• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401021006848
  • خبرنگار : 50491

مدیرکل هواشناسی گلستان خبر داد

پروژه 20 ساله رادار هواشناسی گلستان در ایستگاه پایانی/ استقرار رادار در گنبدکاووس

پروژه 20 ساله رادار هواشناسی گلستان در ایستگاه پایانی/ استقرار رادار در گنبدکاووس

ایسنا/گلستان مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: هواشناسی گلستان طی 20 سال اخیر پیگیر راه اندازی رادار هواشناسی بود که در جریان سفر هیئت دولت به استان اعتبار لازم برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.

نوربخش داداشی عصر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی کوتاه مدت ما نشان می دهد که بارندگی ۱۵ روز آینده در گلستان بارش خوبی است و به طور میانگین طی دو روز به میزان ۲۰ میلی متر بارندگی خواهیم داشت و مابقی روزها چند تغییر جوی داریم که بارش آن ناچیز است، صبح روز دوشنبه که احتمالا عید فطر باشد بارش باندگی را در استان نخواهیم داشت.

میزان بارش‌ها و تغییرات دمایی گلستان تا مرداد ماه امسال

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی فصلی میزان بارش در اردیبهشت ماه نسبت به بلندمدت 20 درصد کاهش می یابد که این کاهش در غرب استان محسوس تر است، افزود: میانگین بارش گلستان در اردیبهشت ماه باید 42 میلی متر باشد که بررسی وضعیت نشان می دهد در اردیبهشت ماه نیز کاهش بارندگی را خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان اینکه در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیر ماه سال جاری میزان بارندگی 30 تا 40 درصد کمتر خواهد بود، تاکید کرد: در این زمان میانگین بلندمدت بارش در شرق استان باید 21 میلی متر و در غرب استان باید 24.5 میلی متر باشد که در این فاصله زمانی نیز کاهش بارندگی را خواهیم داشت.

داداشی با اشاره به اینکه در نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد ماه در شرق استان 10 درصد کاهش و در غرب استان 30 درصد کاهش بارندگی را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: دمای استان در اردیبهشت ماه به دلیل ورود سه سامانه بارشی تقریبا متعادل و در حد نرمال خواهد بود.

وی میانگین دمایی استان گلستان در اردیبهشت ماه جاری را 20.4 درجه اعلام کرد و افزود: میانگین دمایی گلستان در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیر در غرب نیم درجه و در شرق نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود، همچنین میانگین دمایی در نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد نیم تا یک درجه است و در شرق و مرکز گلستان افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا را خواهیم داشت که عدد بزرگی است.

مدیرکل هواشناسی گلستان اضافه کرد: گلستان به دلیل اقلیم های متفاوت، اتفاقات حدی، پرواز هلی‌کوپترها برای امدادرسانی و خدمات رسانی نیاز به ایستگاه سیار هواشناسی داشت که خوشبختانه تجهیزات این ایستگاه خریداری شده است.

داداشی با بیان اینکه پیگیری انجام شده در خصوص رادار هواشناسی گلستان جای قدردانی دارد، متذکر شد: این پروژه پس از 20 سال وقفه، در سفر اخیر هیئت دولت به گلستان و با پیگیری مسئولان استانی مورد توجه قرار گرفت، در حال حاضر خرید سامانه رادار هواشناسی و مکان یابی آن انجام شده و با ابلاغ اعتبارات این پروژه، به زودی ساخت ابنیه و اقدامات بعدی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص پروژه رادار هواشناسی مشکلاتی وجود داشت که امسال با پیگیری مسولان اعتبار آن برای هواشناسی گلستان در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: 16 میلیارد تومان برآورد اولیه این پروژه است و سه پیمانکار بومی برای واگذاری پروژه رادار در نظر گرفته شدند.

مدیرکل هواشناسی گلستان به مکان یابی رادار هواشناسی در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه پوشش راداری خوب برای گلستان مد نظر بود از بین 60 نقطه شناسایی شده، شهرستان گنبدکاووس برای استقرار رادار هواشناسی انتخاب شده است.

گفتنی است؛ گلستان در ادوار مختلف و به ویژه طی سال های اخیر با بحران‌های مختلف اعم از باران‌ های سیل آسا، سیل، رانش زمین و آتش سوزی مواجه بوده که ارتقای امکانات هواشناسی موجب کاهش خسارات احتمالی به خانه‌ ها، ابنیه راه‌ ها و محیط زیست خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha