به گزارش ایسنا، دکتر کمال حیدری در این نامه ضمن تاکید بر نظارت بر اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و کد بین المللی بازاریابی جانشین شونده ها، آورده است:« همانگونه که استحضار دارید، یکی از اهداف برنامه های سلامت کودکان در راستای اهداف توسعه ششم بهبود درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی است. به همین منظور مداخلات مستمر در بهبود شاخص های فوق الذکر در سال های اخیر در سطح جهانی و کشوری انجام شده است. یکی از اقدامات طراحی شده در این خصوص، اجرای "کد بین المللی بازاریابی جانشین شونده ها شیر مادر" می باشد که از مفاد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- منع تبلیغات شیر مصنوعی و سایر محصولات( مانند بطری، سر پستانک و... ) به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط شرکت ها در کنگره، سمینار و ...
- ممنوعیت ورود کارکنان شرکت های تولید و توزیع کننده محصولات ( شیر مصنوعی، بطری، سر پستانک و...) به مراکز ارائه خدمات مادر و شیرخوار( بیمارستان ها، مراکز جامع خدمات سلامت و ...)
- ممنوعیت دریافت رایگان یا ارزانتر جانشین شونده های شیر مادر و محصولات دیگر.
- منع ﺗﻮﺯﯾﻊ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻫﺪﯾﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ، ﭘﻮﺳﺘﺮ، ﭘﻤﻔﻠﺖ، ﻣﻨﺤﻨﯽ ﺭﺷﺪ، ﺗﻘﻮﯾﻢ، ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ، ﺍﺳﺘﺎﻣﭗ، ﮐﯿﻒ، ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ ﻭ.... ﮐﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻫﺎ، ﻣﻄبﻫﺎ، ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ، ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎ، ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﺁﺯﻣﺎﯾﺸگاهها.
متاسفانه گزارشات اخیر نشان دهنده فعالیت غیر قانونی نمایندگان شرکتها در بیمارستان و سایر مراکز ارائه خدمات به صورت توزیع رایگان شیر مصنوعی و سایر فراورده ها میباشد که با قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و مصوبات کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر مغایرت دارد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید معاونت های بهداشت، درمان و غذا و دارو در نظارت های مستمر این موضوع را بررسی و پیگیری نمایند، با هرگونه تخلف در این زمینه طبق دستورالعمل برخورد شود و نتیجه اقدامات به این معاونت ارسال گردد.»
انتهای پیام
نظرات