• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042617823

یک خراسان‌پژوه مطرح کرد

مکتب بافت حرکتی در راستای باززنده‌سازی بافت قدیم مشهد

مکتب بافت حرکتی در راستای باززنده‌سازی بافت قدیم مشهد

ایسنا/خراسان رضوی یک خراسان‌پژوه با اشاره به اینکه مکتب بافت حرکتی در راستای باززنده‌سازی بافت قدیم مشهد است، گفت: هدف این مکتب ایجاد پیوند دوباره میان مردم مشهد و بافت قدیمی شهر است.

رضا سلیمان‌نوری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مکتب بافت و فعالیت‌های آن اظهار کرد: مکتب بافت، مرکز اسناد شرکت عمران و مسکن سازان ثامن و کلیه اسناد مرتبط با تغییرات بافت مرکزی و قدیم شهر مشهد را در اختیار دارد و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی افزود: با وجود اینکه بخشی از کتاب‌های آستان قدس نیز به مشهدشناسی اختصاص دارد اما این کتابخانه اغلب کتاب‌های مرتبط با آستان قدس را در اختیار دارد. کتابخانه تخصصی مشهدشناسی که نخستین کتابخانه تخصصی مشهدشناسی کشور محسوب می‌شود نیز در این مکتب قرار دارد.

سلیمان‌نوری ادامه داد: در مکتب بافت، فضایی به نام فیلم‌خانه وجود دارد که فیلم‌های قدیمی مشهد در این بخش عرضه می‌شود. همچنین فضای همایشی در آن قرار دارد که در این فضا نشست‌های مختلفی با گروه‌های گوناگون برگزار می‌شود.

این خراسان‌پژوه بیان کرد: از جمله نشست‌های ثابتی که در حال برگزاری است می‌توان به اسنادخوانی در روزهای دوشنبه‌ اشاره کرد که اولین بخش آن نقشه‌خوانی است و در ۵ جلسه برگزار خواهد شد و در این نشست، نقشه‌های قدیم مشهد بازخوانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سه‌شنبه‌ها نمایشنامه‌خوانی خواهیم داشت که با موضوع و محوریت شهر مشهد، به ویژه بافت تاریخی مشهد برگزار خواهد شد که تاکنون ۳ جلسه آن برگزار شده است. چهارشنبه‌ها پخش فیلم مستند با موضوع مشهد، شهرنشینی و شهر انجام می‌شود که با حضور کارگردان یا تهیه‌کننده اثر خواهد بود.

سلیمان‌نوری عنوان کرد: پنجشنبه‌ها کلاس آموزش داستان‌نویسی و روایت‌نویسی و یکشنبه‌ها نیز نشست‌های علمی با محوریت مسائل مختلف مرتبط با بافت قدیم مشهد برگزار می‌شود. سرانجام برنامه‌های یکشنبه‌ها همایش بازآفرینی فرهنگ‌مبنا خواهد بود و در واقع این نشست‌های علمی به نوعی زیرمجموعه طرح همایش بازآفرینی فرهنگ‌مبنا برگزار می‌شود.

این خراسان‌پژوه اضافه کرد: شنبه‌ها نیز نشستی با اهالی محلات مختلف بافت قدیم شهر برگزار می‌شود. علاوه بر این برنامه‌ها که عصرها برگزار می‌شود، صبح‌ها نیز برنامه‌ای تحت عنوان کتاب و کلوچه طراحی شده است که در این برنامه آموزش شهرنشینی برای کودکان مقطع ابتدایی ارائه می‌شود. همچنین برگزاری تورهای بافت‌شناسی و مشهدشناسی نیز اجرا شده و در حال حاضر، شب شعری نیز برگزار می‌شود.

سلیمان‌نوری تصریح کرد: مخاطبان این برنامه‌ها، عموم مردم مشهد هستند. به تعبیری هر یک از فعالیت‌های مجموعه دال بر حضور تمام افراد مشهدی یا افرادی است که ساعاتی را در مشهد ساکن هستند و در واقع مجاوران و زائران را شامل می‌شود. در این میان برخی برنامه‌های تخصصی نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها در فضای مجازی و صفحات مکتب بافت انجام می‌شود. همچنین تلفن همراه افرادی که در برنامه‌ها شرکت می‌کنند، نیز گرفته می‌شود و علاقه‌مندی آن‌ها پرسیده می‌شود و متناسب با علاقه‌مندی آن‌ها برنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین در نشست‌هایی که با اهالی محلات برگزار می‌شود نیز اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد تا آن‌ها نیز به سایر افراد اطلاع دهند.

مکتب بافت حرکتی در راستای باززنده‌سازی بافت قدیم مشهد

احیای هویت مشهد یکی از رسالت‌های مکتب بافت است

این خراسان‌پژوه افزود: مکتب بافت حرکتی  در راستای باززنده‌سازی بافت قدیم مشهد است. تلاش می‌کنیم تا مردم مشهد را با این بافت که متاسفانه به دلیل تخریب‌های گسترده قبل و بعد از انقلاب و طبق طرح‌های نوسازی، خالی از سکنه شده و به نوعی مردم مشهد را با گذشته خود بیگانه ساخته است، آشنا کنیم و به تعبیری این بیگانکی را از بین برده و پیوند میان آن‌ها را دوباره زنده کنیم. به نوعی رسالت مکتب بافت، احیا هویت مشهدی از طریق اجرای برنامه‌های مختلفی است که گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مشهد به آن علاقه‌مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: مکتب بافت در بافت قدیم مشهد و در نزدیکی دروازه موسوم به دروازه میرعلی آمویه قرار دارد که این دروازه یکی از دروازه‌های هفتگانه مشهد قدیم است. تلاش می‌کنیم که مردم با حضور در این محدوده دقایقی را در بافت حضور پیدا کنند و با آن آشنا شوند و این آشنایی کوچک به مرور زمان افزایش پیدا کند و آشتی میان آن‌ها برقرار شود.

سلمیان‌نوری ادامه داد: در این مجموعه آسمان‌نمایی وجود دارد که عکس ۵۱ نفر از بزرگان بافت در آن قرار دارد. این افراد شامل ورزشکاران، افراد فرهنگی ، استاد دانشگاه، هنرمند، روحانی، خیر و اقشار مختلف می‌شود، از این رو افراد مختلف می‌توانند با هر یک از این افراد هم‌ذات‌پنداری کنند و پیوندی برقرار شود. در مکتب بافت سعی کرده‌ایم فضایی ایجاد کنیم تا به هدف خود که ایجاد پیوند میان مردم مشهد و بافت قدیمی شهر است، دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha