• پنجشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401022920019
  • خبرنگار : 50283

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد

گردشگری ساحلی؛ دومین گردشگری پررونق کشور/ مناطق ساحلی نباید وضعیت بد اقتصادی داشته باشند

گردشگری ساحلی؛ دومین گردشگری پررونق کشور/ مناطق ساحلی نباید وضعیت بد اقتصادی داشته باشند

ایسنا/گیلان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ساحل بزرگترین کانون اقتصادی است و مناطق ساحلی نباید وضعیت بد اقتصادی و خدمات منفعل به گردشگران داشته باشند.

سید مجید امامی در گردهمایی یک روزه مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل که به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم کار نوآورانه ای تحت عنوان برنامه ملی ساماندهی فرهنگی - اجتماعی سواحل پیش ببریم و به تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

وی با اشاره به فعالیت عمرانی درخصوص آزادسازی حریم دریا که در سال جاری و به دستور رئیس جمهور انجام شد، افزود: با توجه به این اقدام اکنون وقت انجام پیوست فرهنگی در مورد سواحل است و این اقدام عمرانی بدون پیوست یا پیشنهاد فرهنگی موفق نمی‌شود و رئیس جمهور نیز همین نگاه را دارد.

امامی با اشاره به مطالبی که در گردهمایی امروز و از سوی شرکت کنندگان مطرح شده بود، گفت: از دل مباحث امروز چهار چرخش سیاستی در سیاستگذاری و مواجهه با سواحل مسجل است؛ اول چرخش از انفعال به فعال بودگی در تامین تفریحات ساحلی است، زیرا بعد از انقلاب نسبت به امر تفریح ساحلی منفعل بودیم و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به چرخش سیاستی دوم تصریح کرد: خروج گوشه گیرانه نظام ارزشی و فرهنگی جوامع محلی مدنظر است، زیرا نظام ارزشی - فرهنگی جامعه محلی باید تبدیل به کنش با نشاط جامعه محلی در سواحل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با انتقاد از اینکه بعضی از شهرهای شمالی تبدیل به مکانی برای استفاده ابزاری گردشگران شده، گفت: دلیل اصلی آن البته به خاطر این است که میزبان از گردشگری ساحل خروج کرده و باید هویت تاریخی، سابقه و گذشته فرهنگی اش را بازگو کنیم تا تبدیل به ورود و کنش شود.

امامی با بیان اینکه چرخش سوم سیاستی این است که باید از فراغت های منقطع از فرهنگ به فراغت های چند بعدی برگردیم، تصریح کرد: مخصوصا فراغت هایی که با محوریت خانواده، مسجد و فرهنگ بر سوابق محلی همچنین یادمان شهدا، میراث تاریخی، مثل ها، افسانه ها و سوابق هر منطقه تاکید دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه ما در سواحل جنوبی میراث زیادی از فداکاری ها و ایثارگری ها و شهادت ها داریم، افزود: از جمله قایق های تندرو با ناو های تمام مسلح که این افسانه و اسطوره نیست و باید توجه کنیم تا فراغت هایمان چقدر مبتنی بر این میراث فرهنگی است.

امامی با اشاره به اینکه چرخش چهارم چرخش از سفرهای فردگرا به سفرهای خانوادگی است، تاکید کرد: مباحثی که امروز مطرح شده در عرصه ارائه خدمات در ساحل اعم از خدمات تبلیغی، رسانه ای، ورزشی، مشاوره‌ای همچنین مسئله حقوقی و حکمرانی در ساحل یک نگاه جدی می خواهد.

وی افزود: همچنین مقوله اقتصاد فرهنگی ساحل بسیار مهم است، زیرا بعد از گردشگری مذهبی، بزرگترین گردشگری داخلی گردشگری ساحلی است لذا وظیفه داریم که به ساحل بپردازیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان با اشاره به اینکه مقوله اقتصاد فرهنگی ساحل بسیار مهم است، گفت: ساحل بزرگترین کانون اقتصادی است و مناطق ساحلی نباید وضعیت بد اقتصادی و خدمات منفعل به گردشگران داشته باشند؛ همچنین در حوزه ارتباطات بین الملل با ایجاد انواع بازارچه ها و دالان های فعال فرهنگی بین المللی می توانیم زمینه رفت و آمد هنرمندان را فراهم کنیم و این مسئله به کمک بنیه فرهنگی شهرهای ساحلی می آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha