یوسف اسماعیلزاده در گفتوگو با ایسنا در رابطه با برنامهها و اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دهه اول محرم اظهار کرد: همگام با مجموعههای مردمی و هیئات مذهبی اقداماتی توسط سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ماه محرم برنامهریزی شده که مهمترین اقدام این سازمان را میتوان در ارتباط با فضاسازی شهری دانست. این اقدامات با استفاده از سازههایی مانند بیلبوردها، تلویزیونهای شهری و... که در اختیار مجموعه قرار دارد، با محوریت شعار «نجات اهل عالم با حسین است» طراحی، تصویرسازی و اجرا شده است.
وی افزود: نصب پرچمهای ستونی و سازههای بیرقی در نقاط مختلف شهر نیز از دیگر اقدامات سازمان به شمار میرود که شامل بیش از ۴۰۰۰ سازه ستونی، ۱۲ هزار بیرق، ۲۵۰ سازه استرابوردی و بیش از ۱۵۰ بیلبورد میشود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در بخش نشان حسینی نیز جانمایی ۸۷ المان محرمی و عاشورایی در نقاط مختلف شهر برنامهریزی و طراحی شده است. سوگواره «خورشید نینوا» نیز با توجه به اینکه تعزیهخوانی یکی از آئینهای سنتی عزاداری ایرانیان در روزهای ماه محرم به شمار میرود، در پنج نقطه شهر مانند بوستانهای کوهسنگی، رودپارک، جهانشهر و... اجرا میشود. همچنین اهتزاز پرچمهای عزا در برجهای نقاط مختلف شهر مانند برج میدان شهدا، برج کوهپارک و برج بزرگراه آزادی نیز از جمله برنامههای این روزها به شمار میرود.
اسماعیلزاده با اشاره به موفقیتهای نمایشگاهی در زمینه حمایت از تشکلهای فرهنگی در دهه ولایت بیان کرد: در این ایام نمایشگاه «حسینیهای به وسعت شهر» با مشارکت شورای هیئات مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه بسیج و امور مساجد استان در بخش فضاسازی شهری به کمک هیئات، حسینیهها، تکایا و مساجد برپا خواهد شد. در این نمایشگاه اقلام مربوط به فضاآرایی مورد نیاز با ۸۰ درصد تخفیف در اختیار هیئات و تکایایی که معرفی و سپس ارزیابی شدهاند، قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در بخش ترویج شور حسینی نیز مراسم عزاداری در بوستان جهانشهر واقع در خیابان نامجو ۲، هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۳ برگزار میشود. همچنین در نقاط محوری هر منطقه شهری با مشارکت شهرداری آن منطقه فضاآرایی و برپایی مراسم عزاداری با مشارکت و همکاری با هیئات صورت گرفته است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: برند حسینیهای به وسعت شهر در سال گذشته در بخش فضاآرایی شهری مورد توجه قرار داشت که امسال هم تکرار شده است اما در مورد نحوه خدمترسانی تفاوتهای ماهوی ایجاد شده است؛ به گونهای که شفافسازی در مورد نحوه ارائه خدمات از طریق سامانهای میسر شده و افراد به اطلاعات این سامانه دسترسی دارند.
اسماعیلزاده تصریح کرد: فضاآرایی شهری نیز بر اساس شعار برگرفته از شعار کشوری برنامهریزی شده و همچنین تصاویر رئال که برقراری ارتباط با آن راحتتر است، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی با توجه به اینکه دهه اول محرم مصداق شور حسینی است، تلاش شده در راستای ایجاد این شور اقدامات موثری صورت گیرد و همچنین به موضوعات هنری محرم مانند تعزیهخوانی، جانمایی المانها و فضاسازی شهری پرداخته شود.
انتهای پیام
نظرات