• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401030201427
  • خبرنگار : 50228

/گزارش/

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است!

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است!

ایسنا/خوزستان خوزستان می‌تواند قطب قایقرانی کشور لقب بگیرد اما با وجود مشکلات ریز و درشت، در حال غرق شدن است.

خوزستان با وجود منابع آبی فراوان می‌تواند به قطب قایقرانی کشور تبدیل شود اما باوجود استعدادهای فراوان به دلایل مختلف از جمله نبود اسکله قایقرانی در اهواز و نارضایتی برخی از اعضای جامعه قایقرانی از اتفاقات هیات، این مهم تحت شعاع قرار گرفته و سبد مدالی خوزستان در قایقرانی کشور هر روز کوچکتر از قبل می‌شود.

این وضعیت در حالی برای قایقرانی خوزستان رخ داده است که استان خوزستان از نظر وضعیت آبی با اختلاف در کشور اول است اما در حال حاضر تنها چند شهرستان فعال بوده و حتی برخی تنها به صورت تفریحی در رشته قایقرانی فعالیت می‌کنند؛ موضوعی که می‌تواند زنگ خطر برای قایقرانی و هشداری برای مسئولان باشد.

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است...

صدایمان به گوش استاندار رسید اما رییس هیات...

آنا بلوریان مربی قایقرانی با اشاره به مشکلاتی که با آن در رشته قایقرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، به ایسنا، گفت: متاسفانه رییس هیات وعده های زیادی در زمینه احداث اسکله قایقرانی و بهبود وضعیت این رشته در استان داده اما هیچ کدام عملی نشده است. حتی به رییس فدراسیون هم گفته‌ایم که شرایط این‌گونه که برای او تعریف می‌کنند نیست اما رییس فدراسیون هم از ما حمایت نمی‌کند

وی ادامه داد: البته ما صدایمان را به استاندار رساندیم اما رییس هیات خود را آنقدر مالک هیات می‌داند که به حرف‌های ما توجه نمی‌کند، در حالی که او برای خدمت به جامعه قایقرانی خوزستان آمده است. من حتی قول بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی را از یکی از نمایندگان اهواز برای احیای باشگاه قایقرانی بانوان اهواز گرفته بودم اما رییس هیات با اقداماتی که داشت مانع از این کار شد. علی‌رغم این‌که خیلی‌ها حتی از خود اداره کل ورزش و جوانان می گویند که مخالف رییس هیات هستند اما هیچ کسی عملا کاری برای بهبود شرایط فعلی نمی‌کند و نتیجه این است که در اهواز بعد از گذشته حدود ۱۲ سال هنوز اسکله قایقرانی نداریم.

این مربی عنوان کرد: پیش از این بهانه رییس هیات، شیوع کرونا بود اما در همین دوران رییس هیات قایقرانی بوشهر موفق شد پایگاه بزرگ قایقرانی را در این شهر راه اندازی کند و آیا در بوشهر کرونا نبود؟

شرایط نامناسب برای قایقران‌های خانم

وی با گله‌مندی از شرایط این رشته در بخش بانوان نیز گفت: متاسفانه مدتی قایقرانی بانوان خوزستان تعطیل بود اما برای این‌که در کارنامه‌شان فعالیت در بخش بانوان را پر کنند، یک هفته قبل از زمان مسابقات، تمرینات فشرده می‌گذارند و تیم اعزام می‌کنند و آیا در چنین شرایطی بانوان استان توان رقابت با قایقران‌های استان‌های دیگر را دارند؟ حتی در محلی که بانوان در اهواز برای تمرین می‌روند، رختکن و سرویس بهداشتی مناسبی وجود ندارد و من تمام این مشکلات و دغدغه‌ها را در مجمع سالانه هیات قایقرانی خوزستان در حضور رییس فدراسیون عنوان کرد اما انگار کسی حرف های من را نشنید. اکنون از استاندار خوزستان می‌خواهم که به مشکلات ورود کند زیرا این حق قایقرانی خوزستان نیست.

بلوریان ادامه داد: ما برای مسابقات‌مان به قایق دونفره نیاز داریم که فکر می‌کنم شش یا هفت سال پیش فدراسیون یک قایق دونفره برای خوزستان ارسال کرد که بعد از گذشت این همه سال شرایط خوبی ندارد و تنها برای آموزش می‌توان از آن استفاده کرد. یک قایق چهار نفره هم داریم که فکر می‌کنم عمر آن به حدود ۱۵ سال برسد که به طریق معجزه‌آسایی از آن مراقبت کرده‌ایم و اکنون تقریباً آخرای عمر آن است و باید بگویم از نظر تجهیزاتی قایقرانی خوزستان وضعیت خوبی ندارد.

قایقرانی خوزستان درگیر مشکلات ریز و درشت

همچنین علی قنواتی از مربیان استان  با تاکید بر این که قایقرانی خوزستان سال‌هاست تعطیل شده است و فکر می‌کنم بدتر از این نمی‌تواند باشد، به ایسنا گفت: پیش از عید نوروز، مجمع سالانه قایقرانی خوزستان برگزار شد که در آن مجمع به رئیس هیات سه ماه زمان داده شد تا بتواند شرایط بهتری را برای این رشته رقم بزند که تهیه تجهیزات و راه‌اندازی اسلکه از جمله آن موارد بود که من بعید می‌دانم در این مدت زمان بتواند کاری انجام دهد اما اگر هم قصد انجام کاری را داشته باشد ما به عنوان جامعه قایقرانی خوزستان حتماً به رئیس هیات کمک خواهیم کرد.

وی افزود: تمام استان‌هایی که در قایقرانی پیشرفت داشته‌اند، رئیس آن هیات از خود خانواده قایقرانی بوده است. متأسفانه نحوه اعزام تیم‌های استان به رقابت‌های کشوری مناسب نیست و این در حالی است که استان‌های دیگر با شرایط بهتری به مسابقات اعزام می‌شوند و حتی برخی از تیم‌ها اردوهای یک هفته‌ای در محل مسابقات برگزار می‌کنند. به نظرم قایقرانی خوزستان درگیر مشکلات ریز و درشت بوده و نیازمند تغییر و تحولات و تزریق شرایط جدیدی به آن است.

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است...

سنگ‌ و لاستیک به جای اسکله!

قنواتی گفت: کاربلدها و باتجربه‌های رشته قایقرانی تماماً خانه‌نشین شده‌اند. همچنان قایقرانان برای ورود به آب به دلیل نداشتن اسکله با استفاده از سنگ‌چینی و لاستیک وارد آب می‌شوند و قایق‌های ما به خاطر چنین شرایطی آسیب دیده‌اند. می‌گویند اسکله خریداری شده است اما من قبلاً هم گفته‌ام با راه‌اندازی اسکله در مکانی که مدنظر مسئولان مربوطه است مخالف هستم زیرا اسکله در آن محل نه تنها کاربردی ندارد بلکه نصب آن خطرناک خواهد بود چرا که اسکله قایقرانی حداکثر ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر باید از آب فاصله داشته باشد اما مکانی که برای آن در نظر گرفته‌اند حداقل ۶۰ سانتی‌متر از آب بالاتر است.

وی افزود: خوزستان در گذشته در رشته دراگون‌بت فعال بود که فعالیت قایقرانان در این رشته حس خوبی هم به مردم می‌داد که بعد از مدتی قایق به یکباره گم شد و سر از بنادر درآورد و البته از رئیس هیات خواستیم که یکی از سه دراگون‌بت‌های باقی‌مانده را به ما برگرداند تا فعالیت داشته باشیم اما اقدامی صورت نگرفت. حتی زمانی خوزستان در آب‌های خروشان فعال بود و همیشه جزو تیم‌های اول کشور بودیم اما اکنون دیگر تیم خروشانی وجود ندارد.

رییسان تحمیلی و مرگ قایقرانی خوزستان

این مربی عنوان کرد: رشته قایقرانی خوزستان برخلاف این همه منابع آبی در استان کاملاً رها شده است و علت اصلی آن رئیس‌های تحمیلی به هیات قایقرانی خوزستان است و در این زمینه اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز بی‌تقصیر نیست. به نظر من ما از استان‌های دیگر عقب افتاده‌ایم. یک زمانی استان بوشهر دنبال این بود که بازیکنانشان با بازیکنان ما تمرین کنند اما اکنون ما دچار مشکلات فراوان هستیم. ما استعدادیابی نداشته‌ایم و باید برای احیای این رشته به این بخش بپردازیم. منِ مربی خیلی تلاش کردم تا قایقرانی خوزستان زنده شود اما معتقدم اکنون قایقرانی استان در مرگ به سر می‌برد و من واقعاً از نظر روحی دیگر کشش ندارم.

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است...

وعده‌های روی آب مانده در قایقرانی

همچنین مریم اورکی از قایقرانان خوزستانی به ایسنا، گفت: چند سالی است که باشگاه قایقرانی اهواز اسکله مناسب ندارد و چند بار هم این باشگاه را به همین دلیل تعطیل کردند. برای ورود به آب به جای اسکله از سنگ و لاستیک استفاده می کنیم که بسیار سخت است. این شرایط در زمستان واقعا سخت‌تر می شود زیرا همه جا گِل می شود. ما در این فصل به خاطر این شرایط نمی‌توانیم تمرین کنیم و از تمرینات عقب می افتیم.

وی ادامه داد: از وقتی که من وارد این باشگاه شدم، رئیس هیات وعده‌های زیادی داده که اسکله قایقرانی را احداث و برای ما کانتینر می‌آورد ولی حتی کانتینر اختصاصی بانوان هم نداریم و متاسفانه به هیچکدام  از وعده ها عمل نشده است. رئیس هیات، چند سال است که می‌گوید زیر ساخت احداث اسکله آماده شده است و مشکل بودجه وجود دارد ولی نکته مهم این است که ما حتی به رییس هیات دسترسی نداریم و مثل این که خبری هم از راه‌اندازی اسکله در اهواز نیست و مشخص نیست ما تا چه زمانی باید از سنگ، تایر و لاستیک به جای اسکله استفاده کنیم.

نقدهایی که منصفانه نیست

جلال دریس رییس هیات قایقرانی خوزستان نیز در پاسخ به انتقادات موجود، به ایسنا، گفت: اسفندماه سال گذشته با حضور رییس فدراسیون مجمع سالانه هیات قایقرانی خوزستان برگزار شد که دوستان بیشتر مباحثی که مطرح می‌کردند مغرضانه بود، در حالی که وقتی رئیس فدراسیون به استانی سفر می‌کند اعضای آن رشته باید از این فرصت برای ارتقاء رشته در استان استفاده کنند. همچنین بهتر است بگویم تمام کسانی که ساز مخالف می‌زنند، فقط از قایقرانی اهواز می‌گویند که همیشه نیز در دوران هر رییس هیاتی گله‌مند بوده‌اند و به نظر من نقدهای آن‌ها منصفانه نیست.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات قایقرانی اهواز نبود اسکله بود که ما توانستیم مصوبه نصب اسکله را در شورای ورزش استان بگیریم و حتی بودجه این مهم به تصویب رسیده است. حتی پیش از این قرار بود اسکله را به شهر دیگری بدهند که من با پیگیری و رایزنی با برخی از مسئولان مانع از انجام این کار شدم.

رییس هیات قایقرانی خوزستان درباره خرید تجهیزات برای این رشته در استان گفت: متأسفانه مدیرکل سابق بودجه‌ای برای خرید تجهیزات قایقرانی اختصاص نمی‌داد. در حالی که من چندین بار نامه‌ خرید تجهیزات را ارسال کرده بودم اما خریدی که در دوران مدیریت من انجام شد، تجهیزات رشته کانوپولو بود. رشته‌ای که به مدت ۱۰ سال در قایقرانی خوزستان تعطیل بود ولی من موفق شدم این رشته را فعال کنم. ضمن این‌که حدود ۲۰ قایق برای رشته آب‌های آرام خریداری کردم و پارو ،کلاه و جلیقه نیز از دیگر تجهیزاتی است که برای قایقرانی خوزستان تهیه شد و تمام این‌ها در حالی است که همیشه سهم قایقرانی اهواز دوسوم بوده است. من معتقدم فراتر از بودجه‌ای که در اختیار هیات قرار گرفته بود برای خرید تجهیزات اقدام کردیم.

دریس خاطرنشان کرد: همچنین تمام اعزام‌ها در تمام رده‌های سنی رشته‌های فعال و دارای ورزشکار انجام شد. حتی امتیاز لیگ برتر قایقرانی آقایان نیز گرفته شد و در حال خریداری امتیاز لیگ برتر کانوپولو هستیم. البته اگر هماعزامی انجام نشد به این دلیل بود که نتوانستیم اسپانسر جذب کنیم وگرنه تمام اسپانسرها در حد توان انجام شدند. امسال نیز در هر رشته دارای ورزشکار تمام اعزام‌ها انجام خواهد شد.

این‌جا؛ قایقرانی در حال غرق شدن است...

ورود مدیرکل ورزش به مشکلات قایقرانی خوزستان

همچنین حمید بنی‌تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان درباره آخرین وضعیت نصب اسکله در اهواز که از دغدغه‌های جدی قایقرانی محسوب می‌شود به ایسنا، گفت:  یکی از مشکلات عمده قایقرانی اسکله است که در حوزه اختیارات من بوده و در این زمینه و بحث تخصیص بودجه برای نصب اسکله، اقدامات خوبی انجام شده است. اسکله وارد مناقصه شده شده و مطمئنا با نصب اسکله، از نظر زیرساختی این رشته در استان دچار تغییرات خوبی خواهد شد.

وی درباره انتقادات به عملکرد رییس هیات نیز عنوان کرد: برخی مشکلات که مطرح می‌شود به حق است و قطعا به کارایی رییس هیات برمی‌گردد و باید پاسخگو باشد.  اگر کم کاری صورت گرفته باشد، حتما ورود می‌کنیم. اما تاکید می‌کنم بحث اسکله در حوزه کاری رییس هیات نیست و از عهده وی خارج است ولی ما در حال پیگیری هستیم.

به گزارش ایسنا، این‌که بیش از ۱۲ سال است، قایقرانی اهواز اسکله ندارد، موضوعی اسفناک بوده، آن هم در استانی با این همه منابع آبی که می‌توانسته گام‌های بلندی برای قهرمان‌پروری بر دارد. البته به نظر می‌رسد، نبود همدلی در خانواده قایقرانی از مشکلات عمده این رشته در استان است، مشکلی که دارد این خانواده را غرق می‌کند. البته مدتی پیش نیز استاندار خوزستان نسبت به وضعیت قایقرانی خوزستان گله‌مند بود و شاید این موضوع تلنگری برای سرعت بخشیدن به بهبود وضعیت قایقرانی در استان باشد. پس اگر مسئولان ورزش خوزستان همین روزها تن سرد قایقرانی خوزستانی را از آب نگیرند، شاید قایقرانی در استان برای همیشه تعطیل و تبدیل به یک حسرت شود.

گزارش از پریسا زنگنه‌منش - ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha