حمیدرضا خان محمدی در گفتوگو با ایسنا، دراینباره اظهار کرد: اساساً هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری نیست. تعامل چهره به چهره دانش آموزان و معلمان، در انتقال مفاهیم و رفع شبهات درسی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار است؛ لذا بازگشایی مدارس یکی از اصلیترین دغدغههای دولت و مردم بوده و همواره به دنبال پیشرفت در تدابیر بهداشتی برای تحقق این هدف بودهاند.
وی افزود: کاستیهای نظام آموزش و فقر مادی خانوادههای مناطق کم برخوردار مرزنشین، عشایری و روستایی باعث شد تا عده قابل توجهی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به آموزشهای مجازی دچار عقبماندگی تحصیلی شوند که با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و با عدالت آموزشی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در تضاد قرار گرفت.
مشاور وزیر آموزش و پروررش با بیان اینکه هرچند وزارت آموزشوپرورش با کمک سازمانها و نهادهای حاکمیتی و با همیاری عدهای از خیرین نیکوکار تلاش کرد تا بخشی از این کاستیها را جبران و عدهای از دانش آموزان را وارد مدار آموزش کند؛ اما گستردگی نیازها و کاستیها کار آموزش و تربیت را در مناطق کم برخوردار دچار مشکل اساسی کرده بود گفت: بازگشایی مدارس ضمن تحقق عدالت تربیتی و آموزشی، نگرانیهای متولیان تعلیم و تربیت و خانوادهها در خصوص کیفیت آموزشها را از بین برده است.
خان محمدی ادامه داد: کیفیت آموزش چیزی نیست که بتوان با کلاسهای مجازی به آن دست یافت. در حقیقت آموزش در فضای مجازی یک گریز ناگزیر برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود، اما در واقع، اولویت اصلی با فعال کردنِ کلاسهای درس حضوری است.
وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بهویژه هیئت دولت، ستاد کرونا و وزارت آموزشوپرورش با این تصمیم هوشمندانه از یک فاجعه تربیتی که در سالهای آتی عوارض آن مشاهده خواهد شد جلوگیری کردند گفت: سرمایههای انسانی چیزی نیست که بتوان بهسادگی از کنار آن عبور کرد اگر امروز جلوی این افت شدید تحصیلی گرفته نمیشد، معلوم نبود چه بلایی بر سر سرمایههای انسانی این مملکت میآمد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد که بسیاری از دانش آموزان و خانوادهها در سراسر کشور بهویژه دانشآموزانی که از کمبود زیرساختها و امکانات رنج میبرند از بازگشایی مدارس استقبال کردند و با شوق وصفناپذیر در کلاسهای درس، حاضر شدند. البته رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ سلامتی دانش آموزان و معلمان نیز وظیفه همگان است.
خان محمدی با اشاره به نقش معلمان در دوران کرونا و پساکرونا گفت: حقیقتاً معلمان در شرایط بحرانی کرونا یک جهاد علمی بزرگ را راهبری کردند و اجازه ندادند این بیماری فراگیر چراغ آموزش را در دل دانش آموزان خاموش کند. معلمان کشور بیش از آنکه تصور شود پای کار آمدند و با امکانات ناچیزی که در اختیار داشتند، ایثارگرانه در این عرصه مجاهدت کردند و این جهاد آنان در تاریخ تعلیم و تربیت ثبت شد. درواقع معلمان، اصلیترین منادیان عدالت تربیتی در کشور هستند و همت مضاعف آنان ما را برای استقرار همهجانبه عدالت آموزشی موفق خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برنامههای عدالت آموزشی با رویکردی جدید و بهمنظور ریشهکن کردن کاستیهای آموزشی - تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیهای شهرهای بزرگ در دستور کار وزارت آموزشوپرورش قرار دارد اظهار کرد: ازاینرو به ابتکار وزیر آموزشوپرورش دولت سیزدهم، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر راهاندازی شده است تا با بسیج تمامی ظرفیتهای درون و بیرون آموزشوپرورش و با راهاندازی یک نهضت عظیم مردمی، شاخصهای عدالت را در حوزه تعلیم و تربیت در مناطق کم برخوردار ارتقاء دهد که برنامهریزیها و اقدامات شایستهای در این خصوص در حال انجام است.
مشاور وزیر آموزش و پروررش با تأکید بر اینکه ازسرگیری آموزش حضوری در مدارس، راهکاری است که باید در مناطق مزبور، بسیار زودتر از اینها بهکارگیری میشد گفت: عمدتاً تصمیمات بهصورت کشوری اتخاذ میشود، درحالیکه هرچه با شرایط و بوم منطقه تناسب بیشتری باشد، به نظر دقیق و فنیتر خواهد بود.
خان محمدی افزود: تعطیلی آنهم در مدارس روستایی- مرزی- عشایری بار سنگینی را بر متربیان و معلمان تحمیل کرد، اما خوشبختانه این تصمیم، راهبردیترین تصمیم حداقلی برای مناطق مزبور است و بایستی این تجربه زیسته، در جایی ثبت و نگهداری شود تا در صورت وقوع حوادث و یا گرفتاریهای مشابه الگوی عملی از قبل در دست داشته باشیم؛ نه اینکه در هر بحران، مدارس اولین جایی باشند که بسته و آخرین جایی که بازگشایی میشوند.
وی با اشاره به اینکه تعطیلی تعلیم و تربیت آن هم در مناطقی که بهصورت عادی دچار مشکلات مالی، اقتصادی، زیرساختی و.. هستند، ضربات جبرانناپذیری بر آن پیکره وارد میکند عنوان کرد: از قضا در بحرانها، دانش آموزان و خانوادههای آنها به روحیه بخشی و انگیزه بخشی بیشتر نیاز دارند. جالب است بدانیم معلمان بیشترین انگیزه را برای کمک در بحرانها دارند و مسیر کمک و تعاون خود را در مسیر تخصصی خود یعنی روشن نگاهداشتن ماشین تعلیم و تربیت میدانند.
مشاور وزیر آموزش و پروررش افزود: در دوران کرونا به هر صورتی که بود با ظرفیت خیرین و نهادهای حاکمیتی و دولتی، ابزار آموزش مجازی در بعضی مناطق کم برخوردار توزیع و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. اکنون باید از آن ابزار و ارائه راهکارهای خلاقانه استفاده و در کاهش فاصله شاخصهای آموزشی حرکت کرد.
خان محمدی ضمن طرح یک پیشنهاد مبنی بر برگزاری کلاسهای تقویتی و آموزشهای تکمیلی با استفاده از ظرفیت مازاد معلمین جهادگر گفت: معلمانی که عاشقانه و خالصانه در سختترین شرایط کنار دانش آموزان هستند، حاضرند اگر بستری فراهم شود اینگونه عمل کنند. خوشبختانه دانشجویان جهادی دانشگاه فرهنگیان نیز در اقدامی خودجوش فعالیت بزرگی در ایام کرونا به نمایش گذاشته که برکات زیادی را هم در بر داشت.
وی ادامه داد: این دانشجویان که در مسیر تخصصی خود حرکت میکنند، قرار گذاشتند تا در ایام پساکرونا با هماهنگی هم از مازاد انرژی خود در مسیر تعلیم و تربیت و استفاده از اوقات فراغت خود و دانش آموزان، شاخصهای عدالت آموزشی را افزایش داده و یکی از دغدغههای رهبر عزیزمان را برطرف کنند.
انتهای پیام
نظرات