• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052518367
  • خبرنگار : 71660

وزیر خارجه ترکیه: حامی یک راهکار سیاسی در بحران سوریه هستیم

وزیر خارجه ترکیه: حامی یک راهکار سیاسی در بحران سوریه هستیم

وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت که ترکیه همیشه از یک "راهکار سیاسی" پیرامون بحران سوریه حمایت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی،‌ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی کنفرانسی خبری به همراه  ادگارز رینکویچ، همتای لتونیایی خود، در آنکارا گفت: «نظام سوریه به راهکار سیاسی معتقد نیست. این کشور به راهکار نظامی اعتقاد دارد. راهکار سیاسی، یک راهکار دائمی است. ما از ابتدا این را گفته‌ایم.»

وی ضمن بیان اینکه آنکارا به شدت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند، افزود: ترکیه معتقد است که مصالحه برای صلحی پایدار در سوریه ضروری است.

چاووش اوغلو گفت: این اولین بار نیست که دولت و مخالفان در سوریه به گفتگو می‌نشینند .ما سهم بسیار مهمی در این امر داشته ایم. چرا؟ زیرا مخالفان به ما اعتماد دارند. ما هرگز مخالفان را ناامید نکرده‌ایم. ما می گوییم که این آشتی برای صلح و ثبات پایدار در سوریه ضروری است.

وزیر خارجه ترکیه درباره تلاش اخیر برای سوزاندن پرچم ترکیه در شمال سوریه گفت: ما می دانیم که عاملان آن چه کسانی هستند. دست کسانی که به پرچم ما دست درازی می‌کنند نیز شکسته خواهد شد. خود سوری ها قبلا توضیحات لازم را داده‌اند، از جمله دولت موقت. آنها نیز این تحریک کنندگان را می شناسند.

چاووش اوغلو در مورد گروه تروریستی پ.ک.ک گفت: یک سازمان تروریستی در سوریه وجود دارد که ما را تهدید می کند: پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ. (آنها) همه یک سازمان تروریستی هستند که باید به طور کامل از این کشور پاک شود. این برای امنیت ترکیه و ثبات سوریه مهم است.

او درباره صادرات غلات از بنادر اوکراین بر اساس قرارداد تاریخی بین ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین گفت: این توافق تاکنون بدون هیچ مشکلی اجرا شده است. ما به تلاش خود برای ادامه روند ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا و ریگا از روابط "سازنده و مفیدی" برخوردارند و افزود که دو کشور برای تقویت همکاری های دوجانبه به گفتگوهای سیاسی اهمیت می دهند. وی تصریح کرد: ما همچنین در حال تلاش برای بهبود روابط اقتصادی خود هستیم. بنابراین با وجود همه‌گیری، حجم تجارت دوجانبه ما در سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است. وقتی به شش ماهه اول امسال نگاه می‌کنیم، این افزایش همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه گردشگران لتونی ترکیه را برای تعطیلات انتخاب می کنند، گفت: اینکه گردشگران لتونی همچنان به کشور ما می آیند و تعداد آنها افزایش می‌یابد برای هر دو طرف مفید است.

رینکویچ نیز گفت که ترکیه "متحد ارزشمند" لتونی است و پتانسیل افزایش همکاری اقتصادی بین آنکارا و ریگا وجود دارد.

وی تاکید کرد که صادرات غلات از اوکراین نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان نیز مهم است و لتونی به همکاری خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

وی گفت: لتونی به شدت از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت می کند. ما باید تجاوز روسیه را متوقف کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha