مهرداد رجایی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص دلایل کاهش رغبت دانشآموزان به رشته ریاضی، اظهار کرد: یکی از دلایل در چند سال اخیر این است که تمرکزگرایی کاهش پیدا کرده است؛ به دلیل لحظهگرایی که منشاء عمده آن حضور در فضای مجازی و استفاده بیش از حد از گوشی و وسایل الکترونیکی است، تمرکز دانشآموزان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: هر چقدر هم بخواهیم دانشآموز را تشویق کنیم، آنها به دلایل شرایط محیطی مقاومت بیشتری میکنند و همیشه محدودیت نتیجه عکس دارد.
این معلم ریاضی مدارس خوزستان گفت: ریاضی درسی است که به تمرکز بالایی نیاز دارد؛ از طرفی دانشآموزان امروزی با نسلهای قبل متفاوتتر هستند به این معنا که واقعبین هستند و کجنکاوند و برای هر درسی دلیل میخواهند و کاربرد آن را در زندگی روزمره میپرسند. اگر معلم بتواند توضیح خوبی ارائه دهد قطعا در تشویق دانشآموز موثر است.
رجایی با اشاره به لزوم ارائه دلیل برای تشویق دانشآموز به درس خواندن، گفت: تقریبا در هر درسی، از من معلم سوال میشود که این درس چه کاربردی دارد؟ اگر بتوانیم برای دانشآموز مثالی ملموس و واضح بزنیم قطعا میتواند در ایجاد انگیزه برای او موثر باشد. البته انگیزه معلم و استفاده از فناوریهای جدید برای تدریس هم بیتاثیر نیست.
وی تاکید کرد: اصول ریاضی به هرحال ثابت است و نمیتوان درسها را چندان تغییر داد مگر اینکه در مثالهای کتاب تنوع ایجاد کرد اما قطعا در روش تدریس ریاضی میتوان از فناوری کمک گرفت. استفاده از دانش به روز، توضیح ملموس درس و بیان کاربرد آن قطعا جذابیت درس ریاضی را برای دانشآموز جذاب میکند.
انتهای پیام
نظرات