• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401052417033
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فرشته‌ای در بند

فرشته‌ای در بند

ایسنا/اصفهان فرشته پس از سقوط همسرش از ارتفاع، قطع شدن پای پسرش در تصادف و ابتلای خودش به بیماری ام اس برای تأمین هزینه‌های درمان و زندگی ناچار به قرض گرفتن مبالغی از آشنایان شد، اما این سرآغاز مشکلات بزرگ‌تر و سقوط او از چاله مشکلات مالی به قعر چاه بزرگ بدهکاری و زندان بود.

داستان زندگی فرشته از همان روزهای اول با رنج و سختی همراه بود. همسرش در حوزه نصب سنگ‌نمای ساختمانی فعالیت داشت، اما هنوز زمان زیادی از شروع زندگی مشترکشان نگذشته بود که از ارتفاع ۷ متری سقوط کرد و دچار معلولیت و از کارافتادگی شد. از آن زمان علاوه بر مصائب نگهداری از همسر، جور تأمین مایحتاج خانه هم به دوش فرشته افتاد.

فرشته دو ماه بعد از پیگیری امور پزشکی شوهرش، آستین بالا زد و نقش نان‌آور خانه را با عهده گرفت. با همه سختی و مشکلات، زندگی این خانواده می‌گذشت تا اینکه در اتفاق ناخواسته دیگری، تک پسر خانواده در یک سانحه تصادف با موتورسیکلت پاهایش را از دست داد.

فرشته که در این سال‌ها هرچه در توان داشت گذاشته بود تا بار زندگی خانواده‌اش را به دوش بکشد، با قطع پاهای فرزندش توان گذشته‌اش را از دست داد و زندگی برایش سخت‌تر از قبل شد.

این اتفاق تلخ باعث شد مشکلات جسمی فرشته روز به روز بیشتر شود و سرانجام پزشکان تشخیص دادند به بیماری ام اس مبتلا شده است.

حالا فرشته بیمار مانده بود و همسر و پسر معلول و یک دختر ۱۹ ساله که باید هزینه‌های تحصیل او را می‌داد. اما هزینه‌های درمان و زندگی در یک خانه استیجاری و امرار معاش هر روز بیشتر می‌شد و او ناچار به قرض گرفتن پول از آشنایان شد.

در جمع آن‌هایی که فرشته برای تأمین نیازهای اولیه خانواده‌اش به سراغشان رفته بود، کسانی هم بودند که چشم به بازگشت ودیعه با سودهای کلان داشتند.

فرشته باوجود اینکه همه توان و انگیزه خود را برای گرم نگهداشتن کانون گرم خانواده‌اش به کار بست، اما بیماری او را از پا انداخت و نه تنها نتوانست اصل بدهی‌هایش را پرداخت کند، بلکه در تأمین سودهای عجیب‌وغریب عاجز ماند تا اینکه با طرح شکایت یکی از طلبکاران یازدهم اسفندماه سال گذشته با رقم بدهی ۲۸۰ میلیون تومانی راهی یکی از زندان‌های استان اصفهان شد.

به‌محض شناسایی این زندانی آبرومند، ستاد دیه استان اصفهان با تشکیل پرونده و برگزاری جلسات متعدد با طلبکار خصوصی در راستای گذشت از سودهای غیر اسلامی و ارائه سقف تسهیلات ممکن برای مددجو، هرچند بدهی را به میزان ۵۰ میلیون تومان تقلیل داد، اما این بانوی سرپرست خانوار به دلیل ناتوانی در بازگرداندن باقی بدهی‌هایش همچنان در حبس به سر می‌برد.

اسدالله گرجی‌زاده، مدیر ستاد دیه استان اصفهان در همین رابطه، با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۳۵۰ زندانی جرائم غیر عمد در قالب برگزاری جشن‌های گل‌ریزان ماه رمضان و برپایی پویش‌های مردمی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی از بند رهایی یافته‌اند، گفت: از فروردین سال ۹۰ تا آخرین ماه سال ۱۴۰۰، ۷ هزار و ۴۵ محکوم مالی و بدهکار دیه غیر عمد ناشی از حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی از بند حبس رهایی یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۱ بیشترین تعداد آزادی‌ زندانیان رقم خورد و به همت خیرین و نیکوکاران زمینه آزادی ۸۴۳ مددجوی واجد شرایط فراهم شد، افزود: در هرکدام از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۵ به همت خیرین ۷۵۳ محکوم غیر بزهکار، پس از طی فرآیند رسیدگی و اخذ آخرین استعلام‌های ثبتی و قضائی از بند آزاد شده و به آغوش گرم جامعه بازگشتند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان با اشاره به این‌که ۸۸ درصد از زندانیان حمایت شده محکومان مالی هستند، افزود: در دهه گذشته ۷۷۰ زندانی راننده بدهکار دیه و ۱۰۷ محکوم به پرداخت دیات کارگاهی یا شبه عمد به همت این نهاد مردمی از بند نجات یافته‌اند که در مقایسه با آمار ۴۰۶۴ نفری زندانیان ناشی از صدور چک یا سفته و محکومان ۲۱۰۴ نفر بدهکار تعهدات مهریه یا نفقه در اقلیت هستند.

وی با تقدیر از اقدامات حبس‌زدای اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: باوجود تلاش‌های صورت گرفته در حوزه آزادی زندانیان نیازمند، اما به دلیل جهل به قانون و البته مشکلات معیشتی حادث شده بر آحاد جامعه، هم‌اکنون ۱۰۷۷ زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های اصفهان تحمل حبس می‌کنند. از این تعداد ۱۰۴ پرونده در اولویت رسیدگی قرار دارند و با تکمیل تحقیقات امید است به برکت کمک‌های مادی و معنوی نیکوکاران استانی و کشوری این مددجویان اغلب عائله‌مند نیز از بند رهایی یابند.

گفتنی است، نیکوکارانی که تمایل به مشارکت در آزادی این بانوی سرپرست خانواده را دارند می‌توانند مبالغ نقدی خود را از طریق شماره حساب ۰۱۰۵۵۰۶۳۷۰۰۰۷ بانک ملی ستاد دیه استان اصفهان یا شماره کارت ۴۳۲۱-۹۹۸۵-۹۹۱۸-۶۰۳۷ این نهاد مردمی واریز کنند. مسئولان ستاد دیه استان اصفهان با شماره ۴-۳۶۶۳۵۷۰۰ پاسخگوی سؤالات شهروندان نیکوکار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha