کیوان کاشفی در نشست صادرکنندگان کرمانشاه با عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (19 خرداد) برگزار شد، ابتدا اشارهای به معضلاتی که رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده داشت و افزود: موضوع رفع تعهدات ارزی که در سال 1397 به صورت ضرب الاجل از سوی دولت وقت اجرا شد به یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان طی دو، سه سال اخیر تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم هم علی رغم گشایشهایی که صورت گرفته، اما حدود 70 تا 80 درصد سیاستهای رفع تعهدات ارزی همچنان پابرجاست.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه سیاستهای رفع تعهدات ارزی در ابتدای اجرا در سال 1397 التهابات فراوانی ایجاد کرد، یادآور شد: در آن سال تعدادی از صادرکنندگان بنا به دلایل مختلف از جمله مشخص نبودن ساز و کارها، مشکلات سامانه، مبادلات ریالی با برخی کشورها از جمله عراق و افغانستان نتوانستند تعهدات ارزی خود را رفع کنند و گرفتار شدند و از آن زمان تاکنون مشکلات آنها حل نشده است.
کاشفی با بیان اینکه عمده صادرکنندگانی که در این زمینه دچار مشکل شدند از تجار با سابقه و موفق کشور بودند، خواستار حل مشکلات این گروه شد و عنوان کرد: تقاضا داریم یکبار برای همیشه با در نظر گرفتن جرائم، مشکلات این صادرکنندگان مرتفع شود.
وی خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی برای حل این معضل شد و عنوان کرد: نامهای به امضا روسای اتاق های بازرگانی تمام استانهای هم مرز با عراق و افغانستان برای حل این موضوع به بانک مرکزی نوشته شده است.
رئیس اتاق کرمانشاه تعداد صادرکنندگانی که در استان کرمانشاه به دلیل تعهدات ارزی دچار مشکل شدند را 258 نفر اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه امکان تمدید کارت بازرگانی برای این صادرکنندگان نیست و عملا از چرخه صادرات کنار گذاشته شدند. از سوی دیگر متحمل زیانهای فراوانی هم شدند زیرا نرخ صفر مالیاتی نیز برای آنها حذف شده است.
لزوم تصویب طرح جامع مرزهای سومار، شوشمی و شیخ صله
کاشفی در ادامه از ظرفیت صادراتی استان کرمانشاه هم یاد کرد و با بیان اینکه کرمانشاه در سال 1400 رتبه پنجم صادرات ایران را به خود اختصاص داد، این موضوع را بیانگر توانمندی تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان دانست.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر بدون احتساب گاز نزدیک به 48 درصد و با احتساب گاز نزدیک به 50 درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می گیرد.
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه با وجود این ظرفیتها و پتانسیلهای تجاری که کرمانشاه دارد، اما با مشکلات متعددی در مرزهای استان مواجهیم، گفت: این در حالی است که مرزهای کرمانشاه کارکرد ملی دارند و به همه کشور ارائه خدمات می دهند.
کاشفی یکی از اصلیترین این مشکلات را عدم تصویب طرح جامع سه مرز مهم سومار، شوشمی و شیخ صله با وجود اعلام رسمی شدن آنها دانست.
وی اضافه کرد: تا زمانی که طرح جامع به تصویب نهایی نرسد، حمل و نقل و پایانهها و گمرک نمیتوانند به خوبی کارها را از پیش ببرند و این موضوع خصوصا برای مرزی مانند سومار که پیش بینی می شود در آینده از پرویزخان و خسروی جلو بزند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
لزوم اجرای فاز دوم طرح جامع گمرک پرویزخان
به گزارش ایسنا، موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه بر آن تاکید داشت لزوم اجرای هرچه زودتر فاز دوم طرح جامع گمرک پرویزخان بود و افزود: مرز پرویزخان در کنار بخش پایانهای که دارد یک فضای بزرگ تخلیه و بارگیری کامیونها را هم دارد که عمده نابسامانی و مشکلات نیز مربوط به همین بخش است.
وی با بیان اینکه در این بخش سالهاست دچار مشکل هستیم و دو، سه سال قبل به همت گمرک ایران فاز اول 14 هکتاری این منطقه ساماندهی شد، اظهار کرد: اکنون نیازمند اجرای فاز دوم این طرح هم هستیم، در غیر اینصورت آنچه که در فاز اول انجام شده نیز آسیب خواهد دید.
کاشفی با بیان اینکه اگر فاز دوم در سالهای گذشته اجرا میشد با 40 تا 50 میلیارد تومان قابل اجرا بود و اکنون به چیزی نزدیک به 400 تا 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تاکید کرد: متاسفانه هیچ کجا متولی تامین این اعتبار نمی شود و بنا داریم در سفر آتی رئیس جمهور موضوع را مطرح کنیم.
حمل یکسره، شتابدهنده صادرات استان
خواسته دیگر عضو هیات رئیسه اتاق ایران از نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همکاری برای کمک به برقراری حمل یکسره کالا در مرزهای استان بود که اکنون فقدان آن تجار و صادرکنندگان را متحمل هزینه زیادی کرده است.
کاشفی برقراری حمل یکسره را شتاب دهندهای برای صادرات استان دانست و عنوان کرد: با حذف تخلیه و بارگیریکالا در مرزها هم کاهش زمان و هزینهها را خواهیم داشت، هم نیازمند این اندازه سرمایهگذاری برای زیرساخت در مرزها نیستیم، هم کیفیت کالاها حفظ می شود و هم جلوی قاچاق کالا تا حدود زیادی گرفته خواهد شد.
وی از پیگیری های فراوان اتاق بازرگانی برای برقراری حمل یکسره هم خبر داد و گفت: حتی پیشنهاد دادیم این کار از طریق ایجاد شرکت های حمل و نقل مشترک بین دو کشور انجام شود، اما مقاومت هایی در برابر این موضوع خصوصا از سوی حمل و نقل پایانهها وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات