذیل وزارت علوم فعالیت دارد و رشتههای مختلف فنی و مهارتی، هنری و مهارتی و متفرقه در این دانشگاه فعال است.
غفاری با بیان اینکه دانشجویان با تحصیل در دانشگاه فنی و حرفهای بهراحتی میتوانند جذب بازار کار شوند، گفت: استان گلستان میتواند با معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای و استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل این دانشگاه گام بردارد، ما میتوانیم در راستای مهارتآموزی تفاهمنامههای متعددی را با دانشگاهها و دستگاههای اجرایی منعقد کنیم تا ارگانهای دیگر از ظرفیت دانشگاه فنیوحرفهای استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰۰ استاد متخصص در رشتههای مختلف با دانشگاه فنیوحرفهای همکاری میکنند، افزود: مرکز رشد شهید طهرانی مقدم دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای صنایع خلاق و مهارتی راهاندازی شده تا از این طریق به رشد و توسعه استان گلستان کمک کند.
شرایط استخدام دانشجویان فنیوحرفهای در آموزش و پرورش چیست؟
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گلستان معتقد است؛ غالب دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می شوند چراکه مهارت مورد نیاز جامعه را فرا می گیرند.
غفاری از تمامی دانشآموزان فارغالتحصیل در رشتههای مختلف نظری، کار و دانش و فنی و حرفهای خواست با مراجعه به دانشگاه فنی و حرفهای از مزایای تحصیل رایگان بهرهمند شوند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر در حال انعقاد تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا براساس آن دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای به عنوان دبیر فنی به هنرستانها بورسیه شوند و به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
به گزارش ایسنا؛ امروز نیروی انسانی یک ظرفیت مهم در کشور به شمار می رود اما از آنجایی که بسیاری از این نیروها به دلیل فقدان مهارت و تخصص لازم جزو قشر بزرگ بیکاران جامعه هستند این ظرفیت به یک تهدید تحت عنوان نیروهای تحصیلکرده و یا قشر جوان بیکار تبدیل شده که در این شرایط دانشگاه فنی و حرفه ای با ارائه مهارت های مختلف بستر مناسبی برای رفع معضل بیکاری است.
به نظر می رسد برای استفاده مطلوب از این ظرفیت، دانشگاه فنی و حرفه ای استان گلستان باید از جهات مختلف اعم از معرفی به جامعه، به روز رسانی تجهیزات و امکانات و غیره مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات