• دوشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401021912038
  • خبرنگار : 71567

انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی

انتقاد وزیر علوم از حصارکشی و مرزبندی بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی

وزیر علوم از حصارکشی و مرزکشی بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی انتقاد کرد و گفت:‌چرا باید دانشگاه تهران ما با علوم پزشکی تهران مرز جدا داشته باشد و چه دلیلی وجود دارد که در آن دانشگاه هم رشته‌های نظیر ریاضی، مدیریت و ... تدریس شود و دانشگاه تهران نیز دقیقا همین رشته‌ها را آموزش دهد و ما امکان استفاده از امکانات یکدیگر را نداشته باشیم و طبق تحقیقات بین رشته‌ای نیز صورت نگیرد. بنابراین اینکه چرا نباید آدرس دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران یکی باشند تا از نظر رتبه علمی جایگاه بالاتری را نیز داشته باشند و ما بتوانیم در مجامع بین‌المللی رتبه‌های بالاتری را کسب کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز در کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، دانشگاه تهران را نماد و نمود آموزش عالی کشور دانست و گفت:‌همه کسانی که دل در گرو میهن دارند باید احترام ویژه‌ای به این نماد قائل باشند و ما دانشگاه تهران را در حوزه های مختلف علم، فرهنگ، ادب و اخلاق سنبل می‌دانیم و برای دانشگاه تهران جایگاه ویژه  در وزارت علوم قائل هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شهدای شهادت دانشجویان و اساتید در دانشگاه تهران باعث شده است که در این دانشگاه روز دانشجو و مناسبت‌های دیگری شکل بگیرد و جایگاه دانشگاه تهران را بسیار ویژه‌تر کند. به همین جهت این دانشگاه یک هارمونی علمی خاصی دارد که شخصیت ویژه‌ای به این دانشگاه داده است.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر همه رشته‌های علمی در دانشگاه تهران دایر است اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل شرایط کشور با اقبال کمتری در برخی رشته‌ها مواجه شدیم و داوطلبان در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی کمتر رغبت حضور دارند. اگرچه امروز سیاست نهایی حاکمیت توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف است اما پیشرفت چندانی برای توجه به رشته‌های علوم پایه و انسانی نداشتیم و توزیع متوازن استعدادها در این رشته‌ها اتفاق نیفتاده است.

دکتر زلفی‌گل ادامه داد:‌ لازم است هدایت تحصیلی درستی در مراکز آموزشی ما صورت بگیرد تا جایگاه علمی کشور آسیب نبیند چرا که در حال حاضر داوطلبان براساس عشق ژنتیکی و علاقه، رشته مورد نظر خود را در ورود به دانشگاه‌ها انتخاب نمی‌کنند بلکه انتخاب رشته براساس شغل آینده صورت می‌گیرد که این نوع نگاهی نوعی ظلم به علم است.

به گفته وی آسیب‌شناسی‌هایی در خصوص عدم رغبت برای حضور در برخی از رشته‌های دانشگاهی صورت گرفته است که ما در این آسیب‌شناسی بررسی کردیم چرا کسی که در المپیاد جهانی مدال طلا کسب می‌کند ولی یک رشته غیرمرتبط درسی را برای ورود به دانشگاه‌ها انتخاب می‌نماید به این نتیجه رسیدیم که شغل ملاک اصلی انتخاب رشته قرار گرفته و ما مسئولان باید در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام بدهیم چرا که آیندگان ما را به عنوان مسئولی در این زمینه مورد مواخذه قرار خواهند داد.

وزیر علوم یادآور شد: اخیرا هم متأسفانه در رشته‌های فنی و مهندسی اقبال کمتری از سوی داوطلبان در دانشگاه‌ها صورت گرفته و همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این شرایط را رقم می‌زنند در مقابل آیندگان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و باید توزیع متوازنی بین رشته‌ها انجام بدهند.

دکتر زلفی‌گل با تأکید بر اینکه توسعه با توصیه اتفاق نمی‌افتد، گفت: در کشورهای توسعه یافته نخبه‌ترین افراد در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند تا مدیریت کلان جامعه را به دست بگیرند و در رشته‌های دیگر اقدام به پذیرش مهاجر و نخبگان از کشورهای دیگر می‌نمایند اما این اقدام در کشور ما دقیقا برعکس است و ما هر سال شاهد توجه کمتر به رشته‌های علوم انسانی و ریاضی هستیم و اگر هم علوم پایه تضعیف شود کل علم کشور تضعیف خواهد شد.

وزیر علوم از حصارکشی و مرزکشی بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی انتقاد کرد و گفت:‌چرا باید دانشگاه تهران ما با علوم پزشکی تهران مرز جدا داشته باشد و چه دلیلی وجود دارد که در آن دانشگاه هم رشته‌های نظیر ریاضی، مدیریت و ... تدریس شود و دانشگاه تهران نیز دقیقا همین رشته‌ها را آموزش دهد و ما امکان استفاده از امکانات یکدیگر را نداشته باشیم و طبق تحقیقات بین رشته‌ای نیز صورت نگیرد. بنابراین اینکه چرا نباید آدرس دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران یکی باشند تا از نظر رتبه علمی جایگاه بالاتری را نیز داشته باشند و ما بتوانیم در مجامع بین‌المللی رتبه‌های بالاتری را کسب و اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی براساس این رتبه‌های داشته باشیم مسائلی هستند که نیازمند بررسی‌های جدی است.

وی توجه به مهارت‌محوری را یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت علوم در حوزه آموزش رشته‌ها عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه در زمان ارائه برنامه‌ام به مجلس شورای اسلامی برای کسب تصدی حوزه وزارت به این موضوع تأکید کردم اما در عمل با مشکل مواجه شدیم و آن هم این است که صنعت اجازه کسب این مهارت محوری را به دانشجویان نمی‌دهد. مثلا دانشجوی رشته نفت امکان حضور در صنعت نفت را برای کسب عملی مهارت و مشاهده فرایندها را ندارد و این همکاری‌ها از سوی بخش خصوصی و صنایع دیگر صورت نمی‌گیرد که امکانات رفاهی و فرهنگی پذیرش دانشجویان در محیط کار را داشته باشند.

دکتر زلفی‌گل خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که دانشجویان علوم پزشکی در حوزه مهارت موفق هستند به این دلیل است که آن‌ها بیمارستان‌هایی را در اختیار خود دارند و به راحتی به کارورزی می‌پردازند اما ما در وزارت علوم در این زمینه نیازمند عزم فرابخشی هستیم و اساتید هم باید این معضلات را واکاوی کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وزیر علوم جهاد علمی را لازمه موفقیت دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ جهاد علمی همواره ایمان‌محور و هویت‌ساز است. همچنان که دانشگاه تهران از این طریق بیش از ۷۶ هزار سند علمی معتبر بین‌المللی منتشر کرد و دانشگاه‌های دیگر نیز باید در این زمینه حرکت کنند.

دکتر زلفی‌گل از عدم تخصیص بودجه سه درصدی از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش انتقاد کرد و گفت:‌ متأسفانه این کمتر از نیم درصد استو  دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مهم برای پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد مبلغ بسیار ناچیزی را پرداخت می‌کند. بنابراین لازم است بودجه‌های قانونی به حوزه پژوهش اختصاص داده شود چرا که هر گونه هزینه برای علم نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.

وی ادامه داد:‌یکی از اتفاقات خوبی که افتاده است این است که ما در حال حاضر ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی در سطح کشور داریم که این نشان می‌دهد دانشگاه‌ها علیرغم مشکلاتی که دارند موجب ارتقای سطح دانایی کشور شده‌اند. چرا باید خدمات برخی رشته‌ها را نادیده بگیرم.

وزیر علوم از برنامه این وزارتخانه برای افزایش سقف پرداختی برای اساتید و یاوران علمی خبر داد و گفت:‌این امر باعث می‌شود که انگیزه تلاش برای اعضای هیئت علمی بیشتر شود که در این زمینه ما سیستمی را طراحی کردیم و آیین‌نامه جدیدی را نیز ابلاغ خواهیم کرد.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به افزایش پایه ارتقاء اعضای هیئت علمی از ۱۰ به ۳۲ پایه خبر داد و گفت: براساس آن ۵ پایه برای حوزه پژوهش، ۵ برای مرجعیت علمی، ۵ پایه برای دیپلماسی علمی، ۵ پایه برای فناوری و نوآوری، ۳ پایه برای سرآمدی آموزش، ۵ پایه برای افتخارات علمی و ۲ پایه نیز برای مدیریت اثربخش در نظر گرفته ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه ۵ اولویت اصلی وزارت علوم در دوره مدیریت فعلی قرار گرفته است، گفت: تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی یکی از این اولویت‌ها است که باید در این زمینه آیین‌ها، مقررات،‌ضوابط و شرایط ترفیع بازنگری شود.

وی تأکید کرد: آموزش و پژوهش هدفمند و رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها، نوآوری‌های فرهنگی و فرهنگ نوآوری، استادپروری و تولید ثروت از دانش از دیگر اولویت‌های مدیریتی وزارت علوم در دوره جدید خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha