• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1401041409634
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

روش‌های جایگزین برای عبور از چالش کمبود پرستار

روش‌های جایگزین برای عبور از چالش کمبود پرستار
عکس آرشیوی است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اصلاح فرآیندهای پرستاری، گفت: ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی، مهمترین هدف معاونت پرستاری بوده و برای تحقق آن از شیوه‌های مختلف استفاده می شود.

به گزارش ایسنا، عباس عبادی، در دومین دوره آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که موجب تمایز مدیران پرستاری موفق می‌ شود، موضوع مدیریت منابع انسانی است و کلید موفقیت یک مدیر شناخت ویژگی ها، چگونگی تعامل با نیروها و توانایی رهبری و ایجاد انگیزه برای اثربخشی بیشتر است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت مراقبت‌ های پرستاری، افزود: در این مسیر، موانع و محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش و برنامه ‌ریزی و استفاده از استراتژی‌ های کارآمد و مختلف این محدودیت ‌ها و موانع، مدیریت و مرتفع شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از چالش هایی است که مدیران پرستاری، همواره دغدغه آن را دارند و ما نیز به آن اذعان داریم، اما باید توجه داشت که این موضوع، یک چالش جهانی بوده و بسیاری از کشورهای دنیا علیرغم مواجهه با کمبود نیروی پرستاری، با اتخاذ راهبردهای جایگزین، همچنان خدمات پرستاری با کیفیت و مطلوب ارائه می کنند.

عبادی با تاکید بر ارائه روش‌های جایگزین برای مدیریت و عبور از چالش کمبود نیروی انسانی، تصریح کرد: اگر نمی ‌توانیم نیروی انسانی لازم را به کار بگیریم، از روش ‌هایی استفاده کنیم که نیازهای ما را با توجه به محدودیت نیروی انسانی، برآورده سازد. به عنوان مثال، ثبت و گزارش نویسی پرستاری یکی از این شیوه ‌هایی است که کمک می ‌کند تا پرستاران در کمترین زمان ممکن گزارش های خود را ثبت و زمان بیشتری را برای مراقبت مستقیم در بالین بیمار صرف کنند.

وی همچنین، اصلاح فرآیندهای مرتبط با پرستاری و حذف فرآیندهای غیر مرتبط را از دیگر راهکارهای جایگزین برشمرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که همکاران پرستار ما، آن را به عنوان یکی از موانع ارائه مراقبت مستقیم معرفی می کنند، فرآیندهای ثبت و مستندسازی است که به دلایل مختلف و با اهداف متفاوت انجام می شود. به عنوان مثال، به زعم همکاران، فرایند اعتباربخشی نیاز به ثبت مستمر دارد که وقت زیادی را از پرستاران می ‌گیرد و به این ترتیب فرصت ارائه مراقبت مستقیم در بالین بیمار کاهش می ‌یابد.

به گزارش وبدا،عبادی این موضوع را یک برداشت نادرست تلقی کرده و گفت: به همین دلیل سعی شده در دوره‌ های آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری، با استفاده از اساتید خبره در حوزه مدیریت، فرآیندها و نتایج حایز اهمیت در ارزشیابی ها مشخص و انتظارات ارزیابان از مدیران پرستاری بیان شود تا آنها دقیقا مبتنی بر انتظارات عمل کرده و مستندسازی ها را به صورت هدایت شده و مبتنی بر هدف انجام دهند.

گفتنی است، دوره آموزشی مدیریت اثر بخش در پرستاری به همت دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری برای کلیه مدیران پرستاری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در قالب چهار دوره و بر اساس تقسیم بندی مناطق آمایشی در تیرماه جاری با هدف توانمندسازی مدیران پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha