• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401030302682
  • منبع : نمایندگی کردستان

‌«دانه های خاکشیر» پژواک مظلومیت تنها شهید ناشنوای کشور

‌«دانه های خاکشیر» پژواک مظلومیت تنها شهید ناشنوای کشور

ایسنا/کردستان حامد نادرزاده جوانی از دیار گروس و اهل شهرستان بیجار، کتاب زندگینامه شهید "عبدالمطلب اکبری"، تنها شهید ناشنوای کشور را به نام "دانه های خاکشیر" به رشته تحریر در آورده است.

 اسمش عبدالمطلب اکبری است. دوستانش می گویند: زمان جنگ در محله ما بنّایی می‌کرد و چون کر و لال بود، خیلی ها او را جدی نمی گرفتند.

یک روز رفتیم سر مزار پسر عموی شهیدش ”غلامرضا اکبری“.  عبدالمطلب کنار قبر پسر عمویش با انگشت یک چارچوب قبر کشید و نوشت ”شهید عبدالمطلب اکبری“! ما هم خندیدیم و مسخره بازی درآوردیم! هیچی نگفت فقط نگاهی به قبر کرد و با دست، نوشته‌ اش را پاک کرد و سرش را پایین انداخت و آرام رفت…

فردای آن روز عازم جبهه شد و دیگر هیچ وقت او را ندیدیم. ۱۰ روز بعد شهید شد و پیکرش را آوردند.

جالب اینجا بود که دقیقا جایی دفن شد که برای ما با دست، قبر خودش را کشیده بود و ما فقط مسخره کردیم!  وصیت نامه‌اش بسیار سوزناک بود؛ نوشته بود: ” بسم الله الرحمن الرحیم “ "یک عمر هر چی گفتم به من می‌خندیدن! یک عمر هر چی می‌خواستم به مردم محبت کنم، فکر کردن من آدم نیستم و مسخره‌م کردن! یک عمر کسی رو نداشتم باهاش حرف بزنم، خیلی تنها بودم.

اما مردم! ما رفتیم. بدونید هر روز با آقام امام زمان (عج) حرف می‌زدم. آقا خودش گفت: «تو شهید میشی...»  و حالا جوانی از دیار گروس، اهل شهرستان بیجار، کتاب زندگینامه این شهید گرانقدر را به نام "دانه های خاکشیر" به رشته تحریر در آورده است.

  شهید "عبدالمطلب اکبری"، متولد سوم خرداد ۱۳۴۳ تنها شهید ناشنوای جنگ تحمیلی، اهل روستای شهید آباد از توابع استان فارس بود که در ۱۹ فروردین ۱۳۶۶ و در سن ۲۳ سالگی در عملیات کربلای ۸ منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید. 
حامد نادرزاده جوان اهل شهرستان بیجار و نویسنده کتاب دانه های خاکشیر در مصاحبه با خبرنگار ایسنا به تشریح ناگفته های این کتاب پرداخت و گفت: عبدالمطلب اکبری تنها شهید کر و لال دفاع مقدس است و یافتن  پاسخ این سوال که چه چیز باعث می‌شود چنین انسان رشیدی که ناشنوا هم هست از تمام زندگی دست شسته و به جنگ برود من را ترغیب به نوشتن کتابی از زندگی نامه این شهید کرد.

  وی در رابطه با نحوه آشنایی با این شهید گفت:  زمانی که برای اولین بار نام این شهید را در فضای مجازی دیدم، متوجه شدم در حق این شهید اجحاف شده و با توجه به اینکه این شهید تنها شهید ناشنوای کشور است، هیچ کس از زندگی و نحوه ی شهادت ایشان اطلاعی ندارد.

وی ادامه داد: همین مسئله چند روزی ذهنم را درگیر کرده بود که این شهید اهل کجاست؟ خانواده او در کجا ساکن هستند؟ در همین راستا طی تماس هایی که با بنیاد شهید و امور ایثارگران بیجار داشتم آدرس محل سکونت خانواده این شهید معزز را در یکی از روستاهای شیراز به نام شهید آباد پیدا کردم.

نویسنده کتاب ضمن اشاره به سفرهای مکرر به استان فارس و روستای محل سکونت خانواده شهید اکبری، تصریح کرد: من در طی شش سفری که به روستای شهید آباد و اقامت در روستا و مصاحبه با برادر، مادر، همسر و اقوام شهید داشتم، تمام خانه های روستا را جهت جمع آوری دقیق اطلاعات و شناخت هر چه بیشتر این شهید والا مقام گشتم و نتیجه بر حسب وظیفه بر آن شد که ۴۰ صفحه ابتدایی این کتاب به روایت خاطرات اقوام شهید اکبری اختصاص یابد.

  نادرزاده مجموع زمان نگارش کتاب از زمان اولین سفر تا انتشار آن را کمتر از یکسال عنوان کرد و افزود: از اواسط آبان ۹۹ مصاحبه با خانواده شهید شروع و بعد از حدود پنج ماه به اتمام رسید و بنا به قولی که به مادر شهید داده بودم چاپ و انتشار آن کمتر از یکسال زمان برد. 
نویسنده کتاب با بازگویی روایتی شنیدنی از بزرگ روستای شهید آباد در پاسخ این سوال که چرا اسم این کتاب دانه های خاکشیر شده است پاسخ داد: شاید پاسخ دادن به این سوال از جذابیت خواندن کتاب کم کند اما در طول مصاحبه با اقوام شهید اکبری به نقل قول بسیار جالبی از بزرگ روستا در سال های نه چندان دور برخوردم که کدخدای روستا به حالت پیشگویانه ای خطاب به اهالی، خبر سرگذشت مردان روستا را می دهد و می گوید: «شما روزی همانند دانه های خاکشیر از هم پاشیده می شوید.» و اینگونه شد که این روستا با تقدیم ۴۶ شهید در طول هشت سال دفاع مقدس در نقاط مختلف، بیشترین شهید نسبت به جمعیت را در ایران عزیز دارد.

وی از عنایات و توجهات این شهید در زندگی شخصی خود نیز یاد کرد و گفت: هر چند نوشتن این کتاب به عنوان اولین تجربه نگارش من، برکات زیادی داشته اما پذیرش به عنوان خادم آستان مقدس رضوی با توجه به انبوه متقاضیان از بزرگترین توفیقاتی بود که به واسطه ی این شهید نصیب من شد.

نادرزاده به عنوان نویسنده، تاثیر گذارترین بخش کتاب را لحظات اندوه بار و غمگین این شهید بیان و تصریح کرد: بنا به گفته ی خانواده شهید و با توجه به شرایط جسمانی و ناشنوا بودن، شهید اکبری هر زمان که غم و اندوه در دل احساس می کرده و نمی توانسته بر زبان بیاورد وضو می گرفته و چند رکعت نماز می خوانده و با خدای خود درد و دل می کرده به طوری که تمامی اهالی خانواده با این حرکت متوجه حال روحی او می شدند.

وی در خصوص میزان هزینه ها و درآمد حاصل از فروش کتاب نیز بیان کرد: نگارش این کتاب به طور کلی ۲۵ میلیون تومان هزینه در بر داشته که تمام آن به صورت شخصی پرداخت شده است و درآمد حاصل از فروش کتاب بنا به خواسته خانواده شهید اکبری به من اختصاص یافته بود اما با مشورت با خانواده شهید تصمیم بر آن شد که درآمد حاصل از فروش کتاب نیز به آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد اختصاص یابد.

این نویسنده بیجاری در پایان از تمام مردم خواست تا با مطالعه زندگی نامه این شهید بزرگوار علاوه بر کمک به آزاد سازی بیشتر زندانیان با زندگی تنها شهید ناشنوا که همه وجودش را در طبق اخلاص گذاشته و به دفاع از خاک کشور رفته آشنا شوند.

کتاب دانه های خاکشیر در ۲۸ اردیبهشت همزمان با سالروز سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به شهرستان بیجار در سالن سینما آزادی بیجار با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین خانواده این شهید معزز رونمایی شد و هم زمان با این مراسم اولین زندانی جرائم غیرعمد نیز آزاد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۰۲ ۰۵:۵۵

روحش شاد ولی بیشترین شهید به نسبت جمعیت متعلق به روستای میقان شهرستان شاهرود است 120شهید دوخانواده سادات سه شهید وسه خانواده دو شهیددراین روستا است