مصطفی طاهری در گفتوگو با ایسنا درباره ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه اگر قیمتگذاری از حالت دستوری خارج شود یا قیمتگذاری به گونهای انجام شود که خودروسازان از تولید خودرو متضرر نباشند، این توان را دارند تا با تولید انبوه خودرو هیجانات بازار را مدیریت کنند، با بیان اینکه «این موضوع بارها مطرح شده است»، اظهار کرد: اکثر مقاطع قیمتهای خودرو به گونهای بوده که خودروسازان زیانده نباشند؛ یعنی در مقاطعی بوده که خودروسازان سود هم داشتند اما هیجانات بازار، رضایت مردم، کیفیت و کمیت محقق نشده یا اگر هم بوده، ایدهآل نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه «اگر بخواهیم یک بُعدی به موضوع نگاه کنیم، مرتکب خطا شدهایم»، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت خودرو یکی از چندین مساله وضعیت خودروسازی است؛ وقتی صنعتی زیانده باشد قطعاً تلاش میکند عرضه را کاهش دهد تا زیان کمتری را متحمل شود، اما باید ریشههای زیان را پیدا کنیم نه اینکه بگوییم افزایش قیمت دهیم تا بازار را مدیریت کنیم.
بیشتر بخوانید:
مرکز پژوهشهای مجلس: ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید به دنبال آن باشیم که چرا خودروسازان زیانده شدهاند و آیا بعد از افزایش قیمت خودرو، تضمینی وجود دارد که خودروسازان از زیاندهی خارج شوند؟
طاهری تاکید کرد: اگر ریشه این مسائل مشخص و برطرف نشود، ممکن است اقداماتی نظیر افزایش قیمت خودرو، مُسکن باشد اما در عین حال بیماری سر جای خود است؛ باید بیماری را به طور کامل برطرف کنیم.
انتهای پیام
نظرات