• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۶:۰۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1401023121219
  • خبرنگار : 71572

در گفت‌وگو با یک حقوق‌دان ورزشی مطرح شد

تراکتور مسئول اتفاقات تبریز/ یک تاثیر مثبت در رای کمیته انضباطی!

تراکتور مسئول اتفاقات تبریز/ یک تاثیر مثبت در رای کمیته انضباطی!

رضا شاه‌منصوری معتقد است که باشگاه تراکتور مسئول اعمال هواداران‌شان در دیدار با پرسپولیس است اما حسن نیت اعضای این تیم می‌تواند منجر به کاهش جرائم در نظر گرفته کمیته انضباطی برای تراکتور شود.

به گزارش ایسنا، جنجال‌های دیدار تراکتور و پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام تبریز و نیمه‌کاره ماندن این دیدار منجر شد که یکی دیگر از پرونده‌های مهم کمیته انضباطی در لیگ بیست و یکم کلید بخورد. کمیته انضباطی براساس ماده ۶۴ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال یک هفته فرصت دارد که رای این پرونده که مهم‌ترین بخش آن مربوط به نتیجه بازی است، اعلام کند.

ایسنا در گزارشی مواد قانونی که احتمالا کمیته انضباطی براساس آن اقدام به صدور رای می‌کند را بررسی کرده بود و حالا برای بررسی بیشتر به سراغ رضا شاه‌منصوری، حقوقدان ورزشی رفته است. رضا شاه‌منصوری در گفت وگو با ایسنا درباره بخش‌های مهم این پرونده توضیح‌داده‌است که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آیا اقدام هواداران تراکتور جزو قوه قاهره برای باشگاه تراکتور در نظر گرفته می‌شود؟

قوه قاهر در این جا کاربرد ندارد. این یکی از بدیهیات حقوق ورزش است. شخصیت حقوقی افراد مشخص است. به این معنا که مشخص است که چه کسانی کادر مدیریتی، بازیکنان و هواداران هستند. بنابراین برای مثال اگر در ورزشگاه آزادی و در داربی چنین اتفاقی رخ می‌داد، ابتدا کمیته انضباطی باید بررسی می‌کرد که هواداران متخلف منتسب به چه باشگاهی هستند. وقتی مشخص شد زیرمجموعه تنبیهات مشخصی که در آیین‌نامه وجود دارد، درنظر گرفته می‌شوند.

علاوه بر این، در خصوص برگزاری مسابقه، برگزاری امن آن برعهده تیم میزبان است. وقتی باشگاه میزبان در انجام این وظیفه عدول می‌کند، این باشگاه مکلف به جبران خسارت و تنبیهات است. همچنین این نکته هم مدنظر است که براساس دستورالعمل صادر شده، باید ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه یادگار امام استفاده می‌شد اما بیش از ۳۰ درصد مورد استفاده قرار گرفت.

حسب پرونده‌های مشابه، در گام اول باید گزارش ناظر بازی به کمیته انضباطی برسد. وقتی واصل شد، کمیته انضباطی قطعا گزارش را مشاهده می‌کند، فیلم بازی را می‌بیند و احتمالا طرفین را دعوت می‌کند تا دفاعیاتشان را استماع کند. از همه مهم‌تر این که مشخص شود که مسببین اتفاقات رخ داده در ورزشگاه یادگار امام چه کسانی بودند. یعنی به شخصیت حقیقی افراد ورود کنند.

قطع بر یقین وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، یک سری افراد مسئول، مقصر شناخته می‌شوند و آن‌ها تنبیه خواهند شد. در نتیجه یک سری نفرات از تراکتور و پرسپولیس باید پاسخگو باشند.

حداقل و حداکثر جرائم برای اعضای متخلف دو تیم چقدر است؟

کمیته انضباطی فقط مسئول اعمال تنبیهات نیست. هم سرمربی تراکتور و هم کاپیتان آن شایسته و لایق آن هستند که مورد تقدیر قرار بگیرند، چرا که در آن فشار و مخاطره تلاش کردند که جو ورزشگاه آرام شود.

اما در مورد افرادی که شخصیت حقیقی هستند، به سوء رفتار فردی آن‌ها رسیدگی می‌شود، در نتیجه هم جریمه و هم محروم برای آن‌ها می‌تواند در نظر گرفته شود. میزان این جرائم براساس تشخیص کمیته انضباطی است و این کمیته می‌تواند فراتر از آیین‌نامه هم عمل کند. این نکته حائز اهمیت است که ما به صورت کلی صحبت می‌کنیم چرا که کمیته انضباطی ممکن است با چند موضوع و تخلف مواجه باشد.

آیا ممکن است تلاش سائلام و کیانی منجر به تعدیل رای برای تراکتور شود؟

در حقوق به این عمل، مساعی جمیله گویند. قطعا سرمربی و کاپیتان تیم به عنوان شخصیت حقوقی تلاششان را کرده‌اند تا تنبیه و عواقب آن اتفاقات گریبان‌گیر تیم نشوند. قطعا می‌تواند جزو عواملی باشد که میزان مجازات را کاهش دهد. آن‌ها نشان دادند که تیم تراکتور سوء نیست نداشته و حسن‌نیاتشان را نشان داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۰۹:۵۹

به نظر شما مسئولان تراکتور چطور می تونستن جلوی ماموران ویژه ی سنگ پران را بگیرن.. این آقای حقوقدان سرش رو زیر برف کرده و از روی کتاب‌های درسی حقوق، حکم میده.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۰:۰۵

دوست عزیز کارشناس انگاری فراموش کرده که یکطرف قضیه تیم میهمان با دو سه نفر تحریک کننده تماشاگران و مدیریت جهت نیمه تمام گذاشتن بازی هم تشریف داشتند و هیچ اشاره ای به این موضوع نکردند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۰:۰۷

ایسنای محترم بخدا خجالت داره با این تحلیل ها و نظرات مغرضانه برای خوشایند کردن یک عده عدالت و انصاف را زیر پا له میکنی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۰:۱۶

ظلم و بی عدالتی در حق شهرستانی ها بلاخره روزی به پایان میرسه اون موقع نوبت مظلومین امروزی هم میرسه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۰:۵۵

آقایان کمیته انظباطی رای شما درست نیست هردوتا تیم مقصرند مقصر اول هواداران پرسپولیس درآزادی بعد مقصر دوم تراکتور در تبریز

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۹:۱۶

ببخشید الان تراکتور مظلومه؟عجب

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۴:۲۳

سلام این روزها به بهانه اتفاقات استادیم یادگار امام همه رسانه‌ها در خدمت یک تیم و بر علیه تیم دیگر قلم می زنند و یا خبررسانی می‌کنند. هرچند ناآرامی و اتفاقات تلخ از این دست مورد تایید هیچ کس نیست اما بهتر است کمی هم رعایت انصاف را داشته باشیم . همه می دانند تراکتور در خطه آذربایجان یک تیم نیست بلکه زندگی مردمی است که حرف های ناگفته بساری دارند و چون گوش شنوایی برای آنها پیدا نمی کنند حضور در استادیوم بهانه ای برای خالی کردن عقده هاییی است که در سال های دور و نزدیک واکاوی نشده است ، این موضوع را از آن جهت عرض کرم تا کسانی که تخصص در موضوعات اجتماعی دارند گوش چشمی به این امر داشته باشند . اما چیزی که از روز پنجشنبه مردم آذربایجان و بخصوص تبریز را می آزارد حجم گسترده پوشش خبری این موضوع در رسانه های پایتخت می باشد کسانی که دانسته ویا ندانسته این موضوع را علم می کنند بدانند استادیوم یادگار امام جزو امن ترین اما در عین حال برای تیم های رقیب تراکتور به خاطر جو طرفداری از وحشتناک ترین اما در عین حال هیجانی ترین استادیوم های ایران است و جز مواردی انگشت شمار هیچ گونه اتفاق ناگواری در آن رخ نداده است ولی می خواهم حافظه این عزیزان را به مواردی رجوع دهم : 1) 16 اردیبهشت 1380 : مرگ 2 نفر در اساتادیوم شهید متقی ساری به خاطر ازدحام جمعیت در بازی بین پرسپولیس و شموشک نوشهر 2) 5 فروردین 1384 : مرگ 7 نفر در استادیم آزادی در بازی ایران و ژاپن 3) 12 دی 1386 : نابینا شدن یک سرباز در اصفهان در بازی بین پرسپولیس و سپاهان 4) 13 اردیبهشت 1398 : نابینا شدن یک نفر در فینال جام حذفی بین استقلال و خونه به خونه 5) 6 اردیبهشت 1398 : کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر در جریان مسابقه پرسپولیس و سپاهان نمیدانم کسانی که در این چندروز هجمه و حمله به این شهر ، تیم و طرفداران آن را شروع کرده اند این موارد را به یاد دارند و جالب اینکه در چندین مورد از این اتفاقات ناگوار پای پرسپولیس در میان است . چشم ها را باز کنید و قلم به عدالت و زبان به انصاف بازکنید . اینجا تبریز است نگین آذربایجان و ما طرفداران تراکتور هستیم . یاشاسین تراختور رحیم افشانی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۷

ایوب دمت گرم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۶:۴۵

بسه دیگه ، زدین مردم رو درب و داغون کردین حالا مدعی هم هستین ازدحام جمعیت چه ربطی ره سنگ پراکنی داره ، اشتباه شد بگو ببخشید تخفیف بگیرین نه اینکه کلا بزنیم زیر همه چیز ، باشگاهی که نتونه تماشاگرانش رو کنترل کنه و نتونه تعداد ر مدیریت کنه میزبان نشه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۲:۱۰

قربون دهنت گل گفتی رحیم آقا. یاشاسین

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۵:۳۷

حرکات غیر اخلاقی و پرتاب سنگ توسط آقایی و عالیشاه ( مثلا کاپیتان) به هوادارا چی ؟ خبرگزاری باید بیطرف باشه جناب

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۹:۴۶

در همه بازیهای تراکتور با پرسپولیس عده ای که وابسته به این تیم تهرانی هستند در بین تماشاگران هستند که بنام تراکتور بلیط می گیرند یا وارد استادیوم میشوند و غالبا این مشکلات را بوجود می آورند. البته یک موضوع دیگری هم که مسایل زشت را پدید آورد رفتار عالیشاه نه فقط آنروز بلکه حتی در تراکتور به عنوان سرباز کم کاری می کرد که طرفداران پیگیر تراکتور همگی این مسایل را دقیق میدانند و مشاهده کردند آقای. ترابی هم همین طور.. وقتی در آن مواقع برخورد مناسبی با اینگونه افراد نشد الان منجر به فوران ناراحتی تراکتوری ها شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۹:۵۵

آخه تا کی ما باید شاهد قضاوتهای یک طرفه و ناعادلانه امثال این آقا باشیم ؟ خجالت بکشید منصف باشید جرا این حرفها را بعد بازی در تهران و آنهمه توهین وفحاشی نمی زدید تازه تحریکها توهین ها وتحقیرهای دردانه های پرسپمولیس باید بدانند که در تبریز قابل تحمل نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۹:۵۶

باید تاسف خورد که تمام نظرات پا روی حقیقت گذاشتند .نصف ورزشگاه سنگ می زدند.حتما می خواهید بگید نصف ورزشگاه طرفدار پرسپولیس بودن...پرچم ترکیه و آذربایجان آورده بودن،حتما می خواهید بگید طرفدار های پرسپولیس عاشق ترکیه هستند...بروید و با خدای خود خلوت کنید.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۲۰:۵۳

بار ها و بارها در حق تراختور ظلم شده .دیگه مردم زدن به سیم اخر

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۵

من اردبیلی هستم و طرفدار تراکتور... طرفداران تراکتور بین همه ترکهاست نه فقط تبریز

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۰۷:۰۷

بس نیست اینهمه گستاخی وجسارت....!!!!!!بازیکنان پرسپولیس گیرم که مقصرداورمسابقه چی؟؟؟کم مونده بودتیم داوری روباآرپیجی بزنن تماشاگرای تبریزی.....

avatar

ای کاش در اردبیل بازی بود کسی رجعت داشت به پرسپولیسی ها چیزی بگه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۰:۲۰

سلام کدوم عدالتی درباره فهاشی دروازه بان پرسپولیس ، یا شکستن شیشه و چراغ، و له کردن بدنه ماشین هواداران تراکتور توسط هواداران پرسپولیس بعد از باخت تراکتور مقابل پیروزی در ورزشگاه آزادی اجرا شده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۰:۲۲

مقصر اصلی مثل همیشه تطهیر شد عجب عدالتی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۰:۲۲

شعارهای نژادی در چند سال اخیر در آزادی در کجای کار قرار دارند ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۲:۱۱

اقایان مسئول تا کی با این کارها میخواهید بین دو هموطن ترک و فارس تفرقه بندازید.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۶:۲۷

چرا ازاین نظر به قضیه نگاه نمی کنید همه این بازی‌ها زیر سر تیم پرسپولیس هست برای عقب نماندن دومی در لیگ

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۰۹:۰۹

چرا در حضور نماینده فیفا در تهران وپرتاب نارنجک دستی به سوی نیمکت تراکتور وشعارهای قومیتی و........ کمیته انظباطی محرومیتی رو شامل تیم میزبان که مهمانان مهمی از فیفا حضور داشتن رو نداد

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۵

چه کارشناس وکمیته جرات جریمه ی انچنانی را ندارند !!! چرا تماشاچیان تبریزی وتیم تراکتور به جاهای دیگر فرق دارند پس الکی مطلب را ماستمالی نکنید ملت خیلی فهمیده تر از این هستند که شماها وکارشناس فکر میکنند!!!!.خواهید دید جریمه ی کوچکی واخطاری به هرد و تیم سر وته قضیه را هم خواهند اورد !!!! والسلام

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۶

آنهای که پرچم بیگانه دردست داشتند به مردم شریف ایران معرفی شوند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۷

از قبل ها معلوم بود که باید مقصر اعلام بشود

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۸

چیزی که معلومه همیشه این طرفداران تراکتور هستن که زشت ترین توهین ها رو میکنن و نژادپرستانه ترین شعارها رو میدن و همیشه هم شاکی هستن و خودشون رو مظلوم میدونن و مقصر رو طرفداران تیم های دیگه میدونن.همیشه هم توجیه میارن تو آزادی به ما فحش دادن. در حالیکه قبل از ورود تراکتور به لیگ برتر اگر هر توهینی وجود داشت ولی توهین قومیتی و نژادپرستانه وجود نداشت و این مسائل همه با ورود تراکتور به لیگ شروع شد. هر انسان منصفی میدونه تمام حاشیه های تراکتور زیر سر پانترکهایی تجزیه طلب هست و بقیه توجیه ها همش بهانه کودکانه هست.زشت ترین توهین ها رو تراکتوری ها دارن و همیشه بجای عذرخواهی طلبکار هستن.اگر قانون وجود داشت این تیم خیلی وقت پیش منحل میشد بدلیل شعارهای فاشیستی و نژادپرستی و تجزیه طلبانه و دشمنی با ملت ایران

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۹

بازی سپاهان پرسپولیس جنجال ایجاد می شه..اونجام مقصر سپاهانی هستند و پرسپولیسی ها پاک و معصوم!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۰

قضیه از اونجایی شروع شد که چن سال پیش هواداران پیروزی تو ورزشگاه آزادی با تشویق ایسلندی شروع به توهین نژادی کردن از اون روز ورق برگشت

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۸

آقایان هردو مقصر هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۲

خجالت نمی‌کشید از اینهمه موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌های یکطرفه به نفعِ تیمِ پایتخت؟ واقعاً نمی‌فهمید که هم عاملِ به جنجال کشیده شدنِ بازی و هم اجتناب کنندگان از ادامۀ بازی، بازیکنانِ پرسپولیس بودند که اینهمه سال به ناحق، از اونها حمایت و پشتیبانی شده؟