• پنجشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401012514422
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جیب مردم اردستان به قد گرانی بازار میوه نمی‌رسد

جیب مردم اردستان به قد گرانی بازار میوه نمی‌رسد

ایسنا/اصفهان این روزها اگر برای خرید میوه در شهرستان اردستان اقدام کنید، قیمت‌های سرسام‌آور و البته متفاوت میوه، شما را متحیر خواهد کرد. قیمت میوه در اردستان داد مردم را در آورده و فروش میوه بدون توجه به کیفیت و درجه‌بندی موجب گلایه شهروندان شده است.

قیمت‌ میوه‌ها در بازار به حدی رسیده که دیگر خرید آن برای مردم بسیار سخت شده و مردم از شرایط فعلی قیمت میوه بسیار ناراضی هستند. بالا رفتن قیمت میوه‌ها باعث شده حجم خرید میوه از سوی مردم کمتر شود و خرید آنها نسبت به قبل بسیار پایین‌تر باشد.

محمد، یکی از شهروندان اردستانی در مورد گرانی میوه در این شهر گفت: قیمت برخی میوه‌ها در اردستان به قدری عجیب و غریب است که آدم جرأت ندارد قیمت‌ها را سؤال کند. آیا به نظر شما پدر خانواده به دلیل این گرانی شرمنده خانواده و بچه‌های خود نمی‌شود؟

یک کارمند اردستانی که سه فرزند دارد با بیان اینکه هزینه‌های خرید میوه با این وضعیت درآمدی مشکل است، گفت: علت اینکه قیمت پرتقال کیلویی ۲۰ هزار تومان شده چیست؟ برای یک خانواده ۵ نفره با این حقوق خرید میوه در حال تبدیل شدن به یک آرزو است.

وی ادامه داد: موز از ۱۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده که سبب شده خیلی از مردم دیگر توان خرید موز را نداشته باشند.

خانم تقریباً مسنی که در بازار روز اردستان مسیر را به آرامی طی و قیمت‌ها را بررسی می‌کرد گفت: رفته‌رفته سفره‌ها خالی‌شده و گرانی آن‌چنان است که دیگر جیب مردم به گرانی بازار نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه امروز از دیدن قیمت‌ها واقعاً متعجب شدم، گفت: خرید مردم نسبت به قبل کمتر از نصف شده است و به راستی مردم دیگر توان خرید جزئی‌ترین نوع میوه را هم ندارند.

۳۵ درصد از میوه‌فروشان اردستان مجوز فعالیت دارند

رئیس اتحادیه صنف میوه‌فروشان شهرستان اردستان به ایسنا، گفت: بخشی از گرانی میوه در روزهای اخیر به دلیل اعتصاب کامیون داران است که باعث شد عرضه نسبت به تقاضا کمتر شود و ما در میادین مرکز استان با کمبود شدید میوه مواجه باشیم.

مرتضی فدایی با بیان اینکه بخش دیگر گرانی میوه مختص شهرستان اردستان نیست و متأسفانه برای دخالت‌هایی است که دلالان در میادین توزیع بر میوه نظارت و قیمت‌گذاری دارند، افزود: دلالان با واسطه‌گری که انجام می‌دهند تا حدودی دست اتاق اصناف و اتحادیه صنفی را نسبت به قیمت‌گذاری و نظارت کوتاه کردند و هر قیمتی که بخواهند میوه را به بازار عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اردستان شاید تنها شهرستانی است که مردم اقدام به جدا کردن میوه می‌کنند. مردم اقدام به جدا کردن میوه‌های درجه یک می‌کنند و میوه‌های درجه دو و سوم برای میوه فروش می‌ماند که در نتیجه میوه فروش اقدام به افزایش قیمت میوه می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف میوه‌فروشان شهرستان اردستان با بیان اینکه آمار دقیقی از میوه‌فروشان شهرستان اردستان وجود ندارد، گفت: حدود ۳۵ درصد از میوه فروشان شهرستان مجوز و پروانه فعالیت دارند و مابقی خودسرانه فعالیت دارند و تعداد میوه فروشان نسبت به نیاز جامعه بیشتر است.

فدایی با تاکید بر اینکه در هر قشری افراد بی‌انصاف وجود دارد و این موضوع در صنف میوه‌فروشان مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه جریمه‌هایی که برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود نتوانسته بازدارنده باشد و باید برای متخلفان برنامه‌های مؤثری در نظر گرفته شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد نظارت‌های سازمان صمت و اتاق اصناف بر قیمت‌گذاری‌های بازار میوه بیشتر شود و ایجاد کمیته نرخ‌گذاری در محل میادین بازارهای بزرگ میوه و تره بار می‌تواند تا حدودی قیمت‌ها را یکنواخت کند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف میوه‌فروشان اردستان کمبود جمعیت شهرستان باعث شده اصناف مختلف آنگونه که باید از فعالیت خود سود نبرند و تعداد مغازه‌هایی که در سطح شهرستان اردستان فعالیت می‌کنند بیش از سه برابر نیاز جامعه است.

اتمام حجت جهاد کشاورزی با میوه‌فروشان

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان به ایسنا گفت: بازرسی‌های هفتگی از میوه‌فروشی‌های شهرستان اردستان انجام می‌شود و جهاد کشاورزی اتمام حجت خود را با مسئول صنف میوه‌فروشان مبنی بر ساماندهی قیمت‌ها انجام داده است.

اسحاق شفیعی با بیان اینکه به همه میوه‌فروشی‌ها اعلام شد اگر وضعیت کنونی قیمت‌ها ادامه داشته باشد باید فاکتورهای خرید خود را در محل میوه فروشی نصب کنند، گفت: متأسفانه مشکلی که وجود دارد اداره صمت پس از واگذاری شرح وظایف خود در بازرسی اصناف، هنوز اطلاعات صنوف را به جهاد کشاورزی نداده است.

وی وضعیت گرانی میوه در شهرستان اردستان را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: بسیاری از میوه‌فروشی‌های شهرستان اردستان بدون جواز کسب فعالیت می‌کنند که با هماهنگی که با شهرداری انجام شده جلوی فعالیت آنها گرفته می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه با بازرسی‌هایی که کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دادند گرانی میوه در سطح شهرستان اردستان مشهود است، خاطرنشان کرد: متأسفانه انصاف در بین برخی از میوه‌فروشان شهرستان وجود ندارد و هر گونه که می‌خواهند میوه را می‌فروشند.

شفیعی تأکید کرد: ظاهراً جریمه نقدی کارساز نبوده است و با اتمام‌حجتی که با میوه‌فروشان انجام دادیم از این به بعد هر میوه‌فروشی که گران‌فروشی کند بدون تذکر پلمب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت قیمت زولبیا و بامیه در شهرستان اردستان، گفت: آنالیز قیمت برای زولبیا و بامیه انجام نشده و اتحادیه مربوطه سرخود اقدام به تعیین قیمت کرده است. هم‌اکنون قیمت زولبیا و بامیه در اردستان ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد در صورتی که با آنالیز جهاد کشاورزی و تزریق شکر یارانه‌ای، قیمت واقعی آن کیلویی ۳۵ هزار تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha