پیش از این، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز علت توقف پروژه دوچرخههای اشتراکی در این کلانشهر را، انجام نشدن کامل تعهدات شرکت پیمانکار طرف قرارداد اعلام کرده بود.
محمدتقی تذروی، در روزهای پایانی تیرماه امسال به خبرنگاران گفته بود که تامین نشدن دوچرخه مورد نیاز در نقاط مختلف شیراز حسب زمانبندی مشخص شده، اخذ هزینه ثبت نام اولیه و مازاد بر نرخ مشخص شده در قراداد، عملکرد ضعیف در تعمیر و نگهداری دوچرخهها و نهایتا ممانعت از دسترسی شهرداری شیراز به عنوان کارفرما به اطلاعات و دادههای ترافیکی سفرهای شهروندان برای برنامهریزیهای آتی، از عوامل توقف خدمات دوچرخههای اشتراکی بوده است.
تذروی یادآور شده بود که در آخرین جلسه کمیسیون حمل و نقل شورا مقرر شد که در آینده جلسهای با حضور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، عضو شورا و نماینده تام الاختیار شرکت بیدود برگزار و قرارداد در ابعاد فنی و مالی و با هدف رفاه حال شهروندان و تحقق اهداف یاد شده، تعیین تکلیف شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود، در این ارتباط به خبرنگاران گفت: قرداد این شرکت با شهرداری سال ۹۷ منعقد شد و ۵ ساله و با قیمت مصوب ۱۵۰۰ تومان به ازای هر سفر بود. طبق ماده ٦ تبصره ۳ این قرارداد، شهرداری موظف شده بود که بابت هر سفر یارانه به شرکت پرداخت کند و کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود.
حسین قاسمی با بیان اینکه براساس همان قرارداد، قرار بود مردم مبلغی تحت عنوان سپرده پرداخت کنند، عنوان کرد: با مصوبه شورای شهر، قرار شد از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان حق اشتراک، ۱۳۹ هزار تومان را شهرداری، ٢٠ هزار تومان را مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سالهای بعد مردم پرداخت کنند و نهایتا با این روند، کار آغاز شد و شهرداری هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل در ازای ضمانت نامه پرداخت کرد.
او با اشاره به دریافت ضمانت نامه بانکی به مبلغ ١٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان توسط شهرداری گفت: با توجه به قوانین بانک مرکزی برای گرفتن این نوع ضمانتنامه حتما باید یک ملک که ارزش بیش از ٤٠ درصد ضمانتنامه را داشته باشد یا وجه نقد در بانک بلوکه میشد که انجام شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز از روز اول چک ١٠ میلیارد و ٤٢٥ میلیون تومانی برای ما صادر کرد در واقع ٧٥ میلیون تومان کمتر از مبلغ پیش بینی شده، چک صادر شده بود و اعلام کردند که این مصوبه شورای شهر شیراز است و اشتباه ریاضی در محاسبات رخ داده که این مبلغ علیرغم نامهنگاری تا به امروز به شرکت برگردانده نشده است.
قاسمی با بیان اینکه از سال ٩٨ تاکنون شهرداری هیچ یارانهای علیرغم نامهنگاریها، پرداخت نکرده است، گفت: شش ماه از سال ٩٩ گذشته بود و خوشبختانه با استقبال بی نظیر مردم با فرهنگ شیراز مواجه بودیم و سقف ٧٥ هزار نفری پیش بینی شده به سرعت پر شد؛ بنابراین از شهرداری درخواست شد که برای پرداخت رقم ثبتنام سایر شهروندان اقدام کند که این نیز اجرایی نشد.
او اظهار کرد: بعد از جلسهای که با شهرداری و شورای شهر قبلی برگزار شد، متوجه شدیم که شورای پنجم شهر شیراز و شهرداری تصور میکردند که ثبت نام ٧٥ هزار نفر طی ۵ سال به طول میانجامد و نه اینکه در بازه زمانی ٦ ماهه اینقدر علاقه به مدل جدید حمل و نقلی در بین شیرازیها افزایش پیدا کند. ما هم اعلام کردیم که نمیتوانیم جلوی سفر را برای مردم ببندیم و یک نارضایتی عمومی ایجاد میشود و در این صورت یا باید طبق قرارداد همان ٧٥ هزار نفر عمل کنیم و جلوی ثبتنام را ببندیم یا باید طبق قوانین جدید شرکت، از شهروندان و کاربران جدید، حق عضویت دریافت کنیم.
قاسمی با ابراز تاسف از این موضوع که علیرغم جلسات متعدد هیچ جوابی حاصل نشد، گفت: از بهمن ماه سال ٩٨ متوجه شدیم که از سرویس سپردهای باید به سمت سرویس حق اشتراکی پیش برویم تا شرکت زنده بماند، چرا که هر روز زیرساخت شرکت گسترده تر میشد و درآمدها کفاف هزینهها را نمیداد و به همین دلیل ناچار شدیم که از سپرده عندالمطالبه به حق عضویت یکساله برگردیم که در تهران در دی ماه ٩٨ این روش عملی شد اما در شیراز اعلام شد که یارانه میدهیم تا جبران شود، اما نه تنها یارانه را پرداخت نکردند بلکه با تکمیل سپرده، پول مابقی را هم حساب نکردند و مجبور شدیم با حق عضویت کار را بیش ببریم.
او خاطرنشان کرد: نامه نگاری کردیم که یارانه را ندادید؛ سه ماه هم شرکت ما را تعطیل کردید و ٧٥ هزار نفر بعدی را هم ثبت نام نکردید و از آنجا که مانند تمام سیستم حمل و نقل کشور سالی یکبار باید کرایه سفر افزایش پیدا کند لطفا این موضوع را آنالیز کنید تا به کرایه مدنظر برسیم. اما در عمل تا کمتر از ۲ ماه قبل، براساس کرایه مصوب سال ۹۷ فعالیت کردیم، اما با توجه به اینکه هیچ یک از بندهای قرارداد از سوی شهرداری اجرایی نشده، مجبور به جمع آوری دوچرخهها از سطح شهر شدیم.
قاسمی بیان کرد: سال گذشته به این نتیجه رسیدند که از سیستم سپردهای به حق عضویتی تغییر کند و موضوع در کمیسیون حمل و نقل شورا مصوب شد و نامه آن هم موجود است، اما کار به ۱۴۰۱ موکول شد و امسال اعلام کردند که یکی از اعضای شورا با این موضوع مخالفت کرده است و شرکت هم اعلام کرد که با روش قبلی قادر به ادامه کار نیست، همچنین اعلام کردیم که با دزدی قطعات و دزدی دوچرخه و افزایش حقوق و دستمزد، شرکت خصوصی امکان ادامه این روند با توجه به ثابت بودن درآمدها را ندارد.
او با بیان اینکه ابتدا مدیریت شهری پای کار نمیآمد و امروز تاکید دارند که با شرایط سال ۹۷ کار ادامه پیدا کند، گفت: امسال که از سوی مقام معظم رهبری، سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شده، این شرکت دانش بنیان، انتظار حمایت داشت، اما مورد بی مهری شورای شهر و شهرداری شیراز قرار گرفت و حمایتی انجام نشد و شیراز که سال ۹۹ شهر ملی دوچرخه لقب گرفت، امروز شاهد جمع شدن سیستم اشتراکی دوچرخه هوشمند است و حال آنکه کلان شهرهای مطرح دنیا شاهد پیشرفت این مد حمل و نقلی هستند.
قاسمی خاطرنشان کرد که اگرچه اجازه افزایش کرایه را ندادند و شرکت را تعطیل کرده و کاربر جدید را هم ثبت نام نکردند اما تا خردادماه ۱۴۰۱، مردم شیراز امکان استفاده از دوچرخه اشتراکی را داشتند.
او با این اعتقاد که در راستای فرهنگسازی، قطعا خسارتی هم تحمیل میشود، گفت: برای اولین بار در کشور و مبتنی بر اینترنت اشیاء، سرویسی راهاندازی شد که دوچرخهها بتوانند به صورت ۲۴ ساعته در اختیار مردم قرار بگیرد و این اتفاق نشانگر این بود که چقدر فرهنگ آن شهر و سرعت مقبولیت با مدل جدید حمل و نقلی با هم آمیخته شده است.
قاسمی از مردم با فرهنگ شیراز بابت استقبال بالا از سرویس اشتراکی بیدود قدردانی و اضافه کرد: شاهد بروز یکسری از خسارتها از جمله آسیب به سبدهای آلومینیومی و پاره شدن زینها بودیم که خود موجب شد تا برنامه ریزی بهتری شود که دوچرخهها را به کدام قسمت از شهر که تقاضا بیشتری دارند، انتقال دهیم یا آنها را بهتر جمع آوری و تیم حراست را قوی تر کنیم تا خسارت به حداقل برسد. البته خسارت ناشی از سرقت قطعات یدکی و دوچرخه در شیراز با تهران قابل قیاس نبود و این قابل قدردانی است.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با فعال شدن سیستم هوشمند دوچرخههای اشتراکی در شیراز برای ٣٠ نفر مستقیم و ١٥ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی انجام شده بود، افزود: بیش از شش میلیارد تومان خسارت به واسطه پرداخت نشدن یارانه و اضافه نشدن کرایه به این شرکت وارد شده است.
قاسمی ادامه داد: در جلسهای که با شورای شهر و شهرداری شیراز داشتیم، توافق شد که با اضافه شدن متممی به قرارداد موجود، خسارت توسط شهرداری با تغییر از سپرده به حق عضویت پرداخت شود. در حقیقت قرار شد خسارتهای قبلی پرداخت شود و روش ثبتنام کاربر از سپردهای به حق عضویتی تغییر کرده و همچنین سوبسید سفر و قسمتی از حق عضویت کاربران، توسط شهرداری پرداخت شود. متاسفانه با ترک فعل یکسری از مدیران قبلی با انباشت زیان مواجه شدیم و امکان تداوم روند قبلی اصلا وجود ندارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه شرکت همچنان در شیراز فعال است و دوچرخهها در مکانهای پیش بینی شده قرار دارد، عنوان کرد: انتظار زیادی نداریم، اعلام کردیم که قرارداد برگردد به آنچه که شهرداری شیراز تایید کرده بود و خسارت وارد شده طی این سالها پرداخت شود تا دوچرخههای اشتراکی به شهر بازگردد؛ البته این مسئله در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز نیز تایید و با ارسال نامه از طرف شهرداری به بیدود اعلام شد که موارد فوق مورد تایید است اما متاسفانه پس از مدتی مجددا اعلام کردند که شورا کاملا مخالف است.
انتهای پیام
نظرات