• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401042517101
  • خبرنگار : 50105

فروش خودرو در اروپا از رونق افتاد

فروش خودرو در اروپا از رونق افتاد

داده‌ها نشان داد که فروش خودرو در اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری ۱۴ درصد کاهش یافته است زیرا کمبود عرضه همچنان تولیدکنندگان را آزار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، داده‌های انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که با کمبود تراشه‌های رایانه‌ای، فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا به ۴.۶ میلیون دستگاه کاهش یافته است.

فروش در ایتالیا ۲۲.۷ درصد، ۱۶.۳ درصد در فرانسه، ۱۱ درصد در آلمان و ۱۰.۷ درصد در اسپانیا کاهش یافته است. در سال گذشته، صنعت خودرو با کمبود تراشه‌های رایانه‌ای که بسیاری از سیستم‌های خودرو را کنترل می‌کند، گرفتار بوده است زیرا تولیدکنندگان تراشه نتوانستند با تقاضای خود همراه باشند چون اقتصاد جهان پس از همه‌گیری کووید-۱۹ بهبود یافته است.

نااطمینانی اقتصادی ناشی از جنگ، افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ‌های بهره ممکن است مانع از بهبود فروش در آینده شود. در حالی که وضعیت تراشه‌های کامپیوتری رو به بهبود است، خودروسازان اروپایی تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفتند زیرا تعدادی از سازندگان قطعات در آنجا مستقر بودند.

نااطمینانی اقتصادی ناشی از جنگ، افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ‌های بهره ممکن است مانع از بهبود فروش در آینده شود زیرا مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را برای اقلام بزرگ کاهش می‌دهند.

فولکس واگن جایگاه خود را در صدر رده‌بندی حفظ کرد اما سهم بازار گروه آلمانی از ۲۵.۸ به ۲۴.۱ درصد در نیمه اول سال کاهش یافت. فروش با ۱۹.۴ درصد کاهش به ۱.۳۵ میلیون دستگاه رسید. استلانتیس همچنین شاهد کاهش سهم بازار خود بود و از ۲۱.۳ به ۱۹.۴ درصد کاهش یافت زیرا فروش این خودروساز اروپایی-آمریکایی با ۲۱.۱ درصد کاهش به ۱.۰۹ میلیون دستگاه رسید.

در همین حال، هیوندای فروش خود را ۱۲.۶ درصد افزایش داد و به ۵۵۶ هزار و ۳۶۹ دستگاه رسید که به سازنده کره‌ای کمک کرد تا سهم بازار خود را از ۷.۶ به ۹.۹ درصد افزایش دهد. رنو فروش خود را با کاهش هفت درصدی به ۵۲۲ هزار و ۳۱۵ دستگاه رساند اما گروه فرانسوی با این وجود شاهد افزایش سهم بازار خود از ۸.۷ به ۹.۳ درصد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها تولیدکننده‌ای که فروش خود را در اروپا در نیمه اول سال افزایش داد هوندا بود، اما تنها ۳۷۱ هزار و ۱۳ دستگاه خودرو فروخت و کمتر از یک درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۵ ۱۴:۰۷

با سلام . امار تصادفات جاده ای و خیابانی و نیز مصرف بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه و نیز سایر کشورها در بسیار زیااد است . در تمامی دنیا امنیت جاده ها به نیروی انتظامی سپرده شده است . و تجارب سایر کشورها نشان می دهد نیروی انتظامی انها برای کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت بنزین . فقط به خودرهای دنده اتوماتیک مجوز تردد می دهد . و خودرو ها با دنده دستی فقط مجوز در مسابفات را دارند . متاسفانه با وجود توانیی شرکتهای ایرانی در تولید دنده اتوماتیک از فبیل شرکت چرخشگر و غیره . متاسفانه از صبر و شکیبایی نیروی انتظانمی و شاید از ضعف مدیریت انها نهایت استفاده را کرده و فقط علاقه شدید به تولید خودرو ببا دنده دستی دارند . ان هم به بهانه تامین کسری بودجه دولت . انتظار این بود که قدمای بسیار زیاد در ساخت دنده اتوماتیک برداشته شود و مانند فرانسه یک دنده اتوماتیک ساخته شود فقط با تغییر پوسته تمامی خودرها بتوانند در اندک زمان از خودرو دنده دستی به دنده اتوماتیک تبدیل شوند . یعنی هر خودرو که الان در ایران تردد می کنند . از قبیل پرای . پژو . سمند . تیبا . کوییک . دنا و تارا . شاهین و غیره . اگر علمی به مسایل نگاه شود با تغییر خودرو از دنده دستی به اتوماتیک صرفه جویی کلانی در هزینه های بیمه ها . درمان و سوخت می شود . متاسفانه الان جاده های ایران تبدیل به پیست مسابقات شده اند . چالب است که کشورهای ترکیه . جمهوری اذربایجان . عربستان . امارات . قطر . ..... الان در استفاده مردمانشان از خودرو با دنده اتومتیک خیلی جلوتر از ایران هستند . و جوانان ایرانی ارزوی رانندگی با دنده اتوماتیک را در کشورهای همسایه جستجو می کنند . در صورتی که قرار بود مردمان انجا ارزوی استفاده از خودرو با دنده اتوماتیک را در ایران جستجو کنند و ایران را الگو برای خودشان قرار دهند . این تغییر الگو را می توان از ضعف مدیریت در نیروی انتظانی و وزارت صمت و صنایع خودرو سازی یافت .بنظر می رسد باید صبر کرد .