به گزارش ایسنا، از حدود ۱۰ سال پیش یعنی همان زمان که تب ساختن تقاطعهای غیر همسطح در شهر بالا گرفت بعضی از کارشناسان شهری معتقد بودند همدان به پل نیاز ندارد و باید چارهای اساسی برای مشکل ترافیک اندیشید. مدیران شهری اما تصمیم به ساخت چند تقاطع غیر همسطح در شهر گرفتند که یکی از این پروژهها، تقاطع غیر همسطح سردار شهید همدانی معروف به پل چراغ قرمز بود.
عملیات اجرایی این پروژه از آذرماه سال ۹۴ کلید خورد و پس از گذشت حدود شش سال نه تنها باری از دوش شهروندان همدانی کاسته نشد و گره ترافیکی منطقه چراغ قرمز را باز نکرد بلکه مشکلی هم به مشکلات آن محدوده اضافه شد. علاوه بر این طی سالهای گذشته فعالیت عمرانی این پروژه بارها و بارها به دلایل مختلف متوقف شد و در حال حاضر نیز تعطیل است.
تیرماه سال قبل فاز نخست پروژه با حرکتی شتاب زده افتتاح شد و دردسرهایی در پی داشت و بلافاصله پس از بهره برداری از طرح، معضلات جدید ترافیکی در این محدوده بهوجود آمد، همچنین برخی از کارشناسان معتقد بودند طراحی پل مشکلات اساسی دارد و به همین علت بهرهبرداری از آن با چالشهای جدی مواجه شده است. خلاصه اینکه ترافیک این نقطه مهم شهر پس از افتتاح فاز اول و بروز تصادفهای زنجیرهای، شهرداری را مجبور کرد با تعریض اطراف آرامگاه باباطاهر مشکل را به طور موقت رفع کند.
گیر کردن برخی از خودروها در خروجی پل، یکی دیگر از مشکلاتی بود که این پروژه را حاشیهساز کرد و همان زمان زمزمههایی از استاندارد نبودن ارتفاع دو متر و ۲۰ سانتیمتری خروجی پل نیز به گوش رسید و البته شهردار سابق همدان این دیدگاه را رد کرد و ارتفاع خروجی پل را استاندارد دانست، همچنین گفتنی است یکی از مواردی که درباره کاهش ارتفاع پل شهید همدانی مطرح بود وجود دو مرکز نظامی در کنار پل است.
سعی میکنیم پروژه تا پایان سال به بهرهبرداری برسد
معاون عمرانی استانداری همدان در رابطه با شرایط فعلی پروژه به خبرنگار ایسنا گفت: تقاطع غیر همسطح شهید همدانی یکی از پروژههای بسیار مهم برای مجموعه مدیریتی استان است و در صددیم تا پایان سال به اتمام برسد، همچنین مشهود است که این طرح مشکلات ترافیکی برای محدوده چراغ قرمز ایجاد کرده و وضع موجود را با معضلاتی روبرو کرده است بنابراین باید هر چه زودتر به بهرهبرداری برسد.
شهرداری برنامه زمانبندی پروژه را هرچه سریعتر اعلام کند
فرزاد تیموری با بیان اینکه شهرداری همدان در بودجه سالیانه خود برای این پروژه اعتباری در نظر گرفته است، افزود: مقرر شده شهرداری برنامه زمانبندی برای پروژه تعریف و اعلام کند و از نظر ما این اتفاق باید در اسرع وقت انجام شود.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم از محل اعتبارات ممکن به پروژه کمک مالی شود، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت مالی شهرداری همدان باید کمک کنیم پروژه هر چه زودتر به سرانجام برسد.
مشکلات فنی پروژه با نظر مشاور حل شد
تیموری در ادامه عنوان کرد: یکی از بحثهای اصلی در این پروژه بحث منابع مالی و وضعیت درآمدهای شهرداری همدان است که باید از محل منابع قابل تعریف در بودجه تامین شود، علاوه بر این مسائل فنی در حین ساخت پیش آمد که خوشبختانه با نظر مشاور حل شده است و در حال حاضر پروژه منعی از نظر فنی ندارد و تنها باید اختلافی که در تامین مالی وجود دارد برطرف شده و کار با جدیت پیش برود.
معاون عمرانی استانداری همدان ادامه داد: در بیشتر پروژههای عمرانی ممکن است اختلافاتی مانند نوسان قیمت مصالح، دستمزد کارگر و مسائلی از این دست بین پیمانکار و کارفرما به وجود بیاید که البته در مورد پروژه پل شهید همدانی باید مدیریت و مشکلات برطرف شود.
پروژه باید از حالت تعطیلی خارج شود
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه پروژه مهم و حیاتی تقاطع غیر همسطح شهید همدانی در شرایط مساعد آب و هوایی تعطیل است، گفت: پروژه باید نهایتاً تا انتهای هفته آینده با حداکثر ظرفیت شروع به فعالیت کرده و از حالت تعطیلی خارج شود.
مهدی حیدری با اشاره به اینکه در روزهای گذشته موارد، مسائل و مشکلات این پروژه در محل کارگاه، مورد بررسی و بازدید قرار گرفت، افزود: در این بازدید متأسفانه مشاهده شد این پروژه مهم و حیاتی کاملاً تعطیل است.
پروژه فعال نشود اقدامات نظارتی شدیدتری را در پیش خواهیم گرفت
وی با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی نسبت به چهار تا پنج ماه گذشته، پیشرفت مطلوب و قابل پذیرشی نداشته است، تصریح کرد: طی این بازدید مقرر شد نهایتاً ظرف هفته آینده این پروژه به وضعیت عملیاتی و اجرایی با حداکثر ظرفیت برسد و در صورت عدم تحقق این موضوع، اقدامات نظارتی شدیدتری را در پیش خواهیم گرفت.
عمده مشکل پروژه، مطالبات مالی دورههای قبل است
وی عمده مشکلات پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی را مربوط به مطالبات مالی و مستندات باقی مانده انباشته شده پروژه از دورههای قبل دانست و مطرح کرد: بخشی از مطالبات، هفته گذشته پرداخت شده و پیگیر پرداخت بخش باقی مانده در قالبهای مصرح در قرارداد هستیم تا مطالبات بهروز شود.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان همچنین بیان کرد: مستندات این پروژه در دست بررسی است و باید هر چه زودتر رسیدگی و ابلاغ شود.
توقف عملیات عمرانی پروژه، تخلفات راهنمایی و رانندگی را افزایش داد
در ادامه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان درباره مشکلات ترافیکی منطقه چراغ قرمز به ایسنا گفت: متاسفانه مشکل ترافیکی در این محدوده بسیار زیاد است و در حال حاضر که پروژه خوابیده رانندگانی که میخواهند از بلوار بدیعالزمان به سمت بلوار سید جمال بروند مجبورند از زیر پل خلاف جهت حرکت کنند.
سرهنگ فرخ جمالی با بیان اینکه این پروژه چند سال است وقت مردم را گرفته و مشکلاتی در آن نقطه به وجود آورده است، تصریح کرد: مشخص نیست مشکل ترافیکی آنجا چه زمانی قرار است حل شود و وضعیت آن سر و سامان بگیرد.
سردرگمی رانندگان محدوده چراغ قرمز
وی با اشاره به اینکه قسمت زیر پل بسته و نمیتوان هیچ کاری انجام داد، اضافه کرد: پس از بازگشایی سطح یک، وضعیت ترافیکی کمی بهتر شد اما برای کسانی که از بلوار بدیعالزمان به سمت سید جمال تردد میکنند سر درگمی ایجاد شده است.
پروژه تکمیل نشود پلیس راهور به شهرداری حقالسهم میدهد
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان در ادامه مطرح کرد: اگر مدت زمان بهرهبرداری پل طولانیتر شود پلیس راهور مجبور است در مورد متخلفان به شهرداری حقالسهم بدهد.
سطح دوم پل ایراد فنی دارد
جمالی همچنین بیان کرد: به نظر میرسد هیچ لزومی ندارد سطح دوم پل به سمت میدان باباطاهر برود و باید به سمت بلوار سید جمال میرفت چراکه تقاضای سفر و تردد زیادی برای مسیر در نظر گرفته شده وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، پروژه سردار شهید همدانی پس از شش سال از آغاز عملیات عمرانیاش مانند کلاف سر درگمی است که مشکلات اساسی ترافیکی در منطقه مهم چراغ قرمز به وجود آورده، این پروژه که به جرات میتوان گفت یکی از طولاتیترین و البته پر چالشترین پروژههای عمرانی همدان در سالهای اخیر است تنها همت عالی مسئولان مربوطه را میطلبد تا هر چه زودتر تکمیل شده و این نقطه پر تردد شهر به آرامش برسد.
انتهای پیام
نظرات