• سه‌شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401022013171
  • خبرنگار : 30188

بهترین پروفیل ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین پروفیل ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

با نگاهی کوتاه به اطراف متوجه کاربرد گسترده ی پروفیل ها در زندگی روزمره ی خود خواهید شد. برای ساخت سازه های دائمی یا موقت، انواع درب و پنجره، شاسی خوردو های سبک و سنگین و حتی در صنایع از این مقاطع فولادی بی نظیر به طور گسترده استفاده می شود اما با توجه به تنوع بالای آن ها بدیهی است که تمامی انواع، ویژگی های یکسان و مشابهی ندارند و قطعا برخی کاربردی تر هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از گروه صنعتی صبا، طی سالیان انواع و اقسام پروفیل ها در انواع جنس، سایز و شکل تولید شده اند و این روند همچنان هم ادامه دارد. هرروز محصولی بهتر و بی نقص تر تولید می شود اما پروفیل سبک و قوطی ستونی را شاید بتوان به عنوان دو گروه از بهترین های آن ها در بین تمامی انواع، انتخاب کرد. در ادامه به بررسی ویژگی های این مقاطع فولادی و علت انتخاب آن ها به عنوان بهترین ها خواهیم پرداخت.

پروفیل چست؟

پروفیل یا قوطی به مقاطع توخالی با طول های معین گفته می شود که شکل مقطع آن می تواند مربع، مستطیل، مثلث و یا شکل هایی مشابه و نزدیک به آن ها باشد. پروفیل های فولادی بر اساس نوع ورق مصرفی در تولیدشان (ورق روغنی یا ورق سیاه) ، به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می شوند. پروفیل سبک یا مبلی از ورق روغنی تولید می شود و ضخامتی بین 0.4 تا 1.5 میلی متر دارد. پروفیل سنگین هم از ورق سیاه تولید می شود که ضخامتی در حدود 2 تا 4 میلی متر دارد. در صنعت پروفیل های سنگینی که مقطع مربع شکل 10*10 تا 14*14 میلی متر با ضخامت 2 تا 6 میلی متر دارند را قوطی یا پروفیل ستونی می گویند.

بهترین پروفیل ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بررسی ویژگی های پروفیل سبک و قوطی ستونی:

ورق روغنی ویژگی های مثبت زیادی دارد که پروفیل سبک هم تمام آن ها را از ماده ی اولیه خود به ارث می برد. این نوع ورق فولادی سطح با کیفیتی دارد که مناسب برای انواع آبکاری و رنگ کاری است، ضخامت آن با دقت بالایی قابل کنترل است و بسیار انعطاف پذیر و فرآیند پذیر است. تمامی این ویژگی های مثبت علاوه بر فرآیند پیچیده تر تولید آن، باعث می شود در مقایسه با ورق سیاه قیمت بیشتری داشته باشد. برای تولید دوچرخه، مبل، لوازم خانگی، خودرویی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

درصد کربن بالای موجود در آلیاژ ورق سیاه باعث شده قوطی ستونی به عنوان پروفیل تولیدی از این ورق مقاومت بسیار زیادی در تحمل وزن و فشار داشته باشد به همین خاطر همان طور که از نام آن پیدا است بیشتر برای ساخت ستون در انواع سازه ها از ساختمانی تا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انواع تجهیزات و ماشین آلات سنگین هم کاربردی است.  

علت تفاوت قیمت پروفیل مبلی و قوطی ستونی:

قیمت تمامی انواع مقاطع فولادی بر اساس وزن آن ها محاسبه می شود و بدیهی است که هرچه ضخامت بیشتر باشد وزن پروفیل هم بیشتر می شود. اما همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم قیمت ورق روغنی از ورق سیاه بیشتر است.  به همین خاطر انتظار می رود قیمت نهایی یک شاخه پروفیل سبک بیشتر از قوطی ستونی باشد اما اختلاف وزن این مقاطع به ازای هر شاخه به قدری زیاد است که نهایتا این قیمت قوطی ستونی است که بیشتر از پروفیل سبک است.

و در پایان علت انتخاب این مقاطع به عنوان بهترین ها:

کاربرد گسترده ی این دو نوع مقطع، قیمت به صرفه و ویژگی های مثبت متعدد اصلی ترین دلیل برای انتخاب پروفیل سبک و قوطی ستونی به عنوان بهترین و مناسب ترین پروفیل است.

اگرچه پروفیل مبلی ضخامت کمی دارد اما مقاومت آن به حدی زیاد است که به راحتی برای تولید انواع مبلمان، میز، صندلی و سایر محصولات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار آن بسیار فرآیند پذیر است. با توجه به این بیشترین کاربرد آن در تولید مبلمان و محصولات خانگی است به تبع در تولید زیبایی هم اهمیت ویژه ای پیدا می کند. عموما از خمکاری و آبکاری برای زیبا تر کردن پروفیل های مبلی استفاده می شود. کیفیت بالای سطح و فرآیند پذیری خوب این مقطع امکان انجام آن ها را با کمترین خطا فراهم می کند. وزن کم ورق و قیمت مناسب فولاد علت مقرون به صرفه بودن قیمت پروفیل سبک است.

علت اصلی کاربردی بودن قوطی ستونی، مقاومت بالای آن است که دامنه ی مصرف را به شکل چشم گیری افزایش داده است. البته که نمی توان منکر تاثیر مثبت قیمت مناسب قوطی ستونی در افزایش کاربرد آن شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha