و با عملکرد و فعالیت حوزههای مختلف این سازمان بیشتر بدانیم. آنچه از نظر میگذرانید ماحصل گفت وگوی ما با رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ایلام است.
وضعیت اعتبارات مصوب استان در سال جاری اعم از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، هزینه ای و همچنین اعتبارات اربعین به چه صورت است؟
ضمن تبریک سالروز پیروزی جناب آقای دکتر رییسی، رییس جمهور محترم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری و هیئت دولت، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ابلاغی استان از محل منابع مختلف در سال ۱۴۰۰ به میزان۱۵۷۴۲ میلیارد ریال بوده که مبلغ ۹۲۲۲ میلیارد ریال معادل ۵۸.۶ درصد آن به استان اختصاص یافته است، همچنین اعتبارات هزینه ای ابلاغی با احتساب تأمین کسریها در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۸۸۷ میلیارد ریال بوده است.
اعتبارات مصوب هزینه¬ای استان در ۱۴۰۱ معادل ۶۳۱ میلیارد ریال است که نسبت ¬به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴.۷ درصد افزایش نشان میدهد.
کل اعتبارات تملک استانی در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۴۷۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل نزدیک به ۲۷.۶ درصد و اعتبار ردیف اربعین در سال ۱۴۰۱مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۶۰ درصد افزایش دارد.
دستاوردهای سفر ریاست محترم جمهوری به استان چه بوده است؟
در سفر ریاست محترم جمهور به استان ایلام، ۱۱۲طرح با ۲۴۵۵میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۴.۴۵ میلیارد دلار اعتبار ارزی و ۱۸۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان ایلام تصویب گردید. که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۹.۴ میلیارد تومان از اعتبارات تعهد دولت تامین گردیده است و مابقی در سال جاری تامین خواهد شد.
با توجه به وظایف معاونت هماهنگی برنامه و بودجه در زمینه تدوین و تلفیق برنامه های استان، بودجه سنواتی، تهیه و تدوین گزارشات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... اهم اقدامات صورت گرفته در این معاونت را در سال ۱۴۰۰ شرح دهید؟
تهیه، تدوین و انتشار برنامه رشد اقتصادی استان برای سال ۱۴۰۱، تطبیق سند ملی آمایش با سند آمایش استان، فرهنگ¬سازی و گفتمان¬سازی آمایش سرزمین در سطوح استانی و ملی و تشریح محورهای مختلف آمایش با دستگاه¬ها جهت حضور مدیران و کارشناسان آنها در صدا و سیمای استان، رصد و پایش اجرای آمایش مبتنی بر داده های مکانی، تدوین گزارش تحلیلی ارزیابی عملکرد سند اجرایی استان و شهرستان، تهیه گزارش نظارت بر عملکرد برنامه ششم توسعه استان در سال ۱۴۰۰، راهبری تهیه و تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، اخذ قرارداد با شرکت مهندسین مشاور برای انجام مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در ۶۳ روستای ایلام، تهیه و تدوین گزارش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان ایلام در سال ۱۴۰۰، شناسایی قابلیت-ها، ظرفیت¬ها و نقاط ضعف و قوت استان و ارائه آن به نهادها و سازمان¬های مرتبط، انتشار جدیدترین شاخص¬های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان از سال ۱۳۹۰تا ۱۴۰۰ و مقایسه با شاخص¬های ملی در جهت بهبود ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و همچنین تهیه، تدوین و انتشار کتاب سیمای توسعه شهرستان های استان از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در معاونت برنامه و بودجه سازمان است.
بررسی و مبادله موافقتنامه هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و همچنین ابلاغ و تخصیص اعتبارات مذکور به دستگاههای اجرایی استانی، پیگیری درآمدهای استانی، تسویه و تهاتر بدهیهای دولت، جذب اسناد خزانه، تهیه و تدوین سند بودجه سالیانه، پیگیری کسری اعتبارات هزینهای و و پرداخت مطالبات بازنشستگان، اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و همچنین حسابداری تعهدی در دستگاههای اجرایی استانی، ثبت اطلاعات مربوط به نیروهای انتقالی در سامانه جامع بودجه و... از مهمترین اقدامات صورت گرفته در یکسال گذشته در معاونت برنامه و بودجه می باشد.
در خصوص اعتبارات پروژه های جهش تولید توضیحاتی ارائه فرمایید؟
اعتبارات پروژه های جهش تولید و تخصیص آن به ۱۷ پروژه شامل ۸ پروژه ایستگاه تامین آب اراضی کشاورزی، احداث زیر ساخت مجتمع های گلخانه ای (۴ گلخانه)، زیر ساخت شهرکها و نواحی صنعتی و صنفی، زیر ساخت بازارچه مرزی، آبرسانی به شهر ملکشاهی، دو پروژه راهسازی و توسعه پروژههای مردمی پایگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی و همچنین پیشرفت فیزیکی پروژههای مذکور بصورت مستمر رصد و پیگیری می گردند.
همانطور که مستحضرید یکی از وظایف سازمان، راهبری دستگاه های اجرایی در زمینه برنامه های تحول در نظام اداری و نظارت بر تحقق آنهاست ، سازمان در این راستا چه فعالیت های صورت انجام داده است؟
بمنظور راهبری دستگاه های اجرایی در زمینه برنامه های تحول در نظام اداری و نظارت بر تحقق آنها، با عنایت به اینکه سازمان مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات را دارد در سال ۱۴۰۰ از طریق معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و بر اساس مکانیزم ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی، ۵۳ دستگاه اجرایی مشمول در بستر سامانه تسما را در دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی مورد ارزیابی قرار داده و در جشنواره شهید رجایی ازدستگاه های برتر در هفته دولت تقدیر بعمل آمد.
در رابطه با استخدام و تبدیل وضعیت کارکنان به ویژه ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی باتوجه به اهتمام دولت در این زمینه و بالا بودن تعداد ایثارگران استان نسبت به جمعیت و همچنین اعاده بکار جانبازان و آزادگان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است؟
در زمینه استخدام و تبدیل وضعیت کارکنان در بستر سامانه کارمند ایران از محل برگزاری آزمون های استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی استان شامل داوطلبان آزاد، ایثارگران و معلولین به تعداد ۲۳۰ و صدور شماره مستخدم ازمحل اجرای بند(د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ موضوع استخدام ایثارگران، تبصره (۱) بند(ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه،بندهای (چ) و (ز) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم (اعاده بکار جانبازان و آزادگان) و از محل آراء شعب دیوان عدالت اداری به تعداد ۱۰۹۰ نفر در اسرع وقت و در راستای حفظ کرامت و رضایت مندی بیشتر ایثارگران سرافراز در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است.
نقش سازمان را در مدیریت منابع انسانی و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در راستای تحقق عدالت استخدامی، جذب نیروی انسانی و... بیان فرمایید؟
تهیه و انتشار بانک اطلاعات مدیران به تعداد ۱۰۵ دستگاه اجرایی و نیز تهیه وانتشارسالنامه آماری کارکنان دولت به تعداد ۱۰۵ دستگاه اجرایی و راهبری سامانه پاکنا و ایجاد دسترسی در سه سطح برای کاربران دستگاه های اجرایی و جمع آوری اطلاعات کارگزینی کارکنان و کنترل وضعیت نیروی انسانی شاغل به تعداد ۷۷ دستگاه اجرایی و کنترل و تایید فرم نیروی انسانی به منظورمبادله موافقت نامه هزینه ایی و نظارت بر فرآیند اجرای آزمون های استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی در سطح استان و همچنین شرکت در جلسات آزمون مصاحبه های استخدامی دستگاه های اجرایی استان به منظور نظارت برروند اجرای صحیح آزمون ها در راستای تحقق عدالت استخدامی و جذب نیروی انسانی موثر و مجرب و توانا و افزایش رضایت مندی داوطلبان استخدام از جمله اقدامات معاونت توسعه و سرمایه انسانی سازمان در سال ۱۴۰۰ تاکنون می باشد.
جانمایی و انتقال کارکنان بین دستگاهی در راستای متعادل سازی دستگاه های اجرایی استان بلحاظ حجم و اندازه نیروی انسانی و مدیریت هزینه های جاری و افزایش بهره وری نیروی انسانی و پیگیری شمولیت فوق العاده مناطق عملیاتی برای برخی شهرستان های استان و نظارت بر تحقق مصوبه احراز هویت برخط تمامی متقاضیان و ممنوعیت اخذ مدارک هویتی به صورت فیزیکی و نظارت بر استقرار میز خدمت حضوری ، ترکیبی و الکترونیکی و پیگیری و نظارت بهبود فرایند خدمات اولویت دار تمامی دستگاه های اجرایی از دیگر فعالیت های صورت گرفته می باشد.
اقدامات سازمان در اجرای طرح های آماری و بههنگام سازی آمارهای موردنیاز استان تشریح نمائید؟
امروزه آمار و اطلاعات صحیح و منسجم نقش بسیار مهمی در موفقیت برنامه های توسعه ای ایفا می کند آمارهای بخشی در سطح استان ها بدلیل شناخت بهتر وضع موجود و استعدادهای هر منطقه، نقش ارزنده ای را برعهده دارند، با توجه به اینکه مهمترین ابزار و راهنمای درست در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، آمارهای طبقه بندی شده در استان هاست، به این منظور بیش از ۳۰ طرح آمارگیری نمونه ای ماهانه، فصلی و سالانه در معاونت آمار و اطلاعات سازمان اجرا شده است.
بمنظور تحقق رشد اقتصادی هدفگذاری شده برای استان، حساب تولید شهرستان های استان به تفکیک و به منظور دسترسی به ارزش افزوده هر شهرستان و سهم آنها از ارزش افزوده استان تهیه و تدوین شده است.
تهیه و تدوین حساب های منطقه ای به منظور محاسبه تولید ناخالص داخلی استان، تهیه و تدوین سالنامه آماری استان به عنوان معتبرترین سند آماری استان، تهیه و تدوین نشریه گزیده شاخص ها و نماگرهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی فصلی و بروز رسانی سامانه اطلاع رسانی معاونت آمار و اطلاعات از جمله اقدامات صورت گرفته معاونت آمار در یکسال گذشته می باشد.
تولید و بروز نگهداری و بروز رسانی نقشه های استان، نظارت بر بهنگام رسانی نقشه های آماری، توسعه زیر ساخت داده های مکانی و ظرفیت سازی برای استقرار و توسعه شبکه های مبنایی و نظارت بر فعالیت های نقشه برداری در استان جهت بروزرسانی و نگهداری نقشه های استان بمنظور اجرای سرشماری ها و طرح های آمارگیری در گروه نقشه و اطلاعات مکانی معاونت در یکسال گذشته انجام شده است.
مهمترین دغدغه سازمان آمارهای ثبتی با کیفیت، دقت و صحت بالاست زیرا آمار با کیفیت منجر به برنامه ریزی درست و در جهت نیل به اهداف می شود لذا کلیه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و شرکت های دولتی باید در ثبت آمار و اطلاعات پایه ای با سه ویژگی فوق اهتمام داشته باشند.
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ایلام به عنوان یکی از مراجع ارشد فنی و نظارتی استان در زمینه «فنی و اجرایی» چه اقداماتی صورت داده است؟
به استناد ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، نظام فنی و اجرائی یکپارچه کشور شامل عوامل، اصول، برنامه ها و فرآیندها و اسناد (مقررات، ضوابط و دستورالعمل ها) مربوط به مدیریت، پیدایش، پدیدآوری و بهره برداری طرحهای سرمایه گذاری و پروژه های ساخت و ساز می باشد و قواعد اساسی حاکم بر کارفرمایان، مجریان، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان و تامین کنندگان همه طرح ها و پروژه هایی که از وجوه عمومی کشور استفاده می کنند ، در این سند لحاظ شده است.
یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، ارزیابی توان فنی مشاوران و پیمانکاران برای بهبود سطح کیفی اجرای پروژههای مطالعاتی و عمرانی است که در این راستا و با راه اندازی سامانه های ساجات و ساجار و الزام شرکتها به بروز رسانی پرونده از طریق سامانه های مزبور در یک سال گذشته تشخیص صلاحیت مشاوران حقوقی در تخصص های مختلف به تعداد ۵ شرکت، پیمانکاران حقوقی در رشته های مختلف، به تعداد ۱۳۱ شرکت و پیمانکاران حقیقی به تعداد ۵۳ نفر انجام شده است.
در حوزه نظام فنی و اجرایی سازمان در زمینه پایش و ارزیابی طرح های عمرانی در دستگاههای اجرایی استان بمنظور ارتقاء و بهبود کیفیت اجرای پروژهها چه اقداماتی در این خصوص بعمل آمده است؟
اعضاء کارگروه نظارت فنی به منظور بررسی کارشناسی و تصمیم¬سازی در راستای اصلاح و تصویب نقشه ها و مشخصات فنی همسان، متناسب با شرایط و اقلیم استان و بررسی پروژه های عمرانی جدید استانی از ۲۵۹ پروژه های عمرانی بازدید بعمل آورده اند.
هدف از بازدیدهای صورت گرفته را بررسی و اعلام نظر در خصوص کیفیت فنی کارهای اجرایی، مطابقت پیشرفت فیزیکی عملیات با برنامه زمانی و مالی، چگونگی رعایت ضوابط و مقررات فنی و مالی در اجرای پروژهها، رعایت اصول حاکم بر معماری و اقلیم منطقه، سادهسازی، ارزانسازی، صرفهجویی در مصرف انرژی و مصالح ساختمانی، حداکثر استفاده از امکانات محلی و اعلام موانع اجرایی و ارایه راهحل مناسب جهت رفع آنها به شورا در چارچوب برنامه مصوب و... می باشد.
به منظور فراهم آوردن امکان استفاده حداکثری از توان فنی و مهندسی عوامل اجرایی موجود در استان اقدامات کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی را بیان نمایید؟
بمنظور فراهم آوردن امکان حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی عوامل اجرایی موجود در استان و ایجاد زمینه مشارکت تشکل های غیردولتی استانی و همچنین همکاری و مشارکت در نیازسنجی و تدوین مقررات فنی، بخشنامه های مرتبط با این حوزه، ضوابط تشخیص صلاحیت پیمانکاران و مشاوران و تهیه فهارس بهای پایه، کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی سازمان ۱۸ دوره آموزشی در زمینه های مختلف و با بهرهگیری از تجارب دیگر استانها، سازمان نظام مهندسی، اداره کل آموزش فنی و حرفهای، دانشگاهها و تشکلهای فنی و مهندسی با هدف ارتقای کیفیت کارهای عمرانی برگزار نموده است.
اقدامات سازمان به منظور ارتقاء کیفیت و استاندارد سازی مصالح ساختمانی در طرح های عمرانی چگونه بوده است؟
در راستای ایجاد زمینه لازم برای حداکثر استفاده از ظرفیت های اجرایی استان در تامین، تولید، استاندارد سازی و بومی سازی مصالح و فناوری های نوین ساخت و بهره گیری از انرژی های نو مطابق با ملاحظات زیست محیطی، بررسی و تعیین مراکز تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژههای عمرانی استان و اظهار نظر در مورد کیفیت مصالح ساختمانی و تطابق آن با استانداردهای موجود و همچنین شناسایی مراکز تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد و اعلام ممنوعیت مصرف تولیدات آنها در طرحهای عمرانی، به منظور ارتقای کیفیت مصالح در حد استاندارد تعداد ۵۶ بازدید از واحدهای تولید و عرضه مصالح ساختمانی صورت گرفته و اقدامات لازم در خصوص واحدهای متخلف بعمل آمده است.
همانگونه که استحضار دارید رکن اساسی توسعه، نیروی انسانی است. چه اقداماتی در عرصه بهبود، آموزش و ارتقای سرمایه انسانی طی یکسال گذشته صورت پذیرفته است؟
آموزش و پژوهش به عنوان دو موضوع از توانمندترین ابزار باروری و بهسازی نیروی انسانی، توسعه سازمانها و جوامع می باشد که سبب تحول در رفتار و روزآمد کردن مهارت، توسعه، تخصص، بینش و نگرش سرمایه های انسانی و تحول سازمانی می گردد بر همین اساس مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان با توجه به شیوع ویروس کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی در راستای توانمند سازی نیروی انسانی خلاق و کارآمد در برنامه های توسعه بصورت حضوری و آنلاین اقدام به برگزاری ۱۰۹ دوره آموزشی برای ۲۷۷۰ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاههای اجرایی به میزان ۳۷۰۳۸ نفر ساعت نموده است.
وی با بیان اینکه سیاست ها و خط مشی های آموزشی کارکنان دولت در سطح استان براساس سیاست های ابلاغ شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در ۲مرحله ابلاغ شده، افزود: برگزاری ۲۹ وبینار و ویدئو کنفرانس، نیازسنجی آموزشی از ۱۰۵ دستگاه اجرایی، تهیه و تدوین تقویم آموزشی کارکنان دولت، نظارت بر حسن اجرای فعالیت های آموزشی دستگاه های اجرایی، اعتبار سنجی ۱۰ شرکت و موسسه متقاضی برگزاری دوره های آموزشی شغلی گارکنان دولت در سطح استان و اعطای گواهینامه به تعداد ۸ شرکت، صدور تائیدیه تحصیلی برای ۵۷ نفر از دانش آموختگان دوره های آموزشی بلند مدت، تشکیل بانک اطلاعات مدرسان برای آموزش کارکنان دولت، برگزاری ۱۳ دوره آموزشی بهره وری و ۶ دوره پدافند غیر عامل برای دستگاه های اجرایی و... از جمله اقدامات مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری در طول یکسال گذشته است.
به منظور بهره برداری حداکثری از منابع دانشگاهی و پژوهشی موجود برای حل مسائل استان،اقدامات مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان در زمینه انجام پژوهش های کاربردی را شرح دهید؟
با هدف شناسایی اولویت های اساسی استان و انجام پژوهش های کاربردی در جهت رفع مسائل و مشکلات توسعه ای استان، سازمان با توجه به دستورالعمل پژوهشی و کسر یک درصد اعتبارات پژوهشی، اقدام به نیازسنجی و شناسایی اولویت های پژوهشی نمود که پس از دریافت ۶۵ عنوان پژوهشی با نظر اعضاء کارگروه پژوهش و فناوری و تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان اطلاعات تعداد ۲۸ عنوان تأیید که پس از بررسی و تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان جهت اقدامات بعدی به فراخوان گذاشته شدند. ضمنا در راستای توسعه استان اقدام به تهیه، تنظیم و انتشار فصلنامه افق اقتصاد و برنامه ریزی بصورت فصلی کرده است.
انتهای پیام
نظرات