به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، بنا به اعلام اتحادیههای صنفی بلژیک بیش از ۸۰۰۰ نفر در تظاهرات و اعتصاب روز دوشنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) در این کشور شرکت کردند و تنها بخشی از شبکه قطار شهری برای جابجا کردن اعتصابیون و تظاهرکنندگان در بلژیک فعال بود.
فرودگاه بروکسل نیز به دلیل اعتصاب نیروهای حراست مجبور به لغو تمامی پروازهای خود شد.
تورم در ماه ژوئن در بلژیک به ۹ درصد رسید که منعکس کننده افزایش شدید قیمتها در جاهای دیگر است چرا که به دلیل حمله روسیه به اوکراین عرضه غلات با مشکلات فراوان روبرو است و هزینههای مربوط به حوزه انرژی نیز افزایش یافته است.
نخست وزیر بلژیک در واکنش به اعتصاب گفت: «کارگران بلژیک در مقایسه با همتایان خود در دیگر کشورهای اروپایی خوش شانس تر هستند چرا که حقوق ها در بلژیک به همان اندازه تورم افزایش مییابند.»
او به شبکه تلوزیونی آر.تی.بی.اف بلژِیک گفت: «دولت تدابیری را برای کاهش مالیات بر فروش گاز، برق و انرژی تا پایان سال تمدید کرده است.»
از سوی دیگر شبکه ریلی بریتانیا در هفته جاری با بزرگترین اعتصاب خود در سه دهه اخیر روبرو است. این اعتصاب به دنبال تورمی بیسابقه که درآمد بسیاری را در بریتانیا تحتالشعاع قرار داده، انجام میشود.
اتحادیه شبکه راهآهن بریتانیا اعلام کرد بیش از ۵۰ هزار کارگر و کارمند شبکه راهآهن بریتانیا در اعتصابات سه روزه شرکت خواهند کرد. اعتصاباتی که با برنامه و جشنوارههای تابستانی نظیر فستیوال موزیک گلستونبری همزمان شده است.
مدارس بریتانیا نیز از تاثیر این اعتصابات بر امتحانات آخر سال نوجوانان ابراز نگرانی کردند.
اتحادیه شبکه قطار بریتانیا آر.ام.تی این اعتصابات را لازم خواند چرا که به گفته این اتحادیه حقوقهای کارگری در ۴۰ سال گذشته به میزان رشد تورم هم تراز نشدهاند. تورمی که بریتانیا در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم میکند در چهار دهه اخیر بیسابقه بوده است.
این اعتصابات در حالی رخ میدهد که فقدان امنیت شغلی در دوران پسا کرونا بسیاری را تهدید میکند و کشورهای جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با تورم بیسابقه در سایه جنگ اوکراین هستند.
اعضای اتحادیههای شبکه قطار بریتانیا برای روزهای سه شنبه، پنجشنبه و شنبه اعتصابات را برنامه ریزی کردهاند. همچنین کارمندان و شبکه گسترده مترو لندن تهدید به اعتصابی ۲۴ ساعته در روز سهشنبه کردهاند.
احتمال میرود اعتصابات بیشتری را در ماههای اخیر در این کشور شاهد باشیم چرا که تعداد مسافران نسبت به میزان سفرها در پیش از کرونا همچنان بسیار پایین است و به دلایل اقتصادی شرکتهای حمل نقل تصمیم به تعدیل نیرو گرفتهاند و برنامهای برای افزایش حقوق در دستور کار خود ندارند. اعتصاباتی که به دیگر بخشها و صنایع نیز سرایت خواهد کرد.
اوج گیری این اعتصابات با شروع فصل تعطیلات، به هم ریختگی در شبکه ریلی و همچنین خدمات فرودگاهی میلیونها اروپایی را در ماههای پیشرو با چالشهایی نه چندان خوشایند روبرو خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات