• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401012312677
  • خبرنگار : 50294

افزایش حجم ذخیرە آب سدهای کردستان نسبت بە سال گذشتە

افزایش حجم ذخیرە آب سدهای کردستان نسبت بە سال گذشتە

ایسنا/کردستان سالی که گذشت، سال بحران آبی در کردستان بود؛ بارش‌های ناچیز پاییز و زمستان سال ۹۹ سال خشکی را برای کردستان رقم زد و سبب خشکیدن رگه‌های آب در زمین و کاهش چشم‌گیر ذخایر آبی سدها و کم‌رمق شدن کشاورزی در استان شد.

سال ۱۴۰۰، به لحاظ آبی سالی بود که بسیاری از مناطق استان برای تامین آب شرب خود با مشکل جدی روبه‌رو بودند و برای بسیاری از روستاهای استان آبرسانی سیار صورت می‌گرفت و گفته می‌شد که کردستان در ۵۱ سال اخیر چنین خشک‌سالی را به خود ندیده است.

کردستان یکی از استان‌های کشور با میانگین بالای بارش نزولات جوی است که متاسفانه در چند سال اخیر به ویژه در سال گذشته شاهد روند نزولی بارندگی‌ها بوده است.

خوشبختانه برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد که خشکسالی در کردستان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و پاییز و زمستان آن بی‌رمق‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود، اما بارش‌های به موقع پاییزی و پیش‌بینی‌های هواشناسی خبر از آمدن سالی پربار به لحاظ بارش برف و باران را می‌داد که می‌توانست تا حدودی تیغ تیز خشکسالی را از گلوی کردستان بردارد.

مجموع سدهای استان ۶۴ درصد آب دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم کلی سدهای استان ۲۷۲۷.۲ میلیون متر مکعب و حجم ذخیره آب پشت سدهای استان در حال حاضر یک هزار و ۶۹۲ میلیون متر مکعب است.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر سدهای استان ۶۴ درصد آب دارند و برخی از سدهای کردستان هنوز به حجم ذخیره مناسب نرسیده‌اند.

وی در خصوص دبی ورودی و خروجی آب سدها در سال جاری افزود: حجم ورودی رواناب‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون یک هزار و ۱۳۹ میلیون متر مکعب و در مدت مشابه سال گذشته ۹۷۱ میلیون متر مکعب بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، دبی ورودی ۲۲۶.۲ متر مکعب بر ثانیه و دبی خروجی حدود ۸۳ متر مکعب بر ثانیه می‌باشد.

افزایش ۶ درصدی بارش‌ها در کردستان

آریانژاد، در خصوص میزان بارش متوسط استان در سال آبی جاری عنوان کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون، متوسط بارندگی در استان ۳۰۰ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در بهار سال قبل و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه در تابستان سال گذشته، متاسفانه شاهد افت تراز منابع زیرزمینی در آبخوان‌های استان می‌باشیم.

آریانژاد بیان کرد: در حال حاضر بیشترین افت آب در منابع زیرزمینی دهگلان رخ داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان ادامه داد: از آنجایی که خشکسالی اخیر در کردستان تنش آبی شدیدی را به مخازن سدهای استان وارد کرده حجم مخازن برخی از سدهای استان به حد مطلوب نرسیده است. 

آرش آریانژاد در ادامه از سرریز شدن برخی از سدهای استان به دلیل بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: به دلیل افزایش حجم بالای رواناب‌ها در استان سد گاران در کامیاران و سد سبدلو در بانه سرریز شده‌اند.

وی به تنش آبی بانه در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر سد عباس آباد دارای ذخیره مناسبی برای تامین آب شرب بانه است.

آرش آریانژاد در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: امید است بارش‌های بهاری مناسب در ۲ ماه آینده حجم ذخایر آبی سدهای استان را به حد مطلوب برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha