• پنجشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401021509174
  • منبع : نمایندگی سمنان

اردشیر مطهری عنوان کرد:

کاهش حق‌آبه گرمساری‌ها از حبله‌رود به یک‌چهارم/ خطر نابودی کشاورزی گرمسار و آرادان تا ۱۰سال آتی

کاهش حق‌آبه گرمساری‌ها از حبله‌رود به یک‌چهارم/ خطر نابودی کشاورزی گرمسار و آرادان تا ۱۰سال آتی

ایسنا/سمنان رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با اشاره به حق‌آبه بیش از ۴۰۰۰لیتر برثانیه‌ای گرمسار و آرادان از حبله‌رود از کاهش این حق‌آبه به یک چهارم به‌دلیل خشکسالی‌های مداوم و کاهش دبی این رودخانه دائمی خبر داد و گفت: با تداوم کم‌آبی‌های فعلی کشاورزی در این دو شهرستان تا ۱۰ سال آینده از بین می‌رود.

اردشیر مطهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری آئین شکرانه و نکو داشت حبله رود گفت: حَبله‌رود نعمتی خدادادی است که فرصت اسکان در دشت گرمسار را برای مردم این دیار به ارمغان آورده و برگزاری روز آئین شکرانه و نکو داشت حبله رود  اقدام بسیار پسندیده ای است .

وی ادامه داد: حبله رود به طول ۲۴۰ کیلومتر از ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متری دامنه رشته کوه‌های البرز و شاه محمد قله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیر د و تنها رودی است که کشت و زرع دشت گرمسار را آبیاری می‌کند.

وی تصریح کرد: به لطف حبله رود و همت مردم این دیار ، گرمسار در بخش تولید محصولات گلخانه‌ای و محصولات کشاورزی به ویژه گندم، جو و انجیر ، تخم مرغ رتبه اول و در بخش تولید گوشت سفید نیز رتبه دوم استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان میزان حق‌آبه این شهرستان از حبله رود را چهار هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: به دلیل کم‌آبی در فصل تابستان به سبب کاهش بارندگی‌ها ، حق‌آبه این شهرستان کمتر از یک هزار لیتر است.

کاهش حق‌آبه گرمساری‌ها از حبله‌رود به یک‌چهارم/ خطر نابودی کشاورزی گرمسار و آرادان تا ۱۰سال آتی

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌ها در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم کاهش بارندگی‌ها و تداوم  روند کم آبی و خشکسالی موجود، طی ۱۰ سال اینده کشاورزی در منطقه گرمسار و آرادان از بین خواهد رفت که بسیار نگران کننده است .

مطهری استقرار ۵۵ درصد صنایع استان در گرمسار را فرصت و ظرفیت خوبی برای گرمسار دانست و بر ضرورت تأمین آب پایدار در بخش صنایع و کشاورزی تاکید و خواستار افزایش سرانه حق‌آبه از حبله رود برای رفع مشکلات موجود و مشکلاتی شد که در آینده به دلیل کم ابی بوقوع خواهد پیوست .

این نماینده مردم با تاکید بر لزوم تکمیل طرح‌های آبرسانی در گرمسار و آرادان گفت: طرح‌های مطالعاتی زیادی در دست اقدام است که با تکمیل و عملیاتی‌شدن آنها ، انشالله مشکل کم‌آبی مناطق مذکور مرتفع خواهد شد که نیازمند منابع و همت مسئولان استان و شهرستان است.‌

وی با اشاره به تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه استکبار بر علیه کشور ما ، خطر وابستگی به خارج از کشور در زمینه محصولات کشاورزی را خاطرنشان کرد و خواستار سرعت بخشیدن به بهره برداری کامل از سد نمرود شد.

 .انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۱۷:۵۱

چرا علت آن را که آبگیری سد نمرود است ذکر نکرده اید؟ همه محیط زیست و کشاورزی ایران با ساخت سد نابود شده نه خشکسالی؟!!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۱۸:۱۴

سلام،بسیارعالی،اجرکم عندالله

avatar

حرفهای شمارابایدباطلانوشت

avatar

حرفهای شمارابایدباطلانوشت

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۲۲:۲۵

سلام خسته نباشید خدا قوت وجود شما باعث افتخار است که پیگیر این کار مهم بردوش شما بزگوار میباشد بنده شخصا ازشما آقای دکتر مطهری عزیز سرداربزرگ ممنونم امیدوارم همیشه سلامت وسربلند باشید امین فدای شما شادلو

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۶ ۰۹:۵۵

حرفهای شماباید باطلا نوشت

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۶ ۱۸:۳۲

باسلام وخداقوت باتوجه برداشت‌های غیر قانونی وغیرعرف ازسمت علیا حبله رود ورسیدن بیک هدف پایدار برای دشت گرمسار انتقال حقابه کشاورزی وشرب وصنعت این شهرستان از طریق خط انتقال لوله گزاری ازسدنمرورد تامدخل بند انحرافی سراب رود میباشد